چهارشنبه: 1403/02/5
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آیت الله العظمی صافی در دیدار رؤسای دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم سراسر کشور:
فقرزدايي قرآني در جامعه ضروري است.

حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی صبح روز پنجشنبه 14 مهرماه 1390، ریاست دانشگاه و جمعی از رؤسای دانشكده‌های دانشگاه علوم و معارف قرآن كریم را به حضور پذیرفتند.
معظم له در این دیدار با توجه به اهمیت قرآن و معارف اسلامی،‌ خواستار توجه جدی حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها به این كتاب آسمانی شدند.
ایشان قرآن و معارف آن را تنها راه نجات بشریت دانستند و فرمودند: قرآن و علوم قرآنی از مهم‌ترین مسائلی است كه همه مردم باید به آن توجه كنند و از معارف آن الهام بگیرند و تمام تلاش خود را برای پیاده‌كردن احكام الهی براساس دستورات قرآن به كار بگیرند.
مرجع تقلید شیعیان جهان با بیان اینكه مسلمانان از صدر اسلام تاكنون تمام تلاش خود را برای درك، فهم و عمل به معارف قرآنی بكار گرفته‌اند افزودند: اما متأسفانه عواملی مانع از گسترش این معارف در میان مردم شد و مردم نتوانستند به خوبی از هدایت‌های قرآن بهره ببرند.
معظم له با بیان اینكه آنچه كه شایسته‌ی قرآن كریم است تاكنون به خوبی محقق نشده است، ادامه دادند: وجود علوم و رشته‌های مختلف قرآنی بهترین دلیل بر توجه مسلمانان به قرآن كریم است و به همین دلیل نمی‌توان قرآن را مهجور و متروك دانست.

ایشان با یادآوری این نكته كه در زمان‌های گذشته، ساخت مسجد نخستین كاری بود كه در شهرسازی به آن توجه می‌شد، افزودند: امروز نیز باید در دانشگاه‌ها نخستین مطلبی كه به دانشجویان می‌آموزند، قرآن و معارف قرآنی باشد و جوانان ما پایه‌های علمی خود را از روز نخست با این معارف والا آغاز كنند تا برای همیشه ماندگار باشد.
حضرت آیت الله العظمی صافی، معارف قرآن را بی‌كران و نامتناهی خواندند و اظهار داشتند: قرآن كتابی بسیار گرانسنگ و غنی است كه هر چه درباره‌ی آن تفسیر نوشته شود باز هم اندك است. معانی و معارف قرآن به قدری فراوان است كه علوم بشری نمی‌تواند به همه آن‌ها دست بیابد.
ایشان ادامه دادند: هر اندازه كه بخواهیم در خصوص قرآن تفكر كنیم باز هم مطالب جدیدی برای كشف شدن از این معارف والا وجود دارد.
معظم له با توجه به گسترش دانشگاه علوم و معارف قرآنی در سراسر كشور اظهار داشتند: ایجاد این تعداد دانشگاه در كشور، وظیفه‌ی ما را سنگین‌تر می‌كند. البته در این زمینه هر چه تلاش كنیم باز هم جای كار بیشتری وجود دارد و آثار و بركات فراوانی در جامعه خواهد داشت.
مرجع تقلید شیعیان جهان با تأكید بر ضرورت افزایش فعالیت‌های قرآنی در جامعه و آشنا كردن مردم با مفاهیم آن فرمودند: قرآن، جامع الاطراف است و ما الان نسبت به قرآن فقیر هستیم. فقرزدایی قرآنی در جامعه ضروری است و همه مردم باید با قرآن و معارف آن مأنوس شوند.
ایشان با بیان اینكه مردم دنیا تشنه معارف حقیقی قرآن هستند، بیان داشتند: امروز بسیاری از كسانی كه اسلام می‌آورند به خاطر دعوت قرآن كریم است؛ متأسفانه بسیاری از معارف قرآنی به مردم جهان به خوبی ارائه نمی‌شود. اگر بتوانیم این حقایق را به خوبی انتقال دهیم، همه جهانیان آن را خواهند پذیرفت و اسلام می‌آورند.
معظم له ادامه دادند: قرآن، كتاب نور و شفاست، هیچ جهل و نادانی وجود ندارد كه به وسیله قرآن و معارف آن برطرف نشود و این گفتار در خصوص قرآن مبالغه نیست، بلكه حقیقت است و همه جهالت‌ها تنها با قرآن برطرف می‌شود.
حضرت آیت الله العظمی صافی در پایان ضمن تقدیر و تشكر از فعالیت‌های صورت گرفته در دانشگاه علوم و معارف قرآنی، برای موفقیت كلیه‌ی فعالان قرآنی دعا كردند.
در ابتدای این دیدار حجة‌الاسلام و المسلمین راغبی گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های دانشگاه علوم و معارف قرآن خدمت معظم له ارائه نمود.
 

پنجشنبه / 14 مهر / 1390