پنجشنبه: 1403/01/9
نسخه مناسب چاپSend by email
جهان در انتظار مصلح
(سلسله نوشتارهای مرجع عالیقدر آیت الله العظمی صافی درباره مهدویت/4)

 

طبق مدارك قطعی و احادیث متواتر، هنگامی كه دنیا گرفتار سخت‌ترین اضطرابات شود و آتش ظلم و بیدادگری در همه جا شعله ور گردد، امنیت و برادری از میان نوع بشر رخت بربندد و زمامداران كشورها از اداره امور و مبارزه با فساد عاجز شوند، جنگ و خونریزی و اختلاف، نسل بشر را تهدید به انقراض كند؛ و اختراعات مهیب و سلاح‌های مرگبار، به حد اعلا ترقی نماید و صفات عالی انسان از جوامع بشری رخت بر بسته و مفاسد اخلاقی و اجتماعی جای آن را بگیرد؛ ملل ضعیف و افراد ستمدیده، از توسل به مجامع و مجالسی كه به نام حفظ حقوق ضعفا و رعایت ملل كوچك تشكیل داده می‌شود نتیجه نگیرند و خلاصه انواع جنایات و فحشا و منكرات رایج گردد در این موقع یك مصلح بزرگ الهی كه بشارت ظهور او با تمام مشخصات و خصوصیات داده شده قیام می‌كند و دست به یك اصلاح عمومی در تمام عالم می‌زند و به تمام این بدبختی‌ها خاتمه می‌دهد.

او از دودمان پیامبر اسلام و از نسل علی و فاطمه زهرا علیهما السّلام خواهد بود و به مقتضای حدیث معروف  یَمْلَأُ اْلأَرْضَ قِسْطاً وَعَدْلا كَما مُلِئَتْ ظُلْماً وَجَوْراً كه درباره او از طرق بی‌شماری روایت شده است؛ این مصلح عالی مقام، جهان را در لوای یك حكومت حق و عدالت در خواهد آورد و نور اسلام را در همه شهرهای بزرگ و كوچك و قراء و قصبات روشن گرداند.

در همه جا احكام آسمانی قرآن اجرا شود، مقررات و قوانین الهی (كه از اغراض و منافع شخصی منزه است) بر همه حكومت كند و همه سازمان‌ها در راه رفاه و آسایش خلق و عمران و آبادی بكوشند و تكامل علمی و اخلاقی بشر با بهترین برنامه شروع شود و بالأخره از فرط بهبود و ترقی سطح زندگی، فقیری در تمام دنیا باقی نماند.

این مطالب یك به یك مورد روایات مسلّم از طرق عامه و خاصه بوده كه تفصیل آن را در كتاب «منتخب‌الاثر» بیان كرده‌ایم.

ضمناً مراجعه به این روایات ما را به این پیش‌گویی عجیب و اعجاز آمیز كه پیشوایان مذهب در چند قرن پیش فرموده‌اند آشنا می‌سازد و با حیرت مشاهده می‌شود كه آنچه امروز به ظهور می پیوندد، چه در تكامل صنعت و چه در انحطاط اخلاق، در اخبار آنان به عنوان علائم ظهور آمده است.

از جمله در قرآن كریم در آیات سوره ی توبه، سوره ی صف، و آیه 105 سوره ی انبیا و آیه 55 سوره ی نور وعده فرموده كه دین اسلام عالم‌گیر خواهد شد و این وعده را ظهور این بزرگوار تحقّق خواهد بخشید.

و در اخبار مسلّم قطعی شیعه و سنّی بشارت این عید بزرگ را پیامبر اسلام داده و فرموده است كه روزها تمام نشود و دنیا به انتها نرسد تا مهدی موعود ظهور نماید و اگر بیش از یك روز از عمر عالم باقی نماند خداوند آن روز را به قدری طولانی خواهد كرد كه این مصلح بزرگ بیاید و جهان را از عدالت و فضیلت پر كند همچنان كه از ظلم و جور پر شده باشد، اوصاف، كمالات، سجایای این بزرگوار و برنامه دعوت و تشكیل حكومت او، در اخبار بی‌شماری وارد است همان طور كه مشخصات او از ولادت و خصوصیات رفتارش در بین مردم و طول عمر او، علّت غیبت و وظایف مردم در زمان غیبت او نیز در اخبار آمده و موضوع بحث كتب فوق‌العاده زیادی از محققین و متتبّعین از هزار سال پیش به این طرف قرار گرفته است، و این مباحث به قدری توسعه یافته است كه برای هیچ متتبّعی احاطه بر آنها امكان پذیر نیست.

نویسنده در كتاب «منتخب‌الاثر» در باره مسائل فوق بر روایات بسیار دست یافته و با آن كه در مقام استقصا نبوده این موفقیت حاصل شده كه تواتر روایات اغلب موضوعات و عناوینی را كه اشاره شده اثبات نموده است كه خوانندگان گرامی می‌توانند با مراجعه به كتاب مذكور آن را بررسی فرمایند.

مقصود این است بر هر كس كه در كتاب‌ها و جوامع حدیث شیعه و سنّی تتبع نماید معلوم می‌شود كه كثرت احادیث راجع به حضرت ولی عصر أرواحنا فداه به حدی است كه در كمتر موضوعی از مباحث دینی تا این حد روایت وارد شده است و به طور مسلّم ایمان و اعتقاد به ظهور حضرتش از ایمان به رسالت پیغمبر اسلام غیر قابل تفكیك است.

حتی محدّثین بزرگ ـ از عامّه و خاصّه ـ قبل از ولادت آن حضرت اخبار مربوط به او را در كتب خود نقل نموده‌اند به طوری كه جای هیچ اشتباهی برای مسلمانان باقی نمانده است.

تحولات جهان، شرایط زندگی بشر و تكامل مادّیات، تحقق این بشارت بزرگ را حتی به كسانی كه مسائل را از نظر علل و اسباب ظاهری مطالعه می‌كنند نوید می‌دهد و ثابت می‌كند كه بالأخره باید مردم جهان به یك حكومت الهی پناهنده شوند.

بشری كه به این همه قوای طبیعت دست یافته است و مدعی است در ظرف مدتی كمتر از یك ساعت می‌تواند موجودی در روی كره زمین زنده باقی نگذارد با توجه به اینكه از معنویّات و اخلاق روی گردانده و در راه ارضای شهوات خود از هیچ كوششی فروگذار نمی‌كند و برای دست یافتن به مقاصد جاه‌طلبانه و سیطره بر دیگران به هر وسیله‌ای دست می‌زند، آیا آرام می‌نشیند و از جنگ پرهیز می‌كند؟!

آیا همین علل و موجبات سبب نمی‌شود كه بشر پس از یك سلسله انقلابات جهانی آن گاه كه از كوشش‌ها و تلاش‌هایش جز محو مدنیّت و اخلاق ثمری ندید، برای قبول یك حكومت عادل روحانی كه بر اساس ایمان به خدا و روز معاد تشكیل شود آغوش خود را بگشاید.

ما و هر مسلمانی در انتظار چنین روزی برای بشر هستیم، و آینده را برای همه روشن و درخشان می‌بینیم و با روحی سرشار از نشاط و امید به وظایف خود می‌پردازیم و جشن میلاد این آخرین نجات دهنده بشر را به جامعه بشر مخصوصاً به كسانی كه از ظلمت مادّیات و از ظلم ستمگران، و از ظلمات فساد و تباهی به جان آمده‌اند تبریك می‌گوییم.

 

شماره‌های قبل:

 

سه شنبه / 12 خرداد / 1394