پنجشنبه: 1403/01/9
نسخه مناسب چاپSend by email
توصیه های مهمّ آیت الله العظمی صافی در دیدار وزیر امور اقتصاد و دارایی، درباره وضعیت رفاهی مردم شریف ایران

* باید فرصت خدمت رسانی به ملّت شریف و صبور ایران را قدر دانست و در بهبود وضعیت رفاهی مردم مجاهدت کرد.

* برنامه بودجه را می توان طوری نوشت که اگر هیچ نفتی هم نداشته باشیم مملکت به خوبی اداره شود.

* چرا درباره مشکلاتی که پیش آوردند عمل جدّی انجام نمی گیرد؟ چرا این نقص ها برطرف نمی شود؟

* بیت المال برای مردم است؛ برای ضعفا و فقراست؛ نباید در مقابل اسراف هایی که در بیت المال می شود سکوت کرد.

* وضعیت برخی همایش ها که پول های کلانی بی جهت و گاهی برای ترویج معاصی و ملاهی صرف می شود جداً ناراحت کننده است.


 

مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی امروز پنج شنبه 93/10/25 آقای دکتر طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی را به حضور پذیرفتند.

در این دیدار که به صورت خصوصی برگزار شد، معظم له پس از استماع گزارش دکتر طیب نیا، بیانات بسیار مهمّ و ارزشمندی در زمینه امور اقتصادی و رفاهی مردم شریف ایران ایراد فرمودند.

آیت الله العظمی صافی با تشکّر از ایشان، سخنان خود را با روایتی درباره اهمیت مسائل اقتصادی در تعالیم اسلام آغاز نموده و فرمودند: حضرت امام باقر علیه السلام در روایتی می فرمایند:

«الکمال کلّ الکمال التفقّه فی الدین و الصّبر علی النائبة و تقدیر المعیشة»

مسأله اول یعنی دین شناسی و معرفت خداوند و دوم صبر بر مشکلات و مسأله سوم که به کار شما عزیزان مربوط است تقدیر معیشت است. تقدیر معیشت یعنی برنامه ها همه باید بر حساب و موازین باشد.

اگر تقدیر معیشت و حساب و کتاب در امر معیشت و اقتصاد مردم نباشد، زندگی مختلّ می شود و با تقدیر معیشت است که انسان می تواند بر مشکلات فائق آید.

معظّم له دلسوزی مسئولان در امور رفاهی مردم را شرط اصلی رفع مشکلات دانسته و افزودند: کسانی که متصدّی تدبیر معیشت و اقتصاد مردم عزیز ما هستند، باید دلسوز مردم باشند و در مقام این باشند که امور رفاهی مردم را مرتّب کنند. باید کارشان روی حساب و کتاب و دقیق باشد و هدفشان خیر مردم باشد.

ایشان با اشاره به لزوم اهتمام قانون گزاران درباره بهبود رفاه مردم بیان داشتند: حقیر زمانی که در شورای نگهبان بودم، نامه ای به نمایندگان راجع به بایدها و نبایدهای بودجه از نظر موازین اسلام نوشتم و محور آن همین تقدیر المعیشة بود که مورد استقبال همگان قرار گرفت و دوره های بعد هم که می خواستند برنامه بودجه را بنویسند باز نامه را منتشر می کردند و می خواندند. در همان نامه نوشته بودم که می شود برنامه بودجه را طوری نوشت که اگر هیچ نفتی هم نداشته باشیم مملکت به خوبی اداره شود. غرض اینکه محور برنامه ریزی های کلان در جامعه باید تقدیر معیشت و رفاه مردم باشد.

مرجع عالیقدر در بخشی از توصیه های خود به وزیر اقتصاد فرمودند: مسئولیت های دنیوی وقتی ارزش دارد که ما بتوانیم دین خود را در آن مسئولیت حفظ نموده و خدمتی به مردم مسلمان ارائه کنیم و الا نفس مسئولیت اعتباری است و فردا شخص دیگری به جای ما خواهد آمد. باید فرصت خدمت رسانی به ملّت شریف و مسلمان و صبور ایران را قدر دانست و در بهبود وضعیت رفاهی مردم مجاهدت نمود.

ایشان در ادامه، با ابراز نگرانی شدید از مشکلات اقتصادی موجود فرمودند: چرا درباره مشکلاتی که پیش آوردند کسی عمل جدّی انجام نمی دهد؟ چرا درباره ولخرجی هایی که شده و این همه مشکل را برای مردم درست کردند صحبت نمی شود؟

ملاحظه کنید برخی از کشورهای دنیا درباره امور اقتصادی خود چگونه عمل می کنند و سریع و قاطع  جلوی اخلال را می گیرند. عیب بزرگی برای جامعه اسلامی ماست که اینگونه موارد در اقتصاد پیش بیاید و مقیّد به رفع آن نباشیم.

معظم له در قسمت دیگری از توصیه های خود فرمودند: ما باید طوری عمل کنیم که بتوانیم بر این مشکلات اقتصادی فائق شویم. آن چیزی که الان مهم است و وظیفه شماست، اینکه باید با تلاش و مجاهدت موانع شکوفائی اقتصاد را برطرف گردد و نگرانی های مردم از بین برود.

آیت الله العظمی صافی در بخش دیگری از سخنان خود با اظهار نارضایتی از انجام برخی همایش ها در کشور فرمودند: بیت المال برای مردم است؛ برای ضعفا و فقراست؛ انسان نمی تواند در مقابل اسراف هایی که در بیت المال می شود سکوت کند. وضعیت برخی همایش ها که پول های کلانی بی جهت و گاهی برای ترویج معاصی و ملاهی صرف می شود جداً ناراحت کننده است. همه در برابر ظلم به بیت المال مسئول اند. این طور نمی شود هر کس هر کاری دلش خواست با بیت المال انجام دهد. بیت المال حق مردم ضعیف و نیازمند است و باید در جهت رفاه مردم مصرف شود.

معظم له درباره توجه مردم به امور اقتصادی و اهتمام آنها به تدبیر معیشت بیان کردند: الحمدلله مردم شریف ما در این امور مراقب هستند. مردم می گویند ما حاضریم مالیات بدهیم ولی در قبال آن باید ببینیم که امور دینی و مذهبی و رفاهی و فرهنگی ما اصلاح می شود. اگر مردم ببینند مالیات آنها صرف امور بی فایده و گاه گناه می شود تمایل به مالیات دادن پیدا نمی کنند.

ایشان با اشاره به خودخواهی و علاقه بعضی به منافع شخصی فرمودند: باید من ها و منیت ها از بین برود. اگر به جای من، خدا بیاید کارها درست می شود.

مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در پایان این دیدار که با توصیه های دیگری نیز همراه بود، ضمن آرزوی توفیق برای مسئولان اقتصادی کشور، از خداوند متعال بهبود وضعیت اقتصادی و رفاهی مردم مسلمان ایران را مسألت نمودند.

پنجشنبه / 25 دى / 1393