جمعه: 1403/01/10
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آیت الله العظمی صافی در دیدار اعضای برگزارکننده همایش بزرگداشت مرحوم آخوند خراسانی:
نبايد از پيشرفت‌هاي علمي گذشته عقب بمانيم.

حضرت آیت‌الله العظمی صافی، امروز یكشنبه 29/8/1390 رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و اعضای برگزار كننده كنگره مرحوم آخوند خراسانی را به حضور پذیرفتند.
معظم له در ابتدای بیانات مبسوط خویش با تجلیل از برگزاری این همایش اظهار داشتند: از این كه شما عزیزان برای برگزاری چنین برنامه‌هایی گام بر می‌دارید تشكر می‌كنم؛ زیرا برگزاری چنین برنامه‌هایی بسیار با اهمیت و ارزشمند است.
ایشان افزودند: معرفی رجال دینی و علمی كه سوابق علمی درخشانی دارند نباید مغفول عنه واقع شود و مردم باید سوابق ارزشمند روحانیت را بدانند. سوابقی كه روحانیت در هر عصری در جامعه داشته بی‌نظیر بوده است و خدماتی كه از روحانیت و بزرگان دینی صادر شده است در هر ازمنه‌ای، یك تبلیغ بزرگ برای مذهب و دین مبین اسلام بوده است.
مرجع تقلید شیعیان جهان با اشاره به خدمات فراوان این بزرگان و غنای مكتب شیعه به دلیل خدمات و زحمات آنان تصریح كردند: مذهب اسلام چنین دست‌پرورده‌هایی داشته است و توانسته است كه شخصت‌های علمی و دینی بزرگی را تربیت كند و برای شیعه این بزرگان افتخار بوده‌اند و باید از مقامات علمی آن‌ها تجلیل كرد.
معظم له تاكید كردند: افرادی در تاریخ تشیّع وجود داشته‌اند كه بركات معنوی و علمی آن‌ها برای همه در جامعه نمایان بوده است و از جمله آن‌ها مرحوم آخوند خراسانی است كه از مشاهیر بوده‌اند و توانسته‌اند شاگردان برجسته علمی و اخلاقی را تربیت و به جامعه ارائه كنند.

حضرت آیت‌الله العظمی صافی با اشاره به بعضی از شاگردان مرحوم آخوند خراسانی و خدمات آنان عنوان داشتند: بسیاری از كسانی كه در درس مرحوم آخوند شركت می‌كردند از رجال و مجتهدان بوده‌اند كه باید شاگردان ایشان نیز به جامعه و جوانان معرفی شوند و جوانان بدانند ما چه پیشرفت‌های علمی داشته‌ایم و امروز نباید از پیشرفت‌های علمی گذشته عقب بمانیم.
ایشان با اشاره به وظیفه‌ی خطیر نگارش شرح حال بزرگان خطاب به اعضای كنگره تصریح كردند: شما عزیزان كه كار علمی و برگزاری همایش‌های گوناگون را برای بزرگان و شخصیت‌های علمی بر عهده دارید باید تمام دقت‌تان را به كار ببندید كه به طور عمیق، وسیع، مفصل و دقیق و با رعایت همه جوانب، كتاب‌های علمی این بزرگان را منتشر كنید.
مرجع تقلید جهان تشیع با تجلیل از شخصیت علمی و اخلاقی مرحوم آخوند خراسانی افزودند: همگان در مقامات علمی و اخلاقی مرحوم آخوند خراسانی متفق القول هستند.
معظم له با ذكر بعضی از خدمات و آثار مرحوم آخوند اظهار داشتند: در جمع آوری آثار علمی مرحوم آخوند بسیار دقت كنید و كتاب‌های اصولی و فقهی ایشان را مد نظر ویژه قرار دهید و اگر آثار علمی در خصوص فقه و اصول از ایشان تاكنون منتشر نشده، آن را جمع آوری و در اختیار همگان قرار دهید.
ایشان با تأكید بر معرفی و ذكر خصوصیات اخلاقی تك تك شاگردان مرحوم آخوند تصریح كردند: تشخّص و شخصیت علمی مرحوم آخوند و شاگردانش برای همگان مشخص است كه از جمله مرحوم آقا ضیاء‌ الدین و مرحوم اصفهانی را می‌توان نام برد. امیدوارم در معرفی این عزیزان تمام همت‌تان را به كار ببندید.
ایشان با اشاره به ضرورت دقت در ثبت تاریخ زندگی مرحوم آخوند و دیدگاه‌ها و مواضعشان افزودند: اشخاصی را برای جمع آوری كتاب‌های مرحوم آخوند خراسانی به كار ببندید كه فكر صحیح و مستقیم و اطلاعات كافی از آن زمان داشته باشند؛ زیرا این آثار ماندگار است تا خدای نكرده برخی مطالب تعدیل داده نشود یا مطالبی كه به تشیع نسبت داده می‌شود تحت تاثیر فضای فعلی قرار نگرفته باشد.
معظم له با اشاره به انتشار كتاب زندگینامه و اندیشه سیاسی مرحوم آخوند ادامه دادند: مساله زندگی‌نامه و مواضع سیاسی مرحوم آخوند بسیار مهم است. باید دقت شود كه در نگارش آن به ایشان و روحانیت ضعف و وهنی وارد نشود و روشنفكرانه نیز نوشته نشود.
ایشان با اشاره به حوادث دوران مرحوم آخوند اظهار داشتند: تقریبا بیشتر كتبی كه بعد از مشروطیت نوشته شده مغرضانه است و یا مشروطیت را منهای مشروعیت ذكر كرده‌اند و یا خواسته‌اند استبداد شاه را برطرف كنند.
این مرجع تقلید با اشاره به مباحث اخلاقی مرحوم آخوند گفت: ایشان از نظر اخلاقی فردی بسیار معنوی و روحانی بودند. تواضع ایشان به حدی بود كه حتی نسبت به مخالفان خویش نیز احترام می‌گذاشتند.
 

دوشنبه / 30 آبان / 1390