پنجشنبه: 1403/01/9
نسخه مناسب چاپSend by email
برخي سؤالات بيشتر پرسيده شده

 

س) نظر جنابعالی در مورد درآمد حاصل از بازاریابی شبكه‌ای و مخصوصاً شركت گلد كوئیست چیست؟
ج) بازاریابی به شكلی كه در گلد كوئیست و امثال آن است حرام و درآمد حاصل از آن نیز حرام است و الله العالم.
 
س)با عرض سلام و خسته نباشید می‌خواستم نظر شرع را در مورد حلال یا حرام بودن باشگاه بیلیارد بدانم. با تقدیم احترام و التماس دعا.
ج) اگر عرفاً بیلیارد از آلات قمار باشد خرید و فروش و بازی آن و تأسیس باشگاه و شركت در آن حرام است و الله العالم.
 
س)خرید و فروش (سرمایه گذاری) در سهام شركت‌های بورس اوراق بهادر ایران كه قوانین مربوطه آن توسط مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان به تصویب رسیده چه حكمی دارد و نیز خرید و فروش سهام در بورس كشورهای دیگر چه حكمی دارد؟
ج) اگر با یكی از عناوین معاملات شرعی با وجود شرایط صحت آن انجام شود مانع ندارد. و الله العالم.
 
س)اگر یك كودك یك ماهه را از بهزیستی به فرزند خواندگی بگیریم و امكان محرمیت از طریق شیر دادن نباشد و از طرفی نخواهیم كسی متوجه شود كه این كودك، فرزند ما نیست، محرمیت این كودك چه حكمی دارد؟ برای محرمیت چه باید كرد؟
ج) مراد ازكودك را كه پسر یا دختر است بنویسید تا جواب داده شود كه اگر دختر است با عقد موقت برای پدر كسی كه او را گرفته است به او محرم می‌شود و اگر دسترسی به پدر او یا جدّ پدری وی ممكن نیست باید به اذن مجتهد جامع الشرایط باشد؛ ضمنا مخفی كردن اینكه كودك، فرزند شما نیست صحیح نمی‌باشد. والله العالم
 
س)با عرض سلام. در خصوص كسی كه دیر به نماز جماعت میرسد و در ركعت دوم جماعت هنگام تشهد بصورت نیم خیز می‌نشیند آیا ركعت چهارم جماعت لازم است در تشهد و سلام نماز بصورت نیم خیز بشیند یا می‌تواند بلافاصله پس از سجده دوم برخیزد و نماز خودش را ادامه دهد. از شما كمال تشكر را دارم.
ج) بنا بر احتیاط واجب تا موقع سلام باید در حال جماعت باشد و موقع سلام جائز است قصد فرادا كند و برخیزد و الله العالم.
 
س)یك شركت داخلی فروش كتاب، برای عضویت مبلغی دریافت می‌كند و در ازای آن كتاب‌های درخواستی را با پست، مجانی ارسال می‌كند، همچنین اگر هر عضو، افراد دیگری را به عضویت شركت ترغیب كند، به ازای هر دو نفر و با شرایط خاص، مبلغ دو هزار تومان به شخص معرفی كننده به عنوان حق بازاریابی پرداخت می‌كند. عضویت افراد به صورت شبكه‌‌ای ثبت می‌شود و هر شخص، دارای دو نفر زیر مجموعه می‌گردد. در صورت تشكیل یك زوج به عنوان زیر مجموعه یك شخص، دو هزار تومان به او و همه افرادی كه بالاتر از او می‌باشند پرداخت می‌گردد. ضمن ارائه آدرس پایگاه اینترنتی این شركت، تقاضا دارم نظر خود را درباره این مبلغ كه به عنوان حق بازاریابی پرداخت می‌شود، بفرمایید.
ج) این نوع معاملات صورت شرعی ندارند و اكل مال به باطل است چه به صورت كتاب باشد چه طلا چه غیره و وجوهی كه شركت یا اشخاص از این طریق بدست می‌آورند نمی‌توانند در آنها تصرف كنند چون مالكش نیستند.
 
س)با سلام. با اجازه جنابعالی اول وضعیت خودم را عرض میكنم بعد از آن به طرح سوالم میپردازم. بنده در حال پایه گذاری فروشگاه اینترنتی نرم افزار هستم. بنده سی دی ها را از فروشگاههای دیگر كه آن را رایت میكنند تهیه می‌كنم و پس از بسته بندی برای مشتریان ارسال می‌كنم. با فرض مذكور تكلیف بنده چیست؟ آیا اگر خودم هم سی دی های را رایت كنم یا به همان صورت سابق رایت سی دی ها را به فرد دیگری بسپارم (در صورتی كه به كار آن فرد راضی هستم) از نظر شرعی مشكلی متوجه من است؟ آیا بنده باید از كار خود دست بكشم و فروشگاه را تعطیل كنم؟ خواهشم می‌كنم تكلیف زندگی مرا روشن كنید تا انشاء الله مال حرام وارد زندگیم نشود. متشكرم.
ج) اگر در ضمن عقد بیع (سی دی) ـ یا ضمن عقد لازم دیگری از رایت منع شده ‌باشد تكثیرش جایز نیست ولی خرید و فروش شما پس از آنكه دیگران تكثیر كرده‌اند محكوم به صحت است بشرط آنكه محتوای (سی دی) مخالف شرع نباشد. و الله العالم.
 
س)نظر حضرتعالی در خصوص عقد موقت دختر بالغه‌ی رشیده بدون اذن ولی چیست؟ در حالی كه قصد ایجاد ارتباط زناشویی نباشد؟
ج) در نكاح باكره بنا بر احتیاط واجب اذن پدر یا جد پدری شرط است حتی اگر قصد جماع نداشته باشد و الله العالم.
 
س)حكم بازی كردن شطرنج در جامعه امروزی بدون شرط بندی چیست؟
ج) بازی شطرنج و هر چیزی كه آن قمار محسوب شود حتی بدون برد و باخت حرام است و الله العالم.
 
س)آیا رایت سی دی جایز است یا خیر؟
ج) اگر در ضمن عقد بیع سی دی یا ضمن عقد لازم دیگری عدم رایت شرط شده باشد رایت آن جایز نیست و الله العالم.
 
س)آیا كسی كه مقلد یك مرجع می‌باشد می‌تواند وجوهات (سهمین) خود را به مرجع دیگری تحویل دهد یا خیر؟
ج) موقوف به اجازه‌ی مرجع تقلید او است و الله العالم.
يكشنبه / 24 آبان / 1388