شنبه: 1403/02/1
نسخه مناسب چاپSend by email
ديدار سفير آذربايجان با حضرت آيت الله العظمي صافي

دكتر جوانشیر آخوند اُف سفیر آذربایجان در ایران صبح امروز پنج‌شنبه 18/9/89 با حضور در بیت حضرت آیت الله العظمی صافی، با معظم له دیدار و گفتگو كرد.
سفیر آذربایجان در این دیدار از مواضع و پیام‌های سازنده‌ی حضرت آیت الله العظمی صافی در جهت بهبود روابط و ارتباط بیشتر بین دو ملت ایران و آذربایجان و همچنین پیام معظم له برای رئیس جمهوری محترم آذربایجان تقدیر و تشكر نمود.
دكتر آخوند اُف در ابتدای دیدار ضمن ارائه‌ی گزارشی از فعالیت‌های دینی و مذهبی در كشور آذربایجان خدمت معظم له گفت: بعد از استقلال آذربایجان تاكنون قریب به 1500 مسجد در كشور آذربایجان ساخته شده است و همچنین حرم مطهر بی‌بی حكیمه خاتون نیز بازسازی و نوسازی شده است.
حضرت آیت الله العظمی صافی نیز در این دیدار با بیان اینكه مسلمانان در تمام دنیا دارای منافع مشترك می‌باشند فرمود: ما عزت و سربلندی و سرافرازی همه‌ی مسلمانان را در جهان خواستاریم و برای ما فرقی بین كشورهای اسلامی نیست. همه‌ی مسلمانان با هم برادر و دارای مقاصد عالی و بلند می‌باشند كه همان حاكمیت قرآن و احكام اسلامی است.
ایشان با ابراز خرسندی از مواضع دینی و شیعی دولت آذربایجان فرمودند: اسلام به همه تعلق دارد. برای ما فرقی میان باكو و قم ونجف وجود ندارد و ما همه با یكدیگر برادریم.
معظم له با بیان اینكه مواضع مرجعیت برخاسته از شریعت است، ادامه دادند:‌ ما می‌خواهیم كه هویت دینی و استقلال اسلامی آنجا محفوظ باشد. ما نمی‌خواهیم كه تبلیغات سوئی كه دیگران نسبت به آذربایجان می‌كنند موجب تفرقه در آنجا شود.
ایشان ادامه دادند: ما از روی علاقه‌ای كه نسبت به آذربایجان و مردم آنجا داریم، می‌خواهیم موقعیت ممتاز آن كشور دوست و اسلامی و سوابق دینی آنجا محفوظ باشد.
مرجع تقلید شیعیان جهان با بیان سوابق درخشان دینی آذربایجان فرمودند: از قدیم الایام در نجف اشرف مسجدی به نام بادكوبه وجود داشت كه علامت آن است كه مردم آذربایجان از سابق تعصب اسلامی و شیعی بالایی دارند.
معظم له با اشاره به ساخت تعداد زیادی مسجد در طول سال‌های بعد از استقلال آذربایجان، آن را نشانه‌ی بازگشت آذربایجان به هویت اصلی خود دانستند و فرمودند: شخصیت اسلامی و تشیع آنجا هر چه بیشتر اظهار شود و در جهان بیشتر انعكاس یابد، انشاءالله آثار و نتایج خوبی به همراه خواهد داشت.
حضرت آیت الله العظمی صافی با ابراز خشنودی از روابط خوب میان ایران و آذربایجان خواستار ادامه‌ و افزایش سطح روابط در زمینه‌های مذهبی و سیاسی و اقتصادی شدند.
معظم له بیان اینكه منافع ایران و آذربایجان مشترك است، خواستار اتخاذ مواضع مشترك به نفع دو ملت در مجامع بین‌المللی شدند.
مرجع تقلید شیعیان جهان، ضمن ابلاغ سلام گرم خویش به مردم و رئیس جمهور محترم آذربایجان رهنمودهایی را نیز ارائه كردند.

پنجشنبه / 18 آذر / 1389