سه شنبه: 1403/01/28
نسخه مناسب چاپSend by email
در دیدارهای جداگانه‌ی امروز:
حوزه بايد با تمام توان براي نشر معارف اسلامي در دنيا بسيج شود/ اگر مسئولي بر خلاف شرع مقدس اسلام دستوري را صادر کند،‌ پذيرفتن آن از سوي ديگران جائز نيست.

حضرت آیت الله العظمی صافی صبح امروز جمعه 17/4/1390 حجة الاسلام و المسلمین زمانی معاونت روابط بین الملل و حجة الاسلام والمسلمین غفوری معاونت آمار حوزه علمیه قم و جمعی از اساتید حوزه علمیه قم را به حضور پذیرفتند.
معظم له در این دیدار، تبلیغ دین و معارف نورانی اهل بیت علیهم السلام در دیگر کشورها و به خصوصی کشورهای اسلامی را مورد تأکید فراوان قرار دادند و فرمودند: حوزه‌های علمیه و روحانیت در دنیای کنونی باید با بهره‌گیری از تمام امکانات، پیام حیات‌بخش اسلام را به دنیا و جهانیان برسانند.
مرجع تقلید شیعیان جهان افزودند: امروز امام زمان ارواح العالمین له الفدا از ما انتظاردارند و باید برای انجام وظیفه الهی و اسلامی خود با تمام توان فعالیت و تلاش کنیم و همه‌ نیروهای حوزوی باید بسیج شوند تا بتوانیم اندیشه‌های پاک و زلال مکتب اهل بیت علیهم السلام را به مردمی که تشنه حقیقت و معنویت و اخلاقیات هستند برسانیم.
ایشان با تأکید بر برنامه‌ریزی و مدیریت حوزه در نشر معارف اهل بیت علیهم السلام در همه‌ی کشورهای دنیا، اظهار داشتند: اینکه انسان ابتدا نقاط ضعف را شناسایی کند، یک گام برای کسب موفقیت است و امروز باید با سفر به کشورهای مختلف اوضاع جهان را مورد بررسی قرار داده و با رفع نقاط ضعف در تقویت و گسترش معارف اهل بیت علیهم السلام تلاش کنیم.

حضرت آیت الله العظمی صافی با اشاره به رویکرد و گرایش مردم دنیا به علوم و معارف اهل بیت علیهم السلام افزودند: اگر تبلیغ معارف اهل بیت در سراسر دنیا با جدیت دنبال شود برکات و آثار بسیاری به همراه خواهد داشت؛ البته در این کار خلوص نیت بسیار مهم است و باید کار خود را برای کسب رضای پروردگار و امام زمان عجل الله تعالی فرجه و همچنین با هدف نشر معارف اهل بیت علیهم السلام انجام دهید.
معظم له سفرهای علمی اساتید حوزه به کشورهای مختلف جهان را اقدامی ارزشمند خواندند و بیان داشتند: بزرگان و علمای دین اسلام از قدیم با کمترین امکانات برای تبیین و ترویج مبانی دینی مسافرت‌های طاقت‌فرسایی را داشتند و اسلام را تا دورترین نقاط دنیا گسترش داده‌اند.
ایشان با توجه به امکانات و وسایل متنوعی که امروزه برای مسافرت و ارتباطات جهانی وجود دارد، ابرازداشتند: امروز انتظاراتی که از حوزه و علما و فضلای آن است بسیار زیاد است و ما باید با تمام توان فعالیت کنیم؛ در غیر این صورت در پیشگاه خداوند مسؤول هستیم.
مرجع تقلید شیعیان جهان تصریح کردند: اگر ما نتوانیم به کشورهای مختلف مسافرت کنیم و رسالت خود را انجام دهیم، دیگران کار خود را انجام خواهند داد که این مساله خسارات معنوی بسیاری را به همراه خواهد داشت.
معظم له با تأکید بر لزوم بهره‌گیری از تمامی امکانات و تجهیزات علمی روز دنیا فرمودند: خوشبختانه امروز زمینه و بسترهای تبلیغ پیام‌های اسلام و قرآن فراهم شده و این مساله فرصتی گرانبها را در اختیار ما قرار داده است و با توجه به عطش جهانی به کسب معنویت و معارف ناب اسلامی، باید رسالت خود را به نحو احسن انجام دهیم.
ایشان با تاکید بر ضرورت تربیت طلاب و روحانیون فاضل و مسلط به زبان‌های مختلف جهان جهت تبلیغ مبانی اسلامی، اظهار داشتند: حوزه باید فضلایی را برای نشر معارف اهل بیت علیهم السلام تربیت کند که مسلط به زبان‌های مختلف باشند و بتوانند معارف ناب اسلامی و دینی را به زبان‌های مختلف تبیین و ترویج کنند.
حضرت آیت الله العظمی صافی تصریح کردند: امروز تشیع و اسلام در جهان رو به پیشرفت است، چراکه تعالیم اسلامی غنی و همه جانبه است و اگر این مبانی درست عرضه و تبیین شود مورد قبول و پذیرش جهانیان واقع خواهد شد.
ایشان با توجه به خیزش و بیداری اسلامی منطقه و به خصوص مصر فرمودند: مسلمانان مصر به اهل بیت علیهم السلام بسیار علاقمند هستند و آثار اهل بیت علیهم السلام در آنجا مورد توجه و اقبال بسیار مردم مصر می‌باشد.
معظم له با توجه به مرقد مطهر رأس الحسین و حضرت زینب سلام الله علیها و حضرت سیده نفیسه علیها السلام اظهار داشتند: اشتیاق مردم مصر به این مراقد مطهر و اماکن مذهبی آنقدر زیاد است که مردم برای ولادت با سعادت حضرت امام حسین علیه السلام ده روز در آنجا جشن و سرور برپا می‌کنند و عرض حاجت و ادب به پیشگاه این بزرگواران می‌برند.
ایشان افزودند: عدم حضور جمهوری اسلامی در کشور مصر در این چند سال گذشته، برای ما خسارت بود و ما باید مطالب دینی را بر سایر مطالب مقدم بداریم و حضور علمی و مذهبی و فرهنگی خود را در کشور مصر و دیگر کشورهای اسلامی بیشتر کنیم.
حضرت آیت الله العظمی صافی در پایان ضمن تقدیر و تشکر از فعالیت‌های انجام شده برای پیشرفت و موفقیت آنان دعا کردند.
در ابتدای دیدار حجة الاسلام و المسلمین زمانی معاونت روابط بین الملل حوزه علمیه و جمعی از اساتید شرکت کننده در این دیدار، گزارشی از آخرین دست‌آوردهای مسافرت‌ علمی خود به کشورهای سوریه و لبنان و برنامه‌ها و فعالیت‌های در دست انجام، خدمت معظم له ارائه نمودند.
همچنین قبل از این دیدار نیز جمع دیگری از اساتید حوزه با حضور در بیت معظم له با ایشان دیدار و گفتگو کردند که معظم له در بخشی از بیانات خود فرمودند: در نظام اسلامی هیچ کسی نمی‌تواند حکمی بر خلاف اسلام صادر کند و اگر مسئولی بر خلاف قرآن و دستورات شرع مقدس حکم نماید هیچ مقامی نباید حکم خلاف شرع وی را بپذیرد.
ایشان با توجه به روایت «لاطاعة لمخلوق فی مخالفة الخالق؛ برای رضایت مخلوق نباید غضب پروردگار را جلب نمود» فرمودند: اطاعت مخلوق در حالی که مخالفت با پروردگار می‌باشد، جائز نیست.
ایشان در ادامه تأکید فرمودند: امید است که دستورات شرع مقدس اسلام مو به مو در این مملکت اسلامی که ضامن عزت و استقلال و امنیت می‌باشد اجرا شود.

جمعه / 17 تير / 1390