پنجشنبه: 1403/01/9
نسخه مناسب چاپSend by email
پيام مرجع عاليقدر حضرت آيت الله العظمي صافي گلپايگاني به كنگره ملّي شعر مهدوي «فيض حضور»/مشهد مقدّس شعبان المعظم 1435

بسم الله الرّحمن الرّحیم
ای نام شریف تو، آرایش دیوان‌ها * القاب و صفات تو، مذكور در اعلان‌ها
ای پرتو روی تو انوار مه و خورشید * و ای گلشن كوی تو رَشك همه بستان‌ها
فردوس لقای تو مقصود و مراد دل * ایمان به ولای تو، شرط همه ایمان‌ها
تو حجّت یزدانی تو صاحب دورانی * دریاب ضعیفان را در ورطه‌ی طوفان‌ها
قریحه و ذوق شعر و شاعری در وجود بشر كه مشتمل بر عجائب و دلائل و آیات بسیار است، از نشانه های شگفت انگیز عالم خلقت و علائم غیب وجود انسان و بُعد معنوی و روحی او است.
راستی باید تفكّر نمود كه این همه معانی و نكات و ظرافت‌ها و ادبیات لذّت‌بخش و شوق آفرین و این معارف حقیقی كه در طول تاریخ حیات انسانی بر زبان میلیون‌ها شاعر متعهّد جاری شده از چه منبع پهناوری است و به كجا اتصال دارد و چگونه است كه تمام نمی‌شود و هر چه شعرای اقوام و ملل، قدرت طبع خود را به نمایش می‌گذارند به نهایت نمی‌رسد و همواره جوشان و خروشان، سخن تازه و معنای بكر و جدید عرضه می‌دارند.

آیا می‌توان این استعداد حیرت‌زا را به ظاهر این بشر نسبت داد؟ آیا برهانی بر غیب وجود انسان و شرافت و كرامت او ظاهرتر از همین اشعار پرمایه و سرشار از معارف و حكمت و پند او نیست؟ باید اعتراف كنیم كه به عظمت این امتیاز و موهبت الهی چنان كه باید نمی‌اندیشیم و همانگونه كه خداوند در قرآن مجید می‌فرماید: «و كأین من آیة فی السموات و الارض یمرّون علیها و هم عنها معرضون».

ما قصاید و غزلیات و انواع شعر را می‌خوانیم و می‌شنویم امّا در منبع و مصدر آن فكر نمی‌كنیم.
این نعمت بزرگ الهی را هر كس دارا باشد باید شكر آن را به جا آورد و شكر آن، سرودن اشعار معرفت بخش و بیان حقایق و هدایت خلق به نیكی و كسب فضائل است، خصوصاً در معارف الهی و مخصوصاً در مدح یگانه دوران حضرت ولی عصر روحی و ارواح العالمین له الفداء كه اگر بشر عمر دنیا را داشته باشد و بخواهد پیرامون آن سخن بگوید و شعر و قصیده بسراید، خود را در برابر اقیانوس ها و جهان هایی بی پایان ناتوان می بیند.
ما نمی توانیم و نمی خواهیم در توصیف و ارزش بالای اشعار مهدوی، در اینجا چیزی بنگاریم چون با زبان قابل توصیف نیست و ضمیر روشن و ذوق و احساس اشخاص حسب مراتبی كه دارند، جمال و كمال این اشعار و رسالت و فائده آن را در خدمت به بشریت و هدایت جامعه و پرورش افكار و سوق مردم به حقایق، و آگاهی و بیداری و عزّت نفس و شجاعت و فضیلت درك می نماید. یكی از لذیذترین لذائذ روحی، خواندن و شنیدن این اشعار و درك نكات بدیع و ادبی و سازنده و معرفت بخش آن ها است.
اینجانب از این برنامه بزرگ كه به جهت تجلیل از شاعران مهدوی و با عنوان «فیض حضور» در جوار آستان ملك پاسبان حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا علیه السلام برگزار شده، تحسین و تقدیر می نمایم. رجای واثق اینكه اشعار و مدایح شاعران عزیز عرصه مهدویت، مقبول صاحب ولایت قرار گرفته و نامشان در دفتر شاعران مخلص و مداحان متعهد اهل البیت علیهم‎السّلام، برای همیشه ثبت و بر تحرّك و نشاط و احساسات اسلامی و معارف خوانندگان بیفزاید. اللهم اجعلنا من أنصاره و أعوانه
13 شعبان المعظم 1435
لطف الله صافی

پنجشنبه / 22 خرداد / 1393