پنجشنبه: 1403/01/9
نسخه مناسب چاپSend by email
اعتراض آیت الله العظمی صافی به دولت چین درباره سخت گیری‌ها نسبت به مسلمانان این کشور

معاون محترم پژوهش حوزه های علمیه با مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف دیدار کرد.

در ابتدای این دیدار حجة الاسلام و المسلمین آقای عماد، گزارشی از فعالیت ها و برنامه های این معاونت ارائه نمود.

معظم له نیز با تقدیر و تشکر از ایشان فرمودند: همین که کاری به قصد و نیّت ترویج اسلام و قرآن و معارف اهل البیت علیهم السلام باشد، موفّق است و شما هم به جهت اینکه در این مسیر هستید خدا را شاکر باشید.

ایشان با اشاره به غنای علمی حوزه های علمیه بیان کردند: الحمدلله حوزه های علمیه با سرمایه های بزرگ قرآن و معارف اهل البیت علیهم السلام و وجود علمایی که از زمان غیبت تا به حال بوده اند از حیث علمی غنی است و باید از این به بعد هم با استفاده از علوم علماء سلف، بنیه علمی حوزه رشد بیشتری پیدا کند. بسیاری از مطالب بزرگان الان فراموش شده است و آن طوری که باید، مورد توجّه واقع نمی شود.

آیت الله العظمی صافی، مسئولیت حوزه های علمیه در عصر فعلی را بسیار سنگین قلمداد کرده و بیان داشتند: مسئولیت حوزه های علمیه در اوضاع کنونی بسیار سنگین است و ما باید پاسخگوی مسائل روز باشیم و بتوانیم این حجم زیاد از معارف و مطالب را به دنیا برسانیم. امام زمان علیه السلام هم در این اوضاع، از حوزه های علمیه توقع بیشتری دارند و باید رضایت آن حضرت را جلب نماییم.

معظم له در بخش دیگری از بیانات مبسوط خود با تأکید بر لزوم انجام تحقیقات گسترده و واقعی در حوزه های علمیه افزودند: مسأله تحقیق بسیار مهم است. تحقیق ها باید واقعی و حقیقی و فایده داشته باشد؛ نه اینکه اسم تحقیق را دارا باشد و واقعیت و فایده ای نداشته باشد.

در تحقیقات و کتاب ها نباید مطالب تکراری باشد. اینکه مطالبی که قبلاً بیان شده است را مجدد تحت عنوانی دیگر بیاوریم، فایده ای ندارد بلکه باید مطالب و فضیلت جدیدی را تولید نمود.

مرجع عالیقدر ضمن درخواست توجه بیشتر مسئولان حوزه به معارف روایی فرمودند: باید رشته هایی که از روایات و علوم اهل البیت علیهم السلام نشأت می گیرد مورد توجه قرار گیرند و طوری نشود که علوم دیگر اصل شوند و اینها فرع. باید اصل که همان فقه آل محمد علیهم السلام است محفوظ بماند. باید قرآن و معارف اهل بیت علیهم السلام را بیشتر ترویج کنیم و بدانیم که هر چه بخواهیم در این علوم وجود دارد و کمبودی نداریم.

ایشان در بخش پایانی این دیدار با اشاره به اوضاع مسلمانان چین و اینکه اخیراً دولت این کشور نسبت به اعمال مذهبی مسلمانان سخت گیری می نماید، فرمودند: ما شدیداً از موضع کشور چین در این باره ناراحت و نگران هستیم. دولت چین که سالیان سال از منافع کشورهای اسلامی استفاده می نماید و از نظر اقتصادی و تجارت با مسلمانان جهان ارتباط تنگاتنگی دارد، چرا باید نسبت به مسلمانان سخت گیری نماید و مسلمانان در عمل به وظایف اسلامی مذهبی خود دچار مشکل باشند؟

در پایان، حضرت آیت الله العظمی صافی برای توفیق بیشتر مسئولان حوزه علمیه در پشبرد اهداف اسلام و جلب رضایت حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف دعا نمودند.

 

چهارشنبه / 12 آذر / 1393