جمعه: 1403/01/31
نسخه مناسب چاپSend by email
سلام بر میهمانان دار الضّیافة
سلام بر میهمانان دار الضّیافة (ویژه‌نامه ماه رمضان/1)
یادداشت مرجع عالیقدر حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی دامت برکاته به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم

«أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّهُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَیْكُمْ شَهْرُ اللهِ بِالْبَرَكَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ ... هُوَ شَهْرٌ دُعِیتُمْ‏ فِیهِ إِلَى ضِیَافَةِ الله»‏

سلام بر ماه خداوند؛ ماه عظیم و مبارک رمضان، سلام بر روزه‌داران و احترام‌کنندگان این ماه شریف؛ آنان که با نیروی ایمان، تمایلات و مشتهیات نفسانی را مهار کرده و می‌توانند خویشتن را از آلودگی‌های غضب و شهوت، و از پلیدی‌ها و خباثت‌ها کنار کشیده، و پاک زندگی کنند.

سلام بر میهمانان خداوند متعال، آنان که مشمول رحمت الهی هستند و نفس‌کشیدن آنها ثواب تسبیح، و خواب آنها، ثواب عبادت را دارد.

اکنون بیش از 1400 سال است که امّت اسلام، با نشاط و شور و سروری غیر قابل وصف، از هلال ماه رمضان استقبال می‌کنند و آن را بسیار گرامی می دارند، چرا که میهمان خداوند مهربان شده، و در دار الضّیافة حضرت حقّ، به کرامت و شرافت مشرّف شده‌اند.

هر ساله با طلوع ماه مبارک الهی، مکتب خاصّ تربیت اسلام، در همه نقاط عالم افتتاح می‌شود و کلاس‌های درس آن در همه کشورها و شهرها، در روستاها و خانه‌ها و بالاخره در همه نقاط عالم تشکیل می‌گردد و در این دانشگاه عام جهانی، همه از مرد و زن، پیر و جوان، غنیّ و فقیر، شاه و گدا، عالم و جاهل، شاگرد و استاد در کلاس‌های انسان‌ساز آن شرکت نموده و فیض و بهره می‌برند، و بدبخت کسی است که از درس‌های این دانشگاه بزرگ الهی، بهره‌‌ای نبرد و اوقات آن را به لغو و لهو و لعب بگذراند و مصداق «فالشّقیّ من حُرِمَ غفران الله فی هذا الشّهر العظیم» شود.

هم اکنون ای امّت اسلام! درهای رحمت الهی گشوده شده است، به سوی آن بشتابید و بکوشید در این دانشگاه، همه درس‌هایی را که به شما تعلیم می‌دهند، خوب به خاطر بسپارید، و در زندگی به کار گیرید.

اهتمام کنید در کلاس درس نماز، متواضعانه شرکت کنید و در صفوف جماعت، وحدت و عزّت امّت اسلامی و بی ارزشی مقامات دنیوی، و مساوات غنیّ و فقیر در اسلام را تماشا نمایید.

در کلاس ادعیه این دانشگاه جهانی، وارد شده، و سحرگاهان، و شب و روز خویش را با تأمّل در مضامین و معانی آموزنده آن دعاها، نورانی و با نشاط سازید.

در این کلاس‌ها، حالات رفتار و سبک زندگی خود را مطالعه و رسیدگی نمایید. نهانی‌های روح و ضمیر خویشتن را بررسی کنید و سعی در جبران گذشته‌ها داشته باشید.

بکوشید با شرکت پر نشاط در کلاس صوم و روزه‌داری این ماه، که کلاس گرامیداشت یکی از شعائر بزرگ اسلام و نمایش استقامت و مساوات و ملتزم‌بودن جامعه اسلامی به احکام دینی است، احترام و ادب این ماه را نگاه دارید.

تلاش کنید تا علاوه بر امساک از خوردن و نوشیدن، و ترک سایر مفطرات، اعضاء و جوارح خود را به اجتناب و پرهیز از آلودگی و زشتی گناه، عادت داده، و اندیشه خود را از افکار ناپاک منزّه سازید.

در این دانشگاه، همیشه این جملات والای دعای ابوحمزه، رطب اللّسان شما باشد که «أبکی لخروج نفسی، أبکی لظلمة قبری، أبکی لضیق لحدی، أبکی لسؤال منکر و نکیر إیّای ...؛ برای بیرون رفتن جانم می‌گریم، برای تاریکی قبرم می‌گریم، برای تنگی لحدم می‌گریم، برای سؤال منکر و نکیر از من می‌گریم ...»؛ و از عاقبت زندگی مادّی و عالم پس از مرگ و حشر و نشر و سؤال و حساب، بسیار زیاد یاد کنید و چاره‌ای اساسی بیندیشید.

باید با تکریم و تجلیل و احترام از این ماه عظیم، به دنیا نشان دهید که در مقابل دنیای مادّی آنها و عالم مادّی‌گرای کنونی، امّت روزه‌دار مسلمان، هرگز متزلزل نخواهد شد و دیگران اگر می‌خواهند فرهنگ و تعالیم فاسد خود را بر دنیا حاکم کنند، امّا شما روزه‌داران و میهمانان خاصّ خداوند، اخلاق و استقلال اسلامی خود را حفظ خواهید کرد، و در محافظت بر مواضع دینی، سستی و تزلزل نخواهید نمود، و به وعده الهی ایمان کامل دارید که اگر بر ایمان و ارزش‌های اسلامی، استقامت ورزید برترین انسان‌های روی زمین می‌باشید؛ «وَلاتَهنوا وَلاتَحزَنوا وَ أنتُمُ الأعلَونَ إن کُنتُم مُؤمنینَ»

در ایام خاصّ درس‌خواندن در این دانشگاه بزرگ الهی یعنی لیالی پر فضیلت قدر، هوشیار و بیدار باشید. این ایّام و لیالی، فرصتی بزرگ برای کسب فیوضات روحانی و نیل به درجات ملکوتی است. توفیق درک آن لحظه‌ها را غنیمت بشمارید و برای کسب معارف دین، توبه، تجدید عهد، یقین به حساب و معاد، و پاک‌ساختن نیّات از کینه برادران اسلامی، سر از پا نشناسید و مخصوصاً برای تعجیل در فرج صاحب اصلی این لیالی حضرت بقیة الله فی الأرضین امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف بسیار دعا کنید که «بِیُمنِهِ رُزِقَ الوَری»

به هر حال ای روزه‌داران عزیز و ای میهمانان دار الضّیافة الهی، هر کسی و در هر مقامی که هستید ماه رمضان را احترام کنید؛ خود را از معرض نسیم‌های رحمت و مهربانی الهی که در وزش است دور نکنید و در معرض آن باشید.

جمعه / 5 خرداد / 1396