شنبه: 1403/02/1
نسخه مناسب چاپSend by email
آيت الله العظمي صافي در ديدار با مديران راديو معارف:
صدا و سيما بايد مستقل باشد.

نظر به اینكه خبر دیدار مدیران و برنامه سازان رادیو معارف با حضرت‌ آیت الله العظمی صافی كه از سوی برخی رسانه‌ها منعكس شد، از دقت لازم برخوردار نبوده است، این پایگاه متن كامل سخنان معظم له را منتشر می‌كند و بدیهی است چنانچه مطالبی غیر از این انعكاس یافته است، مقرون به صحت نمی‌باشد.
بسم الله الرحمن الرحیم

نظر به اینكه خبر دیدار مدیران و برنامه سازان رادیو معارف با حضرت‌ آیت الله العظمی صافی كه از سوی برخی رسانه‌ها منعكس شد، از دقت لازم برخوردار نبوده است، این پایگاه متن كامل سخنان معظم له را منتشر می‌كند و بدیهی است چنانچه مطالبی غیر از این انعكاس یافته است، مقرون به صحت نمی‌باشد.
بسم الله الرحمن الرحیم

بنده تشكر می‏كنم از این زحماتی كه شما انجام می‏دهید در ترویج دین و رشد مكتب اهل‏بیت. با این گستردگی و تفاسیری كه فرمودید، خوشحال شدم و بنده هم استفاده كردم. و اینها اتمام حجت است و امیدواریم كه ما در مقام ترویج دین باشیم و رسالت اسلام و دعوت انبیا و مكتب اهل‏بیت را به دنیا برسانیم.

به هر حال این بلاغ مبینی كه به عهده همه است. این باید كه انجام شود و وظیفه است و به یك معنا وجوب كفایی دارد؛ حال اگر افرادی خاص هم عهده‏دار شوند، باز هم گمان نمی‏كنم كه این وجوب كفایی از عهده همه ساقط شود. ولی در همین حال همین مقدار كه انجام شده و این برنامه هایی كه دارید همه مورد رضایت و خشنودی حضرت ولی عصر (عج) خواهد شد و این ها مسائل اولیه ماست.

اگر بخواهیم پایه نظام و حكومتمان را مستحكم كنیم كه برقرار بماند باید این پایه‏های اصلی، اساسی و اعتقادی مردم و همه این شبهاتی كه هست پاسخ دهیم. مخصوصاً راجع به حضرت ولی عصر و این كه مردم آشنا به وجود مقدس ایشان باشند و ایشان را فراموش نكنند. «مرحوم آیت‏الله بروجردی» گاهی سفارش می‏كردند كه در منبرها یادتان نرود همیشه اسم حضرت را ببرید؛ به هر مناسبتی نام حضرت را یاد كنید و مردم را به یاد حضرت بیندازید كه بدانند رعیت حضرت‏اند و نعمت‏های خدای متعال از سوی حضرت به ما می رسد و ما واقعاً باید كه در این دوره غیبت از حضرت الهام بگیریم و درمقام كسب رضایت ایشان باشیم. كارهایمان، مملكتمان، نظاممان، دانشگاهمان، مدرسه‏مان، همه جا باید جوری باشد كه موجب خشنودی امام زمان (عج) شود. این انحرافاتی كه هست اینها خیلی خطرناك است، و این برنامه‏هایی كه شما دارید در مقابل آنها امیدواریم كه بتوانیم این وظایف را به نحو احسن انجام دهید.

ما سرمایه‌‏های تبلیغاتی فراوانی داریم؛ هم قرآن مجید، این اعلامیه‏های قرآن مجید است كه دنیا را تكان می‏دهد؛ برنامه‏های روایات و احادیث و نهج البلاغه؛ دعاهایی كه داریم؛ این ها آموزنده است؛ معنا دارد. محتوایی كه این دعاها دارد در هیچ كتابی و در كتاب هیچ حكیمی و فیلسوفی نیست و پیدا نمی‏شود؛ تا آنجا كه «خواجه نصیرالدین طوسی» می‏گوید: "ما باید از انبیاء تشكر كنیم نه از حكما. برای این كه این ها آمدند و به ما یاد دادند كه خدا را باید چگونه بخوانیم به چه عنوانی به چه اسمی و اگر آن ها نبودند ما باید هر اسمی كه می خواستیم خدا را بخوانیم شاید نمی توانستیم متناسب با مقام شأن ربوبی بگوییم" و لذا باید از آنها استفاده كنیم . اینها در همین دعاهای اهل‏بیت است؛ و در روایات ما از نهج البلاغه است . دعاهایی كه از شخص حضرت رسول (س) تا ائمه طاهرین (ع) به ما رسیده است. اینها مطالبی سازنده، ادب‏آموز، اخلاقی، تربیتی، اجتماعی و همه چیز هست و در اختیار ماست و باید اشخاص متخصص اینها را بررسی كنند؛ و این ها را به نحوی كه شایسته است به دنیا عرضه نمایند . كسی نیست كه این ها را نپذیرد.

در كل، اینها باید به نحو احسن انجام شود؛ و خوب این رادیو معارف را و این افتخاری كه برایتان فراهم شده را باید قدر بدانید؛ و ثواب و عبادتی هم بالاتر از این نیست؛ و این كه خدا را بندگی می‏كنید پرستشی بالاتر از این نیست.

نكته دیگر این كه باید جوری باشد كه برنامه‏های دیگران با برنامه‏های شما در تعارض نباشد، كه ما از یك طرفی بیاییم اینها را بگوییم، از طرفی دعوت‏های دیگر و حركاتی دیگری كه در مملكت شروع شده خیلی خطرناك است؛ آدم می ترسد؛ می‏گوید كه خدایا به كجا می‏خواهند بروند! چه می‏‎گویند و چه حرفی دارند كه این جور سنت‏ها را می‏شكنند كه بعضی‎ها می گویند ما این كارها را می‏خواهیم بكنیم! خیلی خطرناك است! و حال در مقابل اینها صدا و سیما هم بخواهد كه همین حرف‏های اینها را ترویج كند.

صدا و سیما باید كه آزاد و مستقل باشد؛ اسلامی باشد؛ و بداند كه این در اثر بركت این جمهوری اسلامی و این خون شهدای عزیزی كه فقط برای اسلام ریخته شد، خود اینها بر اساس این برپا شده است؛ و حالا فرصتی كه اینطوری است باید این اصالت خودش را حفظ كند و نباید برنامه‏هایمان جوری باشد كه از اخلاقیات اسلام ضعیف شود .

و مسایل اختلاط زن و مرد؛ خیلی مسائل هست كه اینها برای عموم مردم و اكثریت مسلمانان آزاردهنده است؛ و اینها باید افراد متدین باشند و نقاط ضعفی كه الان هست باید برطرف شود.

یا اینكه بعضی از مسؤولین بیان می‏كنند كه ما این كارها را می‏كنیم. چه كار می‏كنی؟! می‏خواهی دین را از بین ببری؟! با خدا طرفی. گاهی آدم می بیند كه اینها با هم تضاد دارند.

ولی به هر صورت من كه خیلی ناراحتم. آن مطالب را كه آدم می‏بینه می‏گوید خدایا این حركت به كجا ختم می‏شود؟! انسان اینها را كه می‏بیند و اخلاص شما كه دلسوزانه برای خدا عمل می‏كنید امیدوار می‏شود؛ و ان شاء الله آنها محكوم و مغلوب بشوند و هیچ كدام به مقاصدشان نرسند. و هر كس كه توطئه‏ای علیه دین و مذهب و سن‏ های اسلام دارد خدا آنها را محكوم كند. خدا شما را و هر كس كه در این مسیر دین و مذهب اسلام و حفظ استقرار این نظام اسلامی قدم برمی‏دارد تأیید كند. هویت اسلامی ما مهم است و آن را دشمن هدف گرفته كه ما در این التزامات دینی ضعیف شویم.

اسباب خوشحالی است. و البته توفیق با شماست و غلبه با آنهاست كه راه درست می روند و می‏خواهند امام زمان را راضی و خشنود كنند. آنها كه می خواهند امام زمان را خشنود كنند موفقیت با آنهاست و مملكت هم به وسیله همان‏ها حفظ می‏شود و استقلال مملكت را هم همان‏ها نگه می‏دارند؛ و آنها كه خیانت نمی‏كنند همین‏ها هستند. امیدواریم موفق باشید و خدا بر توفیقتان بیفزاید.

و اقعا من نگران حركاتی هستم . ولی الحمدلله دیروز هم بخش دیگر آمدند و بشاراتی دادند و امروز هم كه شما آمدید. امیدوارم استقلال و هویت دینی ما در همه عرصه‏ها ظاهر باشد، كه ما مسلمانیم و از مسلمانی تنزل نمی‏كنیم . امروز دنیایی است كه برای تبلیغ آماده است؛ و وقتی ملاحظه می‏كنیم متوجه می‏شویم اسلام بیش از آن كه دین دیروز بوده است دین امروز است؛ و بیش از این كه دین امروز است دین فرداست؛ و بیش از این كه دین فرداست دین پس‏فرداست.
 

يكشنبه / 26 مهر / 1388