پنجشنبه: 1403/01/30
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آیت الله العظمی صافی در دیدار جمعی از اساتید و دانشجویان:
پايبند نبودن به اخلاق و ارزش‌هاي اسلامي، سبب بروز مشكلات و گرفتاري‌ها در جامعه‌ي ماست.

حضرت آیت الله العظمی صافی صبح امروز پنج‌شنبه 26/8/1390 جمعی از اساتید دانشگاه –شركت كننده در همایش تحول در علوم انسانی- و جمعی از دانشجویان دانشگاه علوم و معارف اسلامی شیراز را به حضور پذیرفتند.
معظم له با با قرائت چند آیه از قرآن مجید به اهمیت و توجه ویژه شریعت مقدس اسلام به فراگیری علم اشاره كردند و اظهار داشتند: اسلام و قرآن به علم، تحقیق، تفحص و بررسی در كائنات و عالَم وجود در تمامی ابعاد تأكید دارد و از این تأكیدات قرآن معلوم می‌شود كه داشته‌ها و اندوخته‌های علمی در مكتب و شریعت اسلام بسیار با ارزش است.
ایشان با توجه به گستردگی رشته‌های مختلف علوم تصریح كردند: با وجود این كه علم در عصر حاضر پیشرفت داشته و گسترش روز افزونی را در جهان شاهد هستیم، ولی هنوز بسیار از مجهولات در جهان ناشناخته مانده و نیاز به تحقیق و بررسی علمی دارد كه محققان و پژوهشگران برای كشف ناشناخته‌ها این روند را ادامه ‌می‌دهند.
مرجع تقلید شیعیان جهان اظهار داشتند: اسلام با وجود این كه به علم آموزی تأكید فراوانی دارد و عالِم و دانشمند را مورد تجلیل قرار داده است ولی عالِم حقیقی را كسی می‌داند كه حالت خشیت نسبت به عظمت جهان و شگفتی‌های عالم آفرینش داشته باشد؛ بنابراین كسانی كه به دنبال تحصیل علم هستند باید افزون بر اندوخته‌های علمی خود، اخلاق و معنویت را نیز مورد توجه قرار دهند تا خشیت‌شان به درگاه الهی بیشتر شود.

معظم له با بیان این كه اسلام حتی تحقیق در كهكشان‌ها و موجودات ذره‌بینی را نیز مورد سفارش قرار داده است، افزودند: اسلام به همه علوم توجه دارد؛ حتی علم پزشكی، زیست شناسی و كیهان شناسی را مورد تاكید قرار می‌دهد.زیرا اسلام دینی است كه مردم را به عقل، تفكر، و تحصیل علم دعوت می‌كند.
حضرت آیت الله العظمی صافی با بیان این كه در علم و معرفت توقف وجود ندارد و باید علم آموزی از زمان تولد تا مرگ وجود داشته باشد، تاكید كردند: آیات و روایات فراونی در خصوص علم آموزی وجود دارد، بنابراین باید اندوخته‌های خودمان را بیافزاییم و هر روز از نظر علمی پربارتر باشیم.
معظم له در ادامه با اشاره به حضور شماری از بانوان قرآنی از دانشگاه علوم و معارف قرآن كریم شیراز در این جلسه فرمودند: علوم قرآنی و آشنایی اقشار مختلف جامعه با قرآن بسیار مهم است و هر چه كمبود در جامعه احساس می‌شود، برای این است كه از عمل به قرآن، معارف و هدایت های آن فاصله گرفته‌ایم.
مرجع تقلید شیعیان جهان با بیان اینكه كسی كه تعهد به دین داشته باشد، هرگز دروغ نمی‌گوید و به مردم و جامعه خیانت نمی‌كند، افزودند: گرفتاری‌ها و مشكلاتی كه جامعه ما دارد به خاطر دوری از قرآن، نبودن اخلاق، كمرنگ بودن ارزش‌های اسلامی و پایبند نبودن به معارف نورانی اسلام است.
ایشان با اشاره اعلامیه‌های جهانی قرآن مجید و دعوت‌های آن تصریح كردند: هركس كه اهل انصاف و طالب حق و حقیقت باشد با خواندن قرآن، حقایق را در قرآن می‌یابد، زیرا تنها راه سعادت و مدنیت بشر در قرآن است.
مرجع تقلید شیعیان جهان با تأكید بر توجه و تعهد نسبت به احكام قرآن در جامعه افزودند: قرآن، بهترین راهگشای امت و جامعه است و مدینه فاضله، وقتی شكل می‌گیرد كه معارف قرآنی در یك جامعه به طور كامل به اجرا درآید.
حضرت آیت الله العظمی صافی با بیان این كه عمل به قرآن در جامعه و زندگی فردی باید جدی گرفته شود افزودند: هرچه به قرآن بیشتر عمل شود، جامعه نیز پاك‌تر و سالم‌تر خواهد شد.
معظم له به بعضی از مصادیق اجتماعی عمل به قرآن اشاره كردند و اظهار داشتند: در یك جامعه قرآنی مسایلی چون بدحجابی زنان، اختلاط زن و مرد، بی عدالتی و ... وجود ندارد.
مرجع تقلید شیعیان جهان با اشاره به دهه‌ی ولایت و انتساب آن به حضرت علی علیه السلام تصریح كردند: جامعه شیعی باید ولایتی و پیرو قرآن و عترت باشد و تمام جامعه به ویژه شیعیان باید متمسك به قرآن و معارف قرآن باشند.
ایشان اخلاق و معنویات را مهمترین رمز موفقیت انسان‌ خواندند و تاكید كردند: كسی كه در امور جاری خود از اخلاق نیكو و نشأت گرفته از اسلام و معنویات بهره گیرد به طور یقین آثار و نتایج روشن و ارزشمندی بدست خواهد آورد.
معظم له در بخشی از سخنان خویش به حفظ حجاب در میان بانوان تاكید فراوان كردند و آن را از اصول مهم اسلام برشمردند و افزودند: ما محتاج خواهرانی هستیم كه به حفظ سنت‌های الهی و حجاب‌ اسلامی پایدار باشند.
مرجع تقلید شیعیان جهان یادآور شدند: خانه‌داری، برای بانوان اشرف مشاغل است، ولی متاسفانه برخی فكر می‌كنند خانه‌داری شغل نیست، در حالی كه تربیت فرزندان سالم و مسلمان از جمله كارهای مهمی است كه همگان نمی‌توانند به این جایگاه دست یابند.
ایشان با اشاره به تبلیغات نادرست غرب در خصوص اختلاط زن و مرد افزودند: نباید هرگز فریب تبلیغات نادرست غرب را بخوریم و ارزش‌های حقیقی و اخلاقی را در جامعه از دست بدهیم.

 

جمعه / 27 آبان / 1390