جمعه: 1403/01/10
نسخه مناسب چاپSend by email
تأكيد حضرت آيت الله العظمي صافي در نشست مشترك جامعه مدرسين با اساتيد حوزه، بر استقلال حوزه‌هاي علميه

حضرت آیت الله العظمی صافی صبح روز شنبه 13/9/89 در نخستین نشست جامعه مدرسین با اساتید سطوح عالی و خارج حوزه‌ی علمیه قم در مدرسه‌ی عالی دارالشفاء، فرمودند: حوزه‌های علمیه باید همیشه در مسیری كه موجب خشنودی و خاطر امام زمان‌ ارواحنا فداه است، حركت كرده و می كند.
ایشان افزودند: آنچه در زمان غیبت حضرت ولی‌عصر‌عجل الله تعالی فرجه الشریف، حافظ دین خدا و احكام الهی بوده است، همین حوزه‌های علمیه است كه در همه قرون و اعصار برقرار بوده و در خدمت به مولای خود كوتاهی نكرده‌اند.
معظم‌له تصریح كردند: حوزه‌های علمیه كه در بلاد بزرگ مانند، حله،‌اصفهان، نجف، قم، مشهد بوده‌ و هستند، همه تحت یك نظام واحد ولایت ائمه‌ علیهم السلام و قرآن می‌باشندو همه‌ی تالیفات و تحقیقاتی كه علما داشته‌اند، در این مسیر قرار داشته است.
حضرت آیت الله العظمی صافی حوزه‌های علمیه را مستقل و فراتر از مكان آن حوزه دانستند و اظهار داشتند: حوزه‌های علمیه فرا منطقه‌ای و كشوری هستند، به هیچ جا و هیچ كسی وابسته نیستند واین برای ما افتخار است كه مرجع تقلید از هر كجا و كشوری باشد مورد پذیرش است؛ به عنوان مثال الان در حوزه نجف، چندین نفر به عنوان مرجع از ایران، عراق، پاكستان و افغانستان معرفی می‌شوند كه مورد پذیرش همه هستند؛ چرا كه ‌آنها وابسته به حضرت ولی‌عصر‌عجل الله تعالی فرجه الشریف می باشند.
معظم‌له ادامه دادند: حوزه اختصاص به جایی و كشوری ندارد كه ما بخواهیم برای این كشور طلبه بپذیریم، بلكه ما از همه جا طلبه می‌پذیریم و هر كس بیاید پذیرش خواهد شد.
مرجع تقلید شیعیان جهان در بخش دیگری از بیانات خود با تأكید بر استقلال حوزه فرمودند: باید روی استقلال حوزه ایستادگی داشته باشیم تا حوزه بر روی پا و مواضع خود باشد.
معظم‌له تصریح كردند: ائمه علیهم السلام در همه رشته‌ها ما را هدایت فرموده‌اند؛ به گونه ای كه هیچ سوالی نیست كه جواب آن در علوم و معارف آنان نباشد؛ هر چه لازم است برای مردم بیان كرده‌اند.
ایشان حوزه را به تلاش بیشتر برای پاسخ‌گویی به سوالات و شبهات فراخواندند و افزودند: با موفقیت نظام اسلامی در دنیا، حوزه علمیه قم هم تكامل و شهرت جهانی پیدا كرده و توقعات و انتظارات مردم از حوزه بسیار زیاد شده است؛ بنابراین باید خود را برای برآورده كردن این انتظارات آماده كنیم.
مرجع تقلید شیعیان جهان خاطرنشان كردند: وظایف و مسئولیت‌های حوزه بسیار سنگین است، باید بیشتر از این‌ها آماده باشیم و دنیا را به سوی اسلام دعوت نماییم.
معظم‌له با بیان اینكه فرق باطله از هر فرصتی برای ایجاد شبهه و تبلیغ خود استفاده می‌كنند، تصریح كردند: همه فرقه‌های باطل در حد خود تبلیغات دارند، باید در مقابل این تبلیغات دروغین و اسلام‌ستیز، حوزه‌های علمیه مرزدار و حافظ حدود و ثغور باشند و شبهه‌شناسی كنند.
حضرت آیت‌الله العظمی صافی با اشاره به تغییر نام «مسجد حضرت زهرا‌ در جده عربستان به نام «الرحمه»، اظهار داشتند: معاندین اهل‌بیت‌ علیهم السلام می‌خواهند تاریخ اسلام را عوض كنند، تا نامی از اهل‌بیت‌ علیهم السلام نباشد، ما باید بیشتر از این‌ها غیرت اسلامی خود را نشان دهیم.
ایشان به ماه محرم اشاره كرده و افزودند: یكی از افتخارات شیعیان، ماه محرم و مكتب حسینی است ؛ زیرا این مكتب دانشگاهی است كه در تمامی خانه‌های شیعیان كلاس‌هایش برپاست.
معظم‌له با بیان اینكه باید از ظرفیت ماه‌های محرم و صفر حداكثر استفاده را ببریم، خاطرنشان كردند: عاشورا درس‌های بسیاری دارد كه به خصوص در مسایل سیاسی و آزادیخواهی می‌توانیم بهترین بهره و استفاده را از آن ببریم
مرجع تقلید شیعیان یادآور شدند: همه در دانشگاه‌ عاشورا درس می‌خوانند و الحمدلله حوزه علمیه قم در این زمینه كه بتواند از عاشورا خوب استفاده كند توفیق داشته؛ به گونه‌ای كه به بسیاری كشورها و سراسر كشور مبلغ اعزام می‌كند.
 

چهارشنبه / 17 آذر / 1389