پنجشنبه: 1403/01/9
نسخه مناسب چاپSend by email
در دیدار معاون فرهنگی قوه قضاییه مطرح شد:
تأکید معظم له بر لزوم محوریت تعالیم اسلام در مسأله قضاوت و اجرای عدالت واقعی

حجت الاسلام آقای صادقی معاون فرهنگی قوه قضاییه و همراهان وی با حضور در بیت مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف با ایشان دیدار کردند.

ایشان در ابتدای این دیدار، گزارشی از فعالیت های این معاونت ارائه داد.

معظّم له نیز با تشکر از وی و همکارانشان و با اشاره به اهمیت مسأله قضاوت فرمودند: یکی از مطالبی که همه حکومت ها باید به آن توجّه داشته باشند تا نظامشان مرتّب و بر سیر صحیح باشد، مسأله قضاست؛ آن هم قضاوت بر اساس احکام خداوند و دستورات پیامبر و اهل البیت علیهم السلام. چنین قضاوتی است که باعث می شود نظام ها پایدار باشد و هر حکومت و نظامی که قضاوت آن بر خلاف تعالیم نورانی اسلام باشد، پایدار نخواهد بود.

ایشان اصول قضایی اسلام را بی نظیر خواندند و افزودند: اصول قضایی اسلام بالاترین اصول قضایی است که حتّی برخی حقوقدانان بزرگ دنیا به آن اعتراف کرده اند. الحمدلله ما در این امر از مراجعه به دیگران بی نیازیم و تعالیم غنیّ اسلام در امر قضاوت بی نظیر است.

آیت الله العظمی صافی در قسمتی از بیاناتشان، با اشاره به اهتمام علمای سلف به امر قضا فرمودند: در گذشته با این که حکومت اسلامی نبود، علمای بزرگ خودشان در شهر خودشان قضاوت می کردند و حکومت و مردم تسلیم حکم آنها می شدند، مثلاً مرحوم آقای والد ما در گلپایگان امر قضاوت را بر عهده داشتند و مردم و حاکم آنجا مطیع حکم ایشان بودند.

همچنین علمای ما زحمات بسیاری در تدوین کتب قضا و استخراج فروع مختلف آن از آیات و روایات متحمّل شده اند که لازم است قدر آن را بدانیم و باید حوزه های علمیه در حفظ آثار آن بزرگواران و مطالعه کتب قضا و فروعات آن اهتمام بیشتری داشته باشند.

معظّم له در ادامه، ضمن اشاره به لزوم افزایش مایه علمی متصدّیان قضاوت بیان داشتند: امر قضاوت بسیار دشوار است. واقعاً ورود به این کار خوف دارد و بنده هم از ورود به این امر مهمّ خوف دارم.

اگر بخواهیم عدالت واقعی بر مبنای آیات قرآن و دستورات اسلام را اجرا کنیم، باید در زمینه افزایش مایه علمی و فقهی متصدّیان قضاوت توجه بیشتری داشته باشیم.

مرجع عالیقدر در بخش دیگری از توصیه های خود، با اشاره به قضیه ای تاریخی در صدر اسلام، درباره جایگاه قضاوت در بین مردم افزودند: مردم، جایگاه قضاوت بر اساس عدالت را بسیار مهمّ می دانند.

مردم از شما می خواهند که قضاوت ها همان طور باشد که پیامبر و امیرالمؤمنین علیهما السلام طبق آن عمل می کردند. کسانی که متصدّی امر قضا هستند باید عالم به سیره آن بزرگواران باشند تا اعتماد مردم هم به قوه قضا بیشتر شود و الّا خطراتش بسیار است. مردم نمی خواهند در موارد جزئی، خلافکار مجازات شود و در موارد کلان و بزرگ، هیچ عملی برای اجرای عدالت انجام نگیرد.

آیت الله العظمی صافی در پایان این دیدار، با آرزوی توفیق برای حاضران جلسه، عزّت و عظمت جامعه اسلامی را از خداوند متعال مسألت نمودند.

جمعه / 3 بهمن / 1393