پنجشنبه: 1403/01/9
نسخه مناسب چاپSend by email
پیام مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف به چهارمین اجلاس نماز /شهر مقدّس قم - ربیع الأول 1440 هـ.ق
پیام معظم له به چهارمین اجلاس نماز

 

بسم الله الرحمن الرحیم
قال الله الحکیم: «أَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِی»
سلام و تحیّات خداوند بر کسانی که نماز را برپا می دارند و ندای آسمانی توحید را پاسخ مثبت داده و به سوی ذکر و یاد آفریدگار جهان می شتابند.
درود و رحمت الهی بر کسانی باد که مردم را به حیات و زندگی جاوید و سعادت همیشگی و به کمال واقعی انسان ها فرا می خوانند
و سلام بر شما عزیزانی که در این امر بسیار مقدّس خدمت صادقانه دارید و برای برپائی این فریضه بزرگ اسلامی، تلاش و جدّیت می نمایید.
قرآن کریم که برنامه زندگی سعادتمند را برای بشریت بیان نموده، می فرماید: «أَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِی»
این آیه شریفه، دارای معانی و مفاهیم بسیار بلند است که دقّت در آن، انسان را به حقیقت اقامه نماز و فلسفه واجب بودن آن آشنا می نماید.
نماز را برپا دارید که یاد خداوند در آن است. یاد خدا که «أَلَا بِذِكْرِ اللهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» اطمینان و آرامش حقیقی در یاد خداوند است که یکی از امتیازات بزرگ ادیان آسمانی، همین اطمینان و آرامشی است که به وسیله انجام فرائض الهی به ویژه اقامه نماز ایجاد می شود.
فریضه ای که با ذکر مقدّس الله اکبر شروع و با سلام و درود بر انسان های صالح و پاکان تمام می شود. اذکار بلندی که در نماز است، همه و همه دلالت بر این دارد که این انسان مادی باید با عالم غیب و قدرتی مافوق همه قدرت ها در ارتباط باشد.
انسانی که در نماز، تسبیح خداوند می گوید و تهلیل گفته و حمد و سپاس ذات کردگاری را انجام می دهد، در اوج عروج به عالم بقا و کمال انسانیت بوده و در کامل‌ترین مصداق عبودیت و قُرب خداوند است.
لذّتی که یک انسان با ایمان در نماز دارد، از تمام لذائذ مادی و دنیوی بالاتر و بهتر است و اصلاً قابل مقایسه با لذّت های مادی و زودگذر نیست.
زبان الکن است از اینکه بتوانیم درباره این فریضه بزرگ الهی حرفی بزنیم. سال های سال هم اگر درباره نماز گفت و گو شود و برکات و آثار آن برای جامعه بشری بیان شود هنوز هم کم است و نتوان حقیقت آن را آن طور که هست بیان نمود.
اینجانب از همه بزرگان و عزیزان حاضر در این جلسه باشکوه تقدیر و تشکر نموده و از خداوند متعال مسئلت دارم که همه ما را از نمازگزاران واقعی قرار دهد و عنایات خاصه حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف شامل حال همگان باشد. والسلام علیکم و رحمة الله
لطف الله صافی
19 ربیع الأول 1440 هـ.ق

چهارشنبه / 7 آذر / 1397