پنجشنبه: 1403/01/9
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آيت الله العظمي صافي در ديدار اعضاي فدراسيون شنا:
بايد در ورزش الگوي ديگر كشورها باشيم.

حضرت آیت الله العظمی صافی صبح روز جمعه 18/11/87 اعضای فدراسیون شنا را به حضور پذیرفتند.

در این دیدار معظم له با بیان این جمله كه اسلام به حفظ ظاهر و اندام و افزایش قدرت انسان اهمیت داده است، فرمودند: در اسلام ضعف مذموم است؛ خواه ضعف اخلاقی باشد یا ضعف بدنی و باید كه مسلمانان هر ضعفی كه دارند در هر رشته‌ای باشد برطرف كنند.

ایشان شعب مختلف ورزش را تابع احكام خاص خود دانستند و افزودند:بعضی از شعب ورزش است كه نباید مطرح شود و باید مطرود شوند و بعضی دیگر است كه مورد تشویق اسلام است و باید مردم را به آنها تشویق كرد.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به استحباب شنا، آن را از ورزش‌هایی دانستند كه تعلیم و تعلمش در اسلام مورد سفارش قرار گرفته است و از صفات ممتاز اشخاص است و ادامه دادند: بزرگان ما به خصوص آنهایی كه در اطراف رودخانه و دریا بودند و در معرض خطر و گرفتاری آب و سیل بودند، در شنا استاد بودند.

معظم له با اشاره به حدیثی از رسول گرامی اسلام، افتخارات اصلی هر انسانی را قوّت دین، قوّت تصمیم‌گیری و مقابله با هوای نفس، شهوت و غضب دانستند و افزودند: در اسلام آن چیزی كه در درجه اول اهمیت قرار دارد و اگر آن ساخته شود، فرهنگ ورزش ساخته می‌شود ایمان، قوّت دین و اخلاق است.

ایشان در ترسیم مسیر فرهنگ‌سازی ورزش بیان داشتند: باید به گونه‌ای باشد كه ورزشكاران جامعه ما از صلحا باشند و این نخواهد شد مگر این كه این افتخارات فرعی و حاشیه‌ای فدای افتخارات اصیل انسانی نشود و همه جهات اسلامی رعایت شود.

معظم له در ادامه با اشاره به این نكته كه در گذشته متدین‌ترین اشخاص، ورزشكار بودند، افزودند: اگر ما می‌خواهیم دین را نگه داریم و اینها را هم داشته باشیم؛ باید مسائل دینی را رعایت كنیم و ورزش ما باید غیر از جاهای دیگر باشد.

مرجع تقلید شیعیان با انتقاد از بعضی از فعالیت‌های غیر اسلامی در ورزش تصریح كردند: سیر ورزش ما به سمتی است كه می‌خواهیم مانند آنها باشیم. ما باید در همه برنامه‌ها حتی ورزش مستقل باشیم و باید به گونه‌ای باشد كه الگو برای دیگر كشورها باشیم.

ایشان حضور زن و مرد در میدان‌های ورزش و ارتباط آنها با یكدیگر را مورد نكوهش قرار دادند و افزودند: مادامی كه ما به مسائل اسلامی و شرعی معتقد هستیم، نوامیس اسلامی را قبول داریم، غیرت اسلامی داریم و در مملكت اسلامی، نظامی اسلامی و انقلابی كه برای حاكمیت اسلامی برپا شده است، بیان این مطالب با این اصول سازگاری ندارد.

حضرت آیت الله العظمی صافی دین مبین اسلام را دینی كامل خواندند و اظهار داشتند: دین ما به همه محاسن دستور داده است و هر چه حُسن است و برای بشر افتخار است، در اسلام مورد تأكید قرار گرفته است و ما چیزی كم نداریم و باید درجات اینها حفظ شود.

ایشان ادامه دادند: اینها همه برای اینست كه ما افرادی بسازیم كه بر تمایلات و هوای خود مسلط باشند و خودسازی كنند و به خداوند متعال و كمال حقیقی برسند.

معظم له با بیان اینكه همه دستورات اسلام، زندگی است و در هیچ جا گفته نشده است كه ورزش نكنید، وظیفه مسئولان ورزش كشور را یادآور شدند و افزودند: هر كسی كه در این مسیرها مسئولیتی دارد، اهتمام داشته باشد كه این جهات اسلامی كه جهات اصلی است در همه موارد رعایت شود و استقلال اسلامی خودمان را حفظ كنیم.

ایشان در پایان فرمودند: نباید گذاشت به آبرو و عزت اسلامی ما كه در دنیا به این عناوین شناخته شده‌ایم خدشه‌ای وارد شود.

 

جمعه / 18 بهمن / 1387