جمعه: 1403/01/10
نسخه مناسب چاپSend by email
تأكيد حضرت آيت الله العظمي صافي بر لزوم استفاده از ابزار روز دنيا براي شناساندن معارف اهل بيت عليهم السلام/تصاوير

عملیات ساختمانی مركز علمی تحقیقاتی دارالعرفان شیعی با حضور حضرت آیت الله العظمی صافی عصر روز سه شنبه 17/1/89 آغاز شد.
معظم له ‌در این مراسم كه جمعی از علمای حوزه و مسئولین استانی شركت داشتند،‌ فرمودند: وسایل و اسباب ارتباطی كه در عصر حاضر فراهم است، كار را برای تبلیغ و ترویج مكتب اهل بیت سهل و آسان نموده است و امیدوارم كه از این فرصت و موقعیت، حوزه‌های علمیه و جامعه‌ی روحانیت وهمه‌ی شیعیان بتوانند بهترین استفاده را بكنند.
ایشان جهان امروز را تشنه‌ی معارف حقیقی دانستند و افزودند: با اینكه گمراهی‌ها زیاد شده است و به حسب ظاهر توجه به مادیات زیاد شده است، درعین حال برای شنیدن صداهای دین و معنویت و دعوت به خداوند متعال یك آمادگی خاصی پیدا شده است.
آیت الله العظمی صافی فرمودند: باید بیشتر از اینها كه تاكنون اهل بیت و مكتب و معارف اهل بیت به دنیا معرفی شده است، این مكتب را به دنیا كه مكتب راستین اسلام است دعوت كنید و آشنایی دهید و در این راه باید از همه وسایل و ابزار روز دنیا بهره گرفت.
مرجع تقلید شیعیان، به تصرفات بیگانگان در احكام و مبانی دین و تحریف آنها اشاره كردند و بیان داشتند: هم در ناحیه تبلیغات و هم در ناحیه عمل و برنامه‌هایی كه گاه پیاده می‌شود تحریفاتی است و لازم است كه نهادهایی باشند تا در مقابل این تحریفات و برنامه‌ها ایستادگی كنند و از تغییر هویت اسلامی و شیعی حفاظت كنند تا این افكار فاسد به مقاصد خود نرسند.
ایشان احادیث شریفه‌ی ائمه اطهار علیهم السلام را منبع و سرچشمه معارفی دانستند كه باید در اختیار بشریت قرار گیرد و افزودند: فطرت پاك بشر به گونه‌ای است كه اگر مطالب، خوب و درست به بشریت عرضه شود، مردم از این دعوت به اسلام و دعوت به مكتب اهل بیت علیهم السلام و سیره‌ی آنها استقبال می‌كنند.و به همین دلیل بوده است كه با این‌ همه دشمنی‌ها و خصومت‌هایی كه با اهل بیت شده است، معذلك هنوز این معارف، زنده مانده است و مورد استفاده دنیا و عالم علم و معنویت است.
ایشان قرآن كریم، نهج‌البلاغه، احادیث اهل بیت علیهم السلام و صحیفه سجادیه را از منابع غنی شیعه برشمردند و فرمودند:‌ از جنبه علمی مكتب تشیع چیزی كم ندارد و هرچه بخواهیم در منابع غنی شیعه یافت می‌شود.
معظم له دعاهای مأثوره را اسباب توجه به خداوند متعال خواندند و اظهار داشتند: در همه‌ی این دعاهایی كه ما داریم وسایل لازم برای هدایت بشر به سوی معنویات و كمال حقیقی وجود دارد و چیزی فروگذار نشده است.
مرجع تقلید شیعیان افزودند: باید طوری باشد كه دنیا از مكتب اهل بیت علیهم السلام بهره‌مند شود و همه جا به انوار ولایت اهل بیت علیهم السلام و معارف و علوم آل محمد روشن و منور شود و نتایج بسیار خوبی برای این مكتب و ترویج آن و تعظیم سنن اسلامی در پی داشته باشد.
حضرت آیت الله العظمی صافی در بخش دیگری از سخنان خود به تبیین جایگاه عرفان در مكتب تشیع پرداختند و فرمودند: عرفان برای شیعه است و شیعه هویتش عرفان است؛ در خداشناسی،‌نبوت،‌ امامت و معاد، عرفان شیعی است و هر چه داریم از عرفان است. دو چیز یا دو راه نیست بلكه یكی است و شیعه یعنی عرفان، معرفت و خداشناسی، یعنی امام شناسی و ولایت اهل بیت علیهم السلام و اینها مسلم است.
مرجع تقلید شیعیان، عرفان واقعی و شیعی را جدای از این عرفان‌های ساختگی دانستند و اظهار داشتند: این عرفان‌بازی‌هایی كه الان پیدا شده است و برنامه‌ها و خط و خطوط انحرافی كه به مردم نشان می‌دهند عرفان واقعی و شیعی نیست، عرفان‌هایی كه قرآن را تعبیر و تفسیر به خلاف می‌كنند، اینها از عرفان واقعی و شیعی و مكتب اهل بیت علیهم السلام فاصله دارند.
معظم له افزودند: عرفان‌های ساختگی خلاف آن چیزی است كه آیات قرآن مجید دعوت می‌كند. به همین جهت باید تلاش شود عرفان شیعی و معارف مكتب اهل بیت به بهترین نحو به دنیا معرفی شود.
ایشان در ادامه با بیان اینكه ممكن است برداشت‌های متفاوت و احیاناً خلافی از نام این موسسه‌ی بزرگ شود، خواستار تغییر نام آن به یكی دیگر از نام‌های مقدس و با بركت اسلامی شدند.
معظم له با ابراز تأسف از كج‌فهمی‌های كه پیرامون عرفان می‌شود، آن را مانند تعریف هنر از مسیر واقعی و حقیقی خود دور دانستند.
مرجع تقلید شیعیان در پایان با تشكر از خدمات و تلاش‌های ارزنده‌ی حجةالاسلام والمسلمین حاج شیخ حسین انصاریان بیان داشتند: امیدوارم این موسسه كه تشكیل شده است و تا الان هم موجب بركات مهم بوده است ‌و مواضع و برنامه‌هایی كه پیاده شده است، موجب رضایت خاطر حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف باشد و انشاء الله كه در آینده هم با این حسن نیتی كه ایشان دارند و كسانی كه با ایشان همكاری می‌كنند موفقیت‌های بزرگی را پیش روی خود ببینند و آن طوری كه آرزومند هستند و ما هم انتظار داریم بخشی از مقاصد دین و معارف اهل بیت علیهم السلام را ترویج دهند و رضایت خاطر آن وجود نازنین را فراهم آورند.

چهارشنبه / 18 فروردين / 1389