پنجشنبه: 1403/02/6
نسخه مناسب چاپSend by email
تقدير و تشكر حضرت آيت الله العظمي صافي از دانشمندان و متخصصين كشور

رئیس، معاونین و جمعی از پژوهشگران و محققین جهاد دانشگاهی استان قم با حضور در دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی با معظم له دیدار كردند.
معظم له در این دیدار با تأكید بر ضرورت توسعه علمی جامعه‌ی اسلامی فرمودند: انشاء الله باید گام‌های بزرگی برداشته شود و طوری نباشد كه ما از قافله‌ی علومی كه امروزه به سرعت در حال توسعه است، عقب بمانیم.
ایشان احكام و دستورات اسلام را جامع و كامل خواندند و افزودند: باید در پیشرفت‌های علمی مطابق با دستورات شرع و اوامر اهل بیت علیهم السلام، قرآن، كتاب و سنت عمل نماییم و با الهام از ائمه طاهرین علیهم السلام، مطالب و كارهایمان را به پیش ببریم.
مرجع تقلید شیعیان به وجود مراكز مفید علمی و تخصصی در زمینه درمان ناباروری، در شهر مقدس قم اشاره كردند و اظهار داشتند: این كه در شهر قم یك چنین برنامه‌هایی پیاده شود و برادران و خواهران متخصص و آگاه در زمینه‌های علمی و تخصصی حرف آخر را بزنند و مردم و بیماران را راهنمایی و درمان كنند، اسباب افتخار است.
حضرت آیت الله العظمی صافی وجود رشته‌های مختلف علمی را از آیات ونشانه‌های خداوند متعال دانستند و فرمودند: هر چه انسان بخواهد در این رشته‌ها وارد شود و كنكاش كند و پرده از اسرار آنها بشكافد، باز كم است و این از برنامه‌هایی است كه خداوند در عالم خلقت برقرار كرده است. همه‌ی این علوم از آیات الهی هستند و در آیات الهی و در خواص و اسرار اشیاء و راه‌های استفاده از نعمت‌های خدا بحث و گفتگو می‌كنند.
ایشان درك نظم حاكم بر درون اشیاء را دلیل جستجوی انسان خواندند و فرمودند: انسان هرچه بیشتر در این مطالب وارد شود، در هر شعبه‌ای كه باشد به یك اسراری برمی‌خورد كه هم از جهت معرفت دینی و معنوی برای انسان آموزنده است و هم برای بشر قابل استفاده است و جنبه كاربردی پیدا می‌كند.
معظم له برق را یكی از آفریده‌های خداوند خواندند كه میلیون‌ها سال برای بشر ناشناخته و غیرقابل استفاده بود ولی بشر با تلاش و كوشش و جستجو در درون اشیاء، آن را كشف كرد و امروزه به راحتی از آن استفاده می‌كند.
مرجع تقلید شیعیان با اشاره به علوم نبات‌شناسی، زیست‌شناسی، علوم پزشكی، كیهان شناسی، هیئت و دامپزشكی، همه علوم را مربوط به نظام آفرینش دانستند و فرمودند: همه اینها در نظامی است كه خداوند در عالم خلقت مقدر كرده است و بعضی‌ها هستند كه از این نظامات جاهلند و یا عاملند ولی نمی‌دانند كه عامل هستند.
ایشان به آیات و روایاتی پیرامون تفكر و تدبر در مخلوقات الهی اشاره كردند و افزودند: در دستورات دینی ما، تأكید بسیاری شده است كه در آیات و نشانه‌های عالم خلقت تأمل و تدبر كنید.
ایشان با مقایسه طب قدیم و جدید فرمودند: علم طب در زمان‌های قدیم علم ساده‌ای بود كه حكیم درهمه‌ی زمینه‌ها صاحب‌نظر بود ولی امروزه تشكیلات ظاهری انسان آنقدر پیچیده شده است كه هر عضوی، طبیب مخصوص به خود دارد و این علامت این است كه خلقت خدا خیلی عجیب است و این خالق، خیلی بزرگ و عظیم است.
ایشان با تقدیر و تشكر از كلیه دانشمندان و متخصصینی كه برای عزت و اعتلای اسلام و تشیع،‌ تلاش می‌كنند، فرمودند: باید قصدتان این باشد كه آیات الهی را كشف كنید تا بر معرفت خودتان بیافزایید و علوم هرچه بیشتر توسعه پیدا كند اسباب ترقی بیشتر دنیا و آخرت انسان می‌شود.
در ابتدای این دیدار محمد ابراهیم فقیه‌زاده ریاست جهاد دانشگاهی استان قم گزارشی از فعالیت استانی این نهاد را به استحضار معظم له رساند.
 

 

شنبه / 21 فروردين / 1389