جمعه: 1403/01/10
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آيت‌الله العظمی صافي در کنگره بزرگداشت آخوند خراسانی:
آخوند خراساني افتخار قرن ما مي‌باشد و حوزويان بايد قدرشناس شخصيت علمي مرحوم آخوند خراساني باشند.

حضرت آیت‌الله العظمی صافی عصر روز چهارشنبه 23 آذرماه 1390 در مراسم افتتاحیه كنگره بین‌المللی بزرگداشت مرحوم آخوند خراسانی، بزرگداشت شخصیت عالیقدری، مانند مرحوم آخوند خراسانی را بسیار ارزشمند دانستند و با بیان این‌كه روز به روز توجه علما و فضلا به تألیفات و تصنیفات وی بیشتر می‌شود، استقلال حوزه‌، ‌ترویج معارف اهل بیت‌ علیهم السلام، اعتلای كلمه دین و مبارزه با ظلم و ستم را از جمله اقدامات اصلی مرحوم آخوند خراسانی برشمردند.
ایشان در قسمتی از بیانات خود تصریح كردند: حوزه‌های علمیه بیش از یك قرن است كه بر اساس تألیفات، تحقیقات و تصنیفات مرحوم آیت الله العظمی آخوند خراسانی اعلی الله مقامه سیر می‌كنند؛ بنابراین همه علما و فضلا، مدیون این مرد بزرگ هستند و باید قدرشناس ایشان باشند.
مرجع تقلید شیعیان جهان با بیان این‌كه مرحوم آیت الله العظمی آخوند خراسانی در رشته‌های مختلف، مواضع بسیار والایی داشته‌اند، اظهار نمودند: ابعاد شخصیتی مرحوم آخوند خراسانی از نقطه نظر مكارم اخلاقی، زهد و عبادت بسیار با اهمیت است، اما مقام علمی این بزرگوار همه آنها را تحت‌الشعاع قرار داده است.
ایشان خاطرنشان كردند: تألیف كتاب‌های كفایةالاصول، شرح مكاسب و مانند آن از سوی این فقیه بزرگوار، همه‌ی علما، فضلا و اساتید را مدیون این خدمات علمی برجسته كرده و اكنون نیز، محور مطالب و تحقیقات اصول، كتاب كفایه ایشان است.
حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی با بیان این‌كه شخصیت‌ها و نوابغ علمی بسیاری در عالم تشیع وجود دارند فرمودند: همواره باید به سبب وجود مفاخر تشیع بر خود ببالیم و به این بزرگواران، مانند شیخ مفید، شیخ طوسی، شیخ صدوق، كلینی و سیدمرتضی و سید رضی افتخار كنیم.
ایشان از مرحوم آخوند خراسانی به عنوان افتخار قرن نام بردند و با بیان این‌كه بزرگان و علمای شیعه، نشان غنای مكتب اهل بیت‌ علیهم السلام و همواره مایه افتخار هستند، ابراز داشتند: متأسفانه مكتب اهل بیت‌ علیهم السلام را آن‌طور كه باید نشناخته‌ایم. باید بدانیم كه هرچه بخواهیم در این مكتب وجود دارد و همه علوم را باید از این مكتب فرابگیریم.
مرجع تقلید شیعیان جهان با اشاره به این‌كه كار روحانیت، ترویج احكام اسلام و تعالیم ائمه اطهار‌ علیهم السلام است، افزودند: با وجود این بزرگواران، نباید جواب سؤالات خود را در امر دین و دنیا از دیگران بگیریم، هرچه بیشتر برای ترویج مكتب اهل بیت‌ علیهم السلام تلاش كنیم و آشنایی خود را بیشتر نماییم، حوزه‌های علمیه، غنی‌تر و قوی‌تر خواهند شد.
معظم له خطاب به حوزویان خواستار شناخت گذشته خویش، درس‌گرفتن از سیره اسلاف و فداكاری برای ترویج دین شدند و اظهار داشتند: راه روحانیت تا زمان ظهور حضرت ولی‌عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف، قرآن، معارف ‌اهل بیت‌ علیهم السلام، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه است و حوزویان باید بدانند كه هر كار بزرگ و خیری كه در دنیا انجام می‌دهند، سبب خوشحالی و خرسندی وجود مبارك آن حضرت ارواح العالمین له الفداء می‌شود.
معظم له در پایان، عظمت و توفیقات بیشتر حوزه‌های علمیه را در پرتو عنایات حضرت بقیةالله‌ الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف مسألت نمودند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پنجشنبه / 24 آذر / 1390