جمعه: 1403/01/10
نسخه مناسب چاپSend by email
به سوی جامعه جهانی اسلام - سلسله نوشتارهای مرجع عاليقدر آيت الله العظمی صافي گلپایگانی در دهه مبارکه مهدویت (شماره 3)
به سوی جامعه جهانی اسلام/به مناسبت دهه‌ مهدویت (3)

بسم الله الرحمن الرحیم
«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آَمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ»(1)
اللهم صل علی محمّد و ال محمّد السلام علی مولانا المهدی صاحب الزّمان و معلن أحکام القرآن و باسط الأمن والأمان بقیّة‌الله فی أرضه و خلیفته علی عباده أرواح العالمین له الفدا و السّلام علی  شیعته الثابتین علی ولایته المنتظرین لظهوره
با عرض تبریک و تهنیت به مناسبت ایّام الهی و خجسته مهدویت، این سعادت بزرگ را که همه ساله جهت تعظیم و تکریم از عید سعید ولادت غوث امان و یگانه دوران و صاحب عصر و زمان، امام جهان و جهانیان و موعود همه ادیان و پیامبران، نعمت الله العامة و کلمته التامة، النور المبین و الکهف الحصین، حضرت مولانا المهدی الحجة بن الحسن العسکری علیه و علی آبائه الطاهرین افضل صلوات المصلین، برگزار می‌گردد و توفیق ابراز احساسات ولایی و مذهبی و اعلان و اعلام حیات و وجود اسلامی فراهم می‌شود گرامی می‌داریم.
* برکات تعظیم مکتب آگاهی و بیداری مهدویت
تعظیم و تجلیل از فرهنگ و مکتب مهدویت و انتظار فرج از افضل و اعظم حسنات و اشرف قربات است. در ایام مهدویت، مکتب حیات بخش اسلام و قرآن کریم، مکتب آگاهی و بیداری، مکتب ایمان و حیات و رشد و شعور، مکتب گرایش به عدل و داد و انصاف و احسان و برادری، مکتب علم و معرفت و بصیرت، ترویج می‌شود و درس‌ها و پیام‌هایی از این مکتب به همگان ابلاغ می‌گردد که ناامیدی‌ها را به امّید و توقف‌ها را به حرکت و افسردگی‌ها را به نشاط و شور و شوق، مبدّل می‌سازد. در این ایام مبارک، باید به عمق برنامه‌ها و ابعاد مفید و معنوی آن که از هر جهت، سازنده و فراگیر است توجه شود و نقاط ضعف و قوّت جامعه مطرح گردد، و منابر و مقالات و سخنرانی‌ها و نشریات، همه، اجتماع را به سوی فرهنگ مهدویت و انتظار، دعوت نمایند.
* عصر امتحانات خطیر
فرهنگ انتظار و مهدویت که همان فرهنگ راستین اسلام و قرآن است در عصر ما - که عصر ارتباطات است - مورد هجوم سیاستمداران و ریاست‌طلبان و جهانخوارانی که اسلام را مانع بزرگ رسیدن به اهدافشان می‌دانند قرارگرفته است، و از هر طرف به اسلام و جامعه مسلمانان، حمله می‌کنند و همان‌گونه که دراحادیث شریفه از آن خبر داده شده است برای این امّت و شیعیان اهل بیت علیهم السلام، امتحانات خطیری پیش خواهد آمد و آنان تخلیص وتمحیص می‌شوند تا حدّی که جز آنان ‌که ثبات قدم و استقامت می‌ورزند و مانند کوه بر جای خویش استوار می‌مانند ‌کسی بر جای نمی‌ماند و دیگران، هویّت مذهبی و استقامت دینی خود را از دست می‌دهند.
* مهم‌ترین وظیفه منتظران
چنان‌که از احادیث شریف استفاده می‌شود مهم‌ترین وظیفه‌ای که هر مسلمانی در عصر غیبت دارد حفظ هویِت و شخصیت اسلامی است، همان چیزی که دنیای استکبار و کفر برای مخدوش کردن و کم رنگ کردن آن با همه عوامل تبلیغاتی و ایادی مزدور و سیاست‌های مزوّرانه در همه کشورهای اسلامی و هر کجا که مسلمانی باشد تلاش می‌کند.
* سیاست اسلام‌زدایی نقشه اصلی دشمن
اگر کسی به همین تاریخ اسلام در یکصد سال پیش تا کنون رجوع نماید می‌فهمد که دشمنان اسلام برای اسلام زدایی و محو هویت مسلمانی و مهجور شدن شعارها و سنت‌های دینی چه نقشه‌هایی را پیاده کرده و چه دست‌هایی در کار بوده و هست که التزامات و تعهدات مسلمانان را به اسلام و قرآن، ضعیف نمایند، و آنها را در اظهار وجود و استقلال اسلامی و اجرای قوانین اسلامی بی‌تعهد نمایند، هرکدام از دولت‌های استعمارگر در بخشی از جهان وسیع اسلام، این سیاست را دنبال کردند، و تا آنجا پیش رفتند که در بعضی نقاط، مسلمانان را به تغییر اسم‌های اسلامی مجبور نمودند. در اینجا مجال شرح سیاست‌های به اصطلاح اسلام برانداز آنها و خیانت عوامل به اصطلاح روشنفکر و افرادی، مثل رضاخان و مصطفی کمال و... و روزنامه‌ها و قلم به‌ دست‌های مزدور نیست؛ اجمالاً مشروطه منهای مشروعه، کشف حجاب، ممنوع شدن شعایر دینی و مجالس تبلیغی و روضه و حتی همین برنامه های مهدویت و آزادی منکرات و اختلاط فیزیکی زن و مرد، همه وهمه برای نفی هویت اسلامی بود و اکنون هم ادامه دارد، و این، اسلام و مسلمانان متعهّد و فداکار و مخلص هستند که در برابر این اعمال‌ مقاومت نموده و برحساسیت اسلامی خود پایداری می‌نمایند و شعار الله اکبر را بلندتر و رساتر در قول و عمل، زنده نگاه می‌دارند.

* تأکید بر استقامت در امر ولایت

در این عصر غیبت و امتحان، وظیفه همگان است که در حفظ شخصیت اسلامی خود و نفی این سیاست‌ها استقامت ورزند، و اعلام وجود و حیثیت و شخصیت بنمایند. در اخبار و احادیث در مورد حفظ هویت اسلامی در عصر غیبت تأکید و سفارش بسیار شده است؛ این روایت را ملاحظه فرمایید: در کتاب شریف کمال الدین، شیخ اجل صدوق از امام زین‌العابدین علیه السلام، روایت نموده است که فرمود: «من ثبت علی موالاتنا (ولایتنا) فی غیبة قائمنا اعطاه الله عزوجل اجر الف شهید من شهداء بدر و احد؛ هرکس در غیبت قائم ما بر موالات و ولایت ما ثابت بماند خداوند متعال اجر هزار شهید از شهدای بدر و احد را به او عطا می‌فرماید.»(2)
* جهان به سوی اسلام پیش می رود
این ثبات بر ولایت که آن همه ثواب دارد ثبات بر هویّت و بر شخصیت دینی و استقامت بر تعهّدات اسلامی است، و بر همین حفظ هویّت دینی و استقلال مذهبییو صبر و پایداری تأکید دارد. مسلمان صاحب الزمانی تحت تأثیر هیچ جوّی تن به ذلّت نمی‌دهد؛ با شجاعت، با قدرت و همّت و با نیروی ایمان و علم، با شعارهای توحیدی الله اکبر و لا إله إلّا الله با اقتدار باید به پیش برود، و بداند ‌که جهان، به سوی اسلام، به سوی جامعه جهانی اسلام وبه سوی مدنیت قرآنی و جامعه مهدوی است، و این، وعده الهی تخلّف ناپذیر است.
 
پی نوشت ها:
1. آل عمران، 200؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید! (در برابر مشکلات و هوس‌ها) استقامت کنید و در برابر دشمنان نیز پایدار باشید و از مرزهای خود، مراقبت کنید و تقوای خدا را پیشه کنید تا رستگار شوید.
2. شیخ صدوق، کمال الدین و تمام النعمة، 323؛ منتخب الأثر، ح 1256.

يكشنبه / 17 ارديبهشت / 1396