پنجشنبه: 1403/01/9
نسخه مناسب چاپSend by email
مخالفت شديد حضرت آيت الله العظمي صافي با عرفان‌هاي كاذب و تأكيد بر استقلال و عدم وابستگي حوزه‌‌ها.

حضرت آیت الله العظمی صافی عصر روز پنج‌شنبه 23/10/89 اعضای شورای مدیریت حوزه‌ی علمیه تهران را به حضور پذیرفتند.
معظم له در این دیدار با تأكید بر استقلال حوزه‌های استان‌ها و شهرستان‌ها فرمودند: اگر مدارسی كه مدیرانی صالح و لایق دارند نیز بتوانند در اداره‌ی امور، تدریس و كتاب‌های درسی به صورت مستقل عمل كنند، آثار و فواید آن بسیار بیشتر از وقتی است كه به صورت متحد الشكل باشند و مدیران حوزه‌ها فقط در مواردی كه مدارس نیاز به كمك دارند آنان را همراهی كنند.
ایشان با توجه به بركات و آثار فراوان وجود حوزه‌ها و مدارس علمیه در شهرستان‌ها یادآور شدند: همین‌كه طلاب علوم دینی در شهر و محیط خود استقرار دارند، برای دین و جامعه، آثار و نتایج بسیاری به همراه دارد و در هر منطقه‌ای روحانی متنفذ و مسموع الكلمه پیدا خواهد شد.
معظم له ادامه دادند:‌ اگر در تهران نیز مدرسه‌ی بزرگی كه بتواند چشم شهر باشد و در مركز تهران و بهترین نقطه، قرار داشته باشد، برای نشان دادن عظمت روحانیت و دین خیلی موثر است.
مرجع تقلید شیعیان به تاریخچه‌ی تشكیل تهران و حضور علمای بزرگ در این شهر اشاره كردند و با یادآوری مجاهدات علمای تهران در چند مقطع تاریخی فرمودند:‌علمایی در تهران حضور داشتند كه همواره مواظب جهات دینی مردم و اوضاع سیاسی و اجتماعی جامعه بودند،‌ در متن جامعه و همراه مردم بودند و خود را از مردم جدا نمی‌دانستند،‌ امر به معروف و نهی از منكر می‌كردند و اظهار وجود و حیات داشتند.
ایشان با تأكید بر اجتماع و همفكری روحانیت در هر منطقه افزودند: از نتایج این جلسات اینست كه مشكلات، مورد بررسی قرار می‌گیرد و برای حل آنها چاره‌جویی خواهد شد؛ علما همدیگر را می‌شناسند و تصمیماتی كه می‌گیرند برای حفظ دین و اعتبار حقیقی نظام موثر واقع خواهد شد.
حضرت آیت الله العظمی صافی با اشاره به مسئولیت روحانیت در قبال جامعه و مردم فرمودند:‌ همین كه شما این كارها را انجام داده‌اید، یعنی قبول مسئولیت كرده‌اید. باید نقاط ضعف را دید و چاره‌جویی كرد.در هر حدی كه انسان بتواند در امور تصرف داشته باشد،‌ در آن حد حتماً مسئول است و در روز قیامت مورد بازخواست قرار می‌گیرد.
معظم له ادامه دادند:‌ روحانی مسئول است و این مسئولیت افتخار است و نفس كشیدن در این مسئولیت، عبادت است و این عبادت از همه‌ی عبادت‌ها بالاتر است.
ایشان با تأكید بر حفظ سنت‌ها در جامعه اظهار داشتند:‌باید سنت‌های دینی باقی بماند، هویت دینی شهر تهران محفوظ بماند و اینها همه از وظایف روحانیت است.
حضرت آیت الله العظمی صافی با اشاره به فعالیت‌های فرق باطله در كشور و حرف‌هایی كه گاهاً در اطراف بر علیه دین و مذهب بیان می‌شود، فرمودند:‌ نه این حرف‌ها پیش می‌رود و نه آنها باقی می‌مانند. آن چیزی كه باقی می‌ماند، دین است و اسلام و معارف نورانی اهل بیت علیهم السلام. اما روحانیت نباید كوتاه بیاید و باید حرف خودش را بزند تا مردم و جامعه دچار اشتباه نشوند.
ایشان در ادامه با اظهار تأسف نسبت به وجود بعضی از جریان‌‌ها مانند عرفان‌های كاذب كه با ذكر كرامات و معجزه‌های بی‌اساس و نقل خواب‌ها همراه است، افزودند:‌ كرامت علما، به خدمات آنها به اسلام و امر به معروف و نهی از منكر می‌باشد؛ كرامت واقعی یعنی كرامت صاحب جواهر كه بیش از چهل جلد كتاب فقهی را در آن زمان و با آن مشكلات فراوان به عالم اسلام وتشیع تقدیم كرد؛ كرامت یعنی خدماتی مانند علامه حلی به عالم تشیع كه در كتاب الفین دوهزار دلیل معتبر برای امامت و ولایت امیر المومنین علیه السلام می‌نویسد.
معظم له با بیان اینكه این خط انزوا طلبی و گوشه‌گیری، همیشه در میان علما و روحانیت مطرود و مردود بوده است،‌ فرمودند: روحانیت با انزوا طلبی و گوشه‌گیری مخالف است و كسانی كه این فكر را ترویج می‌كنند و بعضی از علما را با صفت انزواطلبی به مردم معرفی می‌كنند، روح تشیع و اسلام را نفهمید‌ه‌اند.روحانی شیعی و مرجع تقلید باید همیشه در میان مردم باشد تا مردم بتوانند از او استفاده كنند و مشكلات خود را با وی در میان بگذارند.
مرجع تقلید شیعیان در پایان ضمن تقدیر و تشكر از فعالیت‌هایی كه شورای مدیریت حوزه علمیه استان تهران انجام می‌دهد،‌ برای آنان مزید توفیق در خدمت به دین و نشر معارف نورانی اهل بیت علیهم اسلام از درگاه خداوند منان مسئلت نمودند.
در ابتدای این دیدار نیز حجة الاسلام و المسلمین رشاد یكی از اعضای شورای مدیریت حوزه‌های علمیه استان تهران گزارشی از برنامه‌ها و فعالیت‌های انجام شده خدمت معظم له ارائه نمود.
 

جمعه / 24 دى / 1389