پنجشنبه: 1403/01/30
نسخه مناسب چاپSend by email
معجزه بی‌نظیر (بمناسبت سالروز میلاد مسعود عقیله بنی هاشم فخر بانوان حضرت زینب کبری سلام الله علیها)
معجزه بی‌نظیر (بمناسبت سالروز میلاد حضرت زینب کبری سلام الله علیها)
نوشتاری در عظمت خطبه زینبیه سلام الله علیها از مرجع ولائی حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره

بسم الله الرحمن الرحیم

 

آفتاب آسمان مجد و رحمت زینب است

حامی توحید و قرآن و ولایت زینب است

 

درّ دریای فضیلت، عنصر شرم و عفاف

قهرمان عرصه ی صبر و شهامت زینب است

 

در دمشق و کوفه با آن خطبه های آتشین

آن که سوزانید بنیاد شقاوت زینب است

 

حضرت زینب کبری سلام الله علیها، الگوی ایمان و بینش و معرفت، نمونه شجاعت و صداقت و استقامت، بانویی که در بلاغت و سخنوری، لسان پدر را در دهان داشت، و همه مکارم و فضایل اخلاقی مادر در وجودش جمع بود.
سیره عملی او، عصمت و عفّت او، عبادت و نیایش او و عظمت و فخامت او، همه افتخارانگیز است.
الحق او از اسلام، و از قرآن مجید و از شخصیت جدّ بزرگوارش رسول الله صلی الله علیه و آله پاسداری کرد، و همه مدیون او هستند. تصوّر اینکه اگر زینب سلام الله علیها نبود، تاریخ چگونه ورق می‌خورد بسیار وحشت انگیز است!

در این نوشتار، تنها به یک بُعد از عظمت‌های آن حضرت اشاره می‌کنیم و آن، خطبه فوق العاده و بی نظیر حضرت علیهاالسلام است.
عالى ‏ترین بیانات راجع به سنّت و وعده الهى و فلسفه تاریخ، بیانات حضرت‏ زینب علیها السلام است كه در خطبه تاریخى و بى‏ نظیری در مجلس یزید انشا فرمودند.
در این مجلس كه با برنامه و تشریفات بسیار جبّارانه و مستكبرانه ترتیب یافته و وحشت و رُعب آن، دل افراد عادى را مى ‏لرزاند و توانایى سخن گفتن را از آنها مى ‏گرفت، ابراز مخالفت و توبیخ و سرزنش و تحقیر یزید و اعلان رسمى محكومیّت و انقراض حكومت او كه خطر اعدام فورى داشت، از جانب یك بانوى اسیر و داغ‏دیده و مصیبت ‏دیده، از معجزات بود.

چنان‏كه آن بلاغت و از قرآن مجید الهام گرفتن، سنجیده و به سامان گفتن، یزید و چاپلوسان دربارى و مزدوران خودفروخته دستگاه را تحت تأثیر قرار دادن، كرامت و حقّانیت اسلام و اهل بیت را اثبات نمودن، ستمگران و مستبدان را حقیر و پست شمردن، آن پیشگویى‏ ها و خبر از آینده دادن و متلاشى شدن نظام یزیدى گفتن كه هر جامعه ‏شناس و روان‏شناس را مات و متحیر مى ‏سازد، از معجزات است.

اگر كسى در این اعجاز تردید دارد، به او پیشنهاد مى‏ كنیم و از تمام بلغا و سخنوران ماهر مى‏ خواهیم كه از این خطبه تاریخى و سخنان عقیله قریش، خطبه ‏اى كوبنده ‏تر، قاطع ‏تر، محكوم كننده‏ تر و مناسب‏ تر با آن مجلس و موقف انشا نمایند. الحق این خطبه از نشانه‏ هاى درخشان جلالت، حقیقت، فضیلت و عظمت اهل بیت رسالت است.

در این خطبه، زینب‏ علیها السلام قانون و سنّت و وعده تخلف‏ ناپذیر الهى را مطرح ساخته و هنگامى كه به حسب ظاهر همه چیز تمام شده و بسیارى مأیوس و ناامید و تسلیم وضع حاكم مى‏ شوند و یزید بر اوضاع مسلط گردیده و در نهایت استبداد و استعباد سلطنت مى ‏نماید، او طرفداران حقّ و حزب حقّ و شیعیان اهل بیت را از یأس و ناامیدى نجات مى‏ دهد و اهل بیت و هدف ‏ها و مقاصدشان را فاتح و پیروز، و بنى امیه و حزب استعبادگر را مغلوب و شكست خورده معرفى مى ‏فرماید و چنین اعلام مى ‏كند كه: از كرامت اهل حقّ چیزى كم نشد و بر اهل باطل چیزى افزوده نگشت و هرچه یزید كوشش و تلاش كند و اهل حقّ را بكشد و از میان بردارد و بر كید و كینه و ستمگرى انقلاب اسلام جلوگیرى نماید و نور خدا را خاموش سازد، هیچ ثمره‏ اى ندارد.

آرى، زینب علیها السلام به آینده درخشان اسلام و اهل بیت علیهم السلام و آثار نجات‏ بخش انقلابِ برادرش حسین علیه السلام صد در صد اطمینان داشت و مى ‏دانست راهى را كه برادرش رفته است، راه خدا، راه حقّ و راه تاریخ است.

در كربلا روز یازدهم محرّم، در آن هنگامى كه او را به اسارت عازم كوفه كرده بودند و بدن ‏هاى پاك شهداى راه حقّ روى زمین افتاده بود، همین خبر را مى ‏داد و آینده را مى ‏دید.

در مجلس یزید نیز با همین منطق محكم، مجلس را قبضه كرد و یزید را چنان كوبید و در آن دادگاه تاریخ، چنان محكوم كرد كه یزید نتوانست یك كلمه از خود دفاع نماید، یا آن‌كه غیظ و خشم خود را با تصمیم جنایت دیگر فرو بنشاند.

اینک بعضی از آن خطبه عظیم الشأن را مرور می‌کنیم و از مواضع حیات‌بخش و بینش‌آموز آن بهره‌مند می‌گردیم:

أظَنَنتَ یا یَزیدُ حینَ أخَذتَ عَلَینا أقطارَ الأَرضِ، و ضَیَّقتَ عَلَینا آفاقَ السَّماءِ، فَأَصبَحنا لَكَ فی إسارِ الذُّلِّ، نُساقُ إلَیكَ سَوقاً فی قِطارٍ، وأنتَ عَلَینا ذُو اقتِدارٍ، أنَّ بِنا مِنَ اللهِ هَواناً وعَلَیكَ مِنهُ كَرامَةً وَامتِناناً، وأنَّ ذلِكَ لِعِظَمِ خَطَرِكَ، وجَلالَةِ قَدرِكَ، فَشَمَختَ بِأَنفِكَ، ونَظَرتَ فی عِطفِكَ، تَضرِبُ أصدَرَیكَ‌ فَرِحاً و تَنفُضُ مِذرَوَیكَ مَرِحاً، حینَ رَأَیتَ الدُّنیا لَكَ مُستَوسِقَةً، وَالاُمورَ لَدَیكَ مُتَّسِقَةً، و حینَ صَفا لَكَ مُلكُنا، وخَلَصَ لَكَ سُلطانُنا؟!
فَمَهلاً مَهلاً لا تَطِش جَهلاً! أنَسیتَ قَولَ اللهِ عزّ وجلّ: «وَلَا یَحْسَبَنَّ الَّذِینَ كَفَرُواْ أَنَّمَا نُمْلِی لَهُمْ خَیْرٌ لِاَّنفُسِهِمْ إِنَّمَا نُمْلِی لَهُمْ لِیَزْدَادُواْ إِثْمًا وَلَهُمْ عَذَابٌ مُّهِینٌ.»

غرض اینکه در دنیای کنونی، همه مردان و زنان، به فراگرفتن درس در مکتب حضرت زینب کبری علیهاالسلام، و پیام‌های حیات و سیره آن حضرت نیازمندند.

امید است که زنان مسلمان، الگوی زندگی خود را آن حضرت قرار دهند، و به ‌چنین اسوه‌ای به جهانیان افتخار کنند، و نام و یاد  پیام‌های ولایی و معنوی حضرت زینب علیها السلام را همیشه زنده نگهدارند.

شنبه / 27 آبان / 1402