چهارشنبه: 1403/02/5
نسخه مناسب چاپSend by email
مقابله با حجاب، محور دشمنی با فرهنگ اسلام

مقابله با حجاب، محور دشمنی با فرهنگ اسلام

 

اشاره: 21 تیرماه سالروز قیام خونین مسجد گوهرشاد مشهد مقدّس علیه كشف حجاب در تقویم جمهوری اسلامی به نام روز «عفاف و حجاب» نامگذاری شده است.

مرجع عالیقدر آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله‌الوارف بدین مناسبت در نوشتاری با عنوان «مقابله با حجاب، محور دشمنی با فرهنگ اسلام» ضمن اشاره به اهمّیت مسأله حجاب و مفاسد روشن اختلاط مردان و زنان، تاریخچه‌‌ای از عداوت دشمنان اسلام با فریضه‌ی حجاب را به اختصار بیان كرده و زنان مسلمان را به مراقبت بر حفظ حجاب و عفاف، سفارش كرده‌اند. متن نوشتار معظم له بدین شرح است.

* حجاب، امتیاز زنان مسلمان

ركن قویم و اصیل «حجاب»، اساس و پایه‌ای است كه بانوان مسلمان در جهان به آن ممتاز هستند و كرامت و شرافتی است كه به آن افتخار می‌نمایند؛ همان اصلی كه دشمنان اسلام به اهمیت آن تا آنجا پی‌برده‌اند كه یكی از نخست‌وزیران اسبق انگلستان در نطقی به صراحت می‌گوید: «مادامی كه كعبه، قرآن و حجاب در جوامع اسلامی باشد، ما نمی‌توانیم سیادت و آقایی خود را داشته باشیم. باید قرآن را بسوزانیم، كعبه را از بین ببریم (كه وهّابیت را برای رسیدن به همین هدف به عربستان آوردند) و عفّت و حجاب را از بانوان مسلمان بگیریم.»

* نقشه‌های استعمار علیه حجاب

از همین رو امان‌‌الله‌خان را در افغانستان آوردند كه مردم افغانستان، مجالی برای پیاده‌كردن نقشه‌های استعماری به وی ندادند. كمال آتاتورك در تركیه روی كار آمد كه منجرّ به حكومتی سكولار شد و در ایران نیز رضاخان را علم كردند تا ریشه‌ی دین را از جوامع اسلامی بخشكاند؛ امّا پس از یك‌صد و پنجاه سال، تلاش سیاست‌های استعماری در حجاب‌زدایی ناكام ماند و با این‌كه در كشورهایی مثل تركیه، افغانستان و ایران، عوامل مزدور و بی‌سواد و فاقد غیرت، مثل رضاخان و مصطفی كمال و امان‌‌الله ‌خان را برانگیختند و به قوّه قهر و كشتار و حبس و زور و ارتكاب جنایات بسیار، به میدان جنگ با حجاب اسلام آمدند، در برابر استقامت مسلمانان شكست خوردند و خودشان از صفحه‌های ظلم و جنایت به دار البوار جهنّم شتافتند.

* بیداری مسلمانان غیور در مقابل تهاجم دشمن

قوّت ایمان مسلمانان و التزام آنها به سنن اسلامی و حجاب، در كمال استحكام متجلّی گردید. در ایران ما ـ كه الحمدلله از بركت انقلاب اسلامی، حجاب و عفاف در جایگاه رفیع خود قرار گرفت ـ بیشتر بانوان متعهّد و متدیّن به هویّت خود، به حجاب به چادر افتخار می‌كنند.

در كشور تركیه، بازگشت به حجاب، روز به روز بیشتر و مقامات عالی این كشور در اعاده این هویّت پیشقدم می‌باشند. در افغانستان ـ كه از همان روز اول امان‌‌الله‌خان را خلع نمودند ـ الحمدلله شجره طیّبه حجاب در شرایط فعلی و بیداری اسلامی هر روز شاداب‌تر می‌شود.

هرچند دشمنان اسلام، دست از معارضه با آن بر نمی‌دارند و با زنان محجّبه مسلمان در داخل كشورهای خود جنگ دارند و با جعل قوانین ضدّ انسانی، و حتّی جریمه و ممنوعیت‌هایی، فضا را بر مسلمانان ـ كه برخی از آنان از اساتید دانشگاه‌ها هستند ـ تنگ می‌كنند، امّا با مقاومت و استقامت و اعتراضات قانونی آنها مواجه می‌شوند؛ مانند همین جریانی كه در كشور به اصطلاح آزاد و متمدّن فرانسه جاری است.

در این كشور، زنانی هستند كه علیرغم جریمه‌هایی كه دولت معیّن كرده است اهتمام دارند حجاب خود را كاملاً رعایت كنند. البته در آنجا مؤسسه‌ای تشكیل شد كه می گوید: ما جریمه می‌دهیم، ولی زنانمان را بی‌حجاب به خیابان‌ها نمی‌فرستیم.

* دیدگاه اسلام درباره مقام زن

مسأله مهم دیگر این است ‌كه الان می‌خواهند فرهنگ اسلامی در رابطه با زن را تغییر دهند. فرهنگ پاك اسلام برای زن، همین خانه‌داری می‌باشد كه برخی گمان می‌كنند بیكاری است.

اگر كارها را بر مبنای ثواب الهی و تقرّب به خدا حساب كنیم، خانه‌داری از عبادت‌های بسیار بزرگ برای زن مسلمان است، و این پست و مقام‌های ظاهری زنان از نظر ارزش الهی به خانه‌داری نمی‌رسد.

در جامعه، كاری كه برحسب وضع طبیعی بین زن و مرد توزیع شده است هر دو كار است، هر دو شریف است، هر دو باید رعایت شود تا جامعه بر نظام درست برقرار باشد.

خانه‌داری زن از اشرف كارها است. زن خانه‌دار، بیكار نیست. مرد هم كه مشاغل بسا سخت بیرون را عهده‌دار است؛ جهاد فی سبیل الله است. كارهای پر زحمت و سخت به عهده مرد است.

بعض افراد بی‌اطّلاع، نگاه ظاهری به غرب و اروپا و آمریكا می‌كنند، و یك زن را می‌بینند كه مثلاً وزیر یا وكیل شده است، امّا هزاران زن را كه در نهایت محرومیّت‌های اقتصادی گوناگون هستند نمی‌بینند.

ا‌ن‌شاء الله نظام جمهوری اسلامی ما در همه این مسائل، نمونه باشد و همه روی حرفی كه زدیم و به دنیا اعلام كردیم كه رژیم طاغوت باید ساقط شود و دستورات قرآن و اهل بیت علیهم‌السلام اجرا شود، پایدار بمانیم.

* لزوم استقامت بانوان مسلمان بر حجاب

البتّه با همه دشمنی‌هایی كه با این مسأله مهمّ اسلامی شده است، این مسأله در میان چالش‌های سیاسی و سیاست اسلام‌زدایی استكباری حفظ شده است، و مسلمانان حتّی در كشورهای مسیحی از بعض كشورهای اسلامی بیشتر متعهّدند كه روی‌پوش مناسب داشته باشند.

ما به بانوان فاضل و شجاع كه در میان آن سیاست‌ها در كشورهای غربی، شخصیّت اسلامی خود را با حجاب كامل اعلام می‌كنند، افتخار می‌كنیم. سزاوار نیست و دور از انتظار است كه بانوی مسلمان، در غرب و قلب اروپا بر حفظ حجاب اسلامی آن‌گونه در برابر فشارهای دولت‌های آنها مقاومت كند، ولى در كشور اسلامی عزیز ما ایران، ترك چادر مدّ و رایج شود و بعضی از دختران بدون چادر باشند! آنجا ایستادگی و قدرت ایمان و شجاعت و خودباوری باشد و اینجا گرایش به قهقرا و ترك سنّت‌ها و شعارهای مقدّس انقلاب اسلامی ـ العیاذ بالله ـ رایج شود!

وضعی كه فعلاً در بعض اماکن متعارف شده ـ كه به هیچ وجه، بانوان بر مرجوحیت و ناخوشایندبودن كشف وجه توجه ندارند و با مردان بیگانه به طور مستمرّ، مثل مرد با مرد، یا زن با زن معاشرت و همكاری دارند و آن را عادت و رسم قرار داده‌اند و در معابر و خیابان‌ها و مجالس ظاهر می‌شوند ـ با مجموع تعالیم اسلامی ‌و جهاتی كه شارع مقدّس در آن، حفظ كرامت والای زن را در نظر گرفته، منطبق نمی‌شود و با این جمله بزرگ و پر معنی قرآنی كه حدّ رابطه زن و مرد بیگانه با هم اگر چه به صورت ارشاد و سفارش و توصیه آن را فرض كنیم، سازگار نیست: «ذلكُم أطهرُ لقُلُوبكُم و قُلُوبهن؛ هر نوع و هر وضعی كه با آن دل‌ مردان و زنان پاكتر بماند، آن مطلوب است.»

امروز در غرب، كار فساد بی‌حجابی و اختلاط زن و مرد به جایی رسیده است كه از جلوگیری مفاسد آن عاجز شده و به مفاسد بسیار مخرّب آن تن در داده‌اند. در غرب طبق اخباری كه خبرگزاری‌ها منتشر می‌كنند زن‌ها در هر نهاد و مخصوصاً نهادهای ارتشی مورد اذیّت و آزار مردهای مافوق هستند. زندگی راحت و آرام و انسانی ندارند. موالید تا حدّ چهل و هشت درصد در شناسنامه، بی‌پدر معرفی می‌شوند.

* حجاب، حکم همه ادیان

ما باید به تعالیم اسلام افتخار كنیم. سالم‌ترین مجتمعات و جوامع، مجتمعات اسلامی است. تفكیك جنسیتی برای سلامت جامعه، شرط اساسی است. چادر و رعایت محرم و نامحرمی و اختصاص‌یافتن بعض مشاغل به زن، و بعض مشاغل به مرد بر اساس همین تفكیك لازم جنسیتی و ترتیبات و ضوابط آن است.

در احكام شرع، جنبه‌های جسمانی و روحی مرد و زن ملاحظه شده است، و بر اساس صرف برتری‌دادن یك جنس بر جنس دیگر دستور و برنامه‌ای نیست. پیامبران همه به حجاب دستور داده‌اند، و اختصاص به اسلام ندارد، و حكم ملازم زن و مرد است.

چندی پیش به یكی از وزراء در ایتالیا پیشنهاد كرده بودند كه زنان مسلمان را از روبند ممنوع سازد، جواب داده بود كه از كار و برنامه‌ای كه حضرت مریم داشت كسی را منع نمی‌كنم! یعنی حضرت مریم طاهره هم حجاب كامل داشته‌اند.

غرض آن كه باید خواهران با فضیلت بر جوانب متعدّد حیات زن و سیاست‌هایی كه همیشه برای تغییر هویّت اسلامی ‌بانوان و در نتیجه تغییر هویّت اسلامی‌ كلّ جامعه وجود داشته، احاطه و آگاهی یابند، و بتوانند تعهّد خود را با سنن اسلامی، ‌بیش از پیش استحكام بخشند و خود را در برابر تبلیغات سوء، مصونیت داده و بیمه نمایند.

سه شنبه / 20 تير / 1396