پنجشنبه: 1403/01/9
نسخه مناسب چاپSend by email
تاكيد حضرت آيت الله العظمي صافي بر عزاداري سنتي و پرهيز از مداخله‌هاي سنت‌شكن

مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی پیش از ظهر امروز پنج‌شنبه 19/9/88 دانشنامه‌ی امام حسین (علیه السلام) را رونمایی كردند.

در این مراسم كه در سالن‌ همایش‌های مركز دار الحدیث قم، با حضور دكتر لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و جمعی از علما و شخصیت‌های فرهنگی برگزار شد، آیت الله العظمی صافی در سخنانی به تشریح مقام علمی حضرت سید الشهدا پرداخته و طی بیانات مبسوطی به تشریح جایگاه قیام سید الشهدا در احیای دین و نقش عزاداری در حفظ هویت اسلامی جامعه پرداختند.

 لینك مرتبط: تصاویر

مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی پیش از ظهر امروز پنج‌شنبه 19/9/88 دانشنامه‌ی امام حسین (علیه السلام) را رونمایی كردند.

در این مراسم كه در سالن‌ همایش‌های مركز دار الحدیث قم، با حضور دكتر لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و جمعی از علما و شخصیت‌های فرهنگی برگزار شد، آیت الله العظمی صافی در سخنانی به تشریح مقام علمی حضرت سید الشهدا پرداخته و طی بیانات مبسوطی به تشریح جایگاه قیام سید الشهدا در احیای دین و نقش عزاداری در حفظ هویت اسلامی جامعه پرداختند.

 لینك مرتبط: تصاویر

[Unknown Object]

این مرجع تقلید شیعه فرمودند : نهضت عاشورای حسینی سراسر درس و پیام برای جهانیان بوده و خود بزرگترین مكتب والای انسان‌سازی است و ما هرچه در مكتب عاشورا تحقیق و تفحص كنیم، باز هم دستمان از معارف بلند حسینی كوتاه است، بنابراین باید بیشتر تلاش نماییم تا بتوانیم معنویت و معرفت نهفته در عاشورای حسینی را كه باعث احیای بشریت است، استخراج كنیم.
ایشان با اشاره به جایگاه والای امام حسین علیه السلام در میان ائمه اطهارعلیهم السلام خاطرنشان كردند: برای شناساندن و معرفی شخصیت برجسته اباعبدالله علیه السلام و گسترش مكتب عاشورا در جهان باید ابتدا خودمان تمامی ابعاد وجودی ایشان و درس‌های نهضت خونین حسینی را به خوبی دریابیم، تا بتوانیم این آموزه های عظیم را به جهان انتقال دهیم.
آیت‌الله العظمی صافی فرمودند : انسان امروز بیش از پیش نیازمند شناخت امام حسین علیه السلام و مكتب عاشوراست و هر كجا كه به هدایت محتاج باشد می‌تواند نیاز خود را از سیره و روش ایشان و یاران باوفایش برآورده كند.
این مرجع تقلید افزودند: طلاب و روحانیون برای شناخت و تبلیغ معارف ناب اهل بیت علیهم السلام باید اهتمام ویژه‌ای داشته باشند و در این راه هیچ‌گاه دست از تلاش برندارند.
ایشان فرمودند : ماه محرم با عمق معنوی و معرفتی خود، هجمه های فرهنگی را خنثی می كند و جوانان از روستایی تا شهری با حضور در جلسات عزای امام حسین علیه السلام خود را در برابر این گونه هجمه‌ها بیمه می نمایند.
معظم له فرمودند: در ماه محرم همه محبان اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) در هر پست و مقامی كه باشند در كلاس‌های درس این دانشگاه عظیم شركت می كنند و اگر بشریت بخواهد به جایی برسد باید در مكتب و مدرسه‌ی حسینی تحصیل كند كه این مدرسه همواره تا روز قیامت به روی بشریت باز است و درس استقامت‌، خداشناسی و بندگی می‌دهد
معظم له در بخش دیگری از سخنان خود بر احیا و گسترش سنت عزای حسینی تأكید و تصریح كردند: مكتب سرخ كربلا تا روز قیامت دین را از آسیب‌ها و كج‌روی‌ها حفظ می‌كند و همگان باید در حفظ این نهضت و احیای آن كوشا باشیم
حضرت آیت الله العظمی صافی با تاكید بر برگزاری عزاداری سنتی در ایام محرم فرمودند: همه ی مردم باید در ماه محرم مجالس عزای حضرت سید الشهدا را به شكل سنتی آن و با شكوه‌تر از هرسال برگزار نمایند و هیچ فرد یا گروهی حق دخالت در برگزاری عزاداری سنتی ایام شهادت حضرت سید الشهدا علیه السلام را ندارد و مردم و هیئات باید آزادانه این فریضه‌ی مهم را انجام دهند.
آیت‌الله العظمی صافی خاطرنشان كردند : امروزه باید آموزه‌های مكتب اهل بیت علیهم السلام در تمامی شئون جامعه وارد شود و همگان با شناخت ابعاد وجودی این انوار الهی از ایشان تبعیت كامل داشته باشند.
مرجع تقلید شیعیان با بیان اینكه بسیاری از مشكلات و كاستی‌ها در كشور نتیجه عدم شناخت درست مكتب اهل بیت علیهم السلام است، فرمودند : متأسفانه مشكلات امروز در كشور به خاطر دوری از فضائل و اخلاق می باشد مردم و مسئولان آن‌گونه كه باید فضایل اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام به ویژه امام حسین علیه السلام را نمی‌شناسند و وظیفه روحانیون در این ایام آشنا كردن همگان با این سیره پاك می باشد.
حضرت آیت الله العظمی صافی در بخش دیگر سخنان خود بر تحقیق بیشتر در محتوای حدیثی شیعه تأكید كردند و فرمودند: تحقیق و تفحص در علوم حدیث و تلاش برای بسط و گسترش آن و تولید مجموعه هایی همچون دانشنامه امام حسین علیه السلام باید در حوزه‌های علمیه دنبال شود؛ چون جای این‌گونه تلاش‌های فاخر حدیثی خالی است.
ایشان با اشاره ‌به اهمیت زنده‌نگاه داشتن میراث حدیثی شیعه افزودند: از عصر ائمه اطهار (علیهم السلام) تاكنون حافظان حدیث با تلاش‌های خود روایات را به دست‌ ما رساندند و باید این سیر ادامه داشته باشد و باید همه ی تحقیقات از این منابع نورانی صورت گیرد.
معظم له در ادامه تصریح كردند: در دنیای امروز با شرائطی كه حاكم است استقبال گسترده‌ای از این معارف معنوی صورت گرفته كه نباید معرفی علوم حدیث از سوی حوزه‌های علمیه به فراموشی سپرده شود. ایشان افزودند: هویت همه مسلمانان به قرآن و حدیث و كتاب‌هایی همچون صحیفه سجادیه، نهج‌البلاغه و كتب فقهی و حدیثی وابسته است و از عصر ائمه اطهار(علیهم السلام) تاكنون حافظان و راویان حدیث این گوهرهای گرانبها را برای ما نگه داشته و امروز به دست ما سپرده‌اند و ما نیز وظیفه داریم در جهان امروز كه از هر گونه معارف الهی خالی شده است، این گنجینه ارزشمند را بیش از پیش گسترش دهیم.
آیت الله العظمی صافی ضمن قدردانی از تلاشگران و دست‌اندركاران عرصه علوم حدیث و گرداورندگان دانشنامه‌ی عظیم امام حسین تصریح كردند : حوزه‌های علمیه باید بیش از هر زمان به حفظ و حراست از كتاب و حدیث توجه داشته باشند، زیرا امروز در هر كجای دنیا كه بخواهیم درباره خداشناسی، معنویت و سایر علوم سخن بگوییم، بی‌تردید سخنی بالاتر از احادیث ائمه اطهار(علیهم السلام) نخواهیم یافت.
ایشان ادامه دادند: این دانشنامه تلاشی مقدس در راه ارائه پیام، سیره و نهضت عظیم عاشورا است و اولین افتخار برای پژوهشگران این موسوعه است كه خود با فضائل امام حسین علیه السلام آشنا شدند.
مرجع تقلید شیعیان جهان خاطرنشان كردند: عمده حركت در مراكز پژوهشی و علمی اسلامی باید به سمت و سوی علوم حدیث بوده و برنامه‌های گسترده و متنوعی در این زمینه سازماندهی شود.
آیت‌الله العظمی صافی با بیان اینكه مدار حركت ما در حوزه‌های علمیه باید بر اساس قرآن و حدیث باشد اظهارداشتند: این دو گنجینه گرانبها باید همواره ملاك درستی و صحت تمامی مطالب و مسائل نظام اسلامی باشد.
پس از پایان بیانات حضرت آیت الله العظمی صافی از موسوعه امام حسین علیه السلام توسط معظم له رونمایی شد
همچنین پیش از سخنان معظم له، آیت الله محمدی ری‌شهری رئیس مركز تحقیقاتی دارالحدیث گزارشی از فعالیت‌های این مركز و گرداوری دانشنامه‌ی امام حسین ارائه كرد.

 

پنجشنبه / 19 آذر / 1388