پنجشنبه: 1403/01/9
نسخه مناسب چاپSend by email
بيانات حضرت آيت الله العظمي صافي در ديدار خانواده شهيد احمدي روشن با معظم له

 

مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله العالی عصر روز یكشنبه 9/11/1390 با خانواده شهید احمدی روشن دیدار كردند و بیاناتی را به شرح ذیل ایراد فرمودند:

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین و الصلاة و السلام علی خاتم الانبیاء و المرسلین سید الاولین و الآخرین سیدنا ابی القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین و لاسیما مولانا بقیة الله فی الارضین و اللعن علی اعدائهم اجمعین الی یوم الدین.
قال الله تعالی:
إِنَّ اللهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الجَنَّةَ.
و قال امیرالمؤمنین علیه السلام:
أَلَا حُرٌّ یَدَعُ هَذِهِ اللُّمَاظَةَ لِأَهْلِهَا إِنَّهُ لَیْسَ لِأَنْفُسِكُمْ ثَمَنٌ إِلَّا الْجَنَّةَ فَلَا تَبِیعُوهَا إِلَّا بِهَا
خداوند متعال را شكر می‌كنم كه برای بنده این توفیق فراهم شد تا خدمت شما باشم. افتخاری كه نصیب این خانواده شده است بسیار حائز اهمیت و با ارزش است. بالاخره حیات مادی بشر در این دنیا از بین می‌رود؛ گاهی می‌شود كه عمر انسان مجانی و رایگان از دست می‌رود و گاهی می‌شود كه با ثواب‌ها و درجات و مقاماتی كه خداوند برای بندگان خالص خودش قرار داده است از دنیا می‌رود.

حضرت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام می‌فرماید: برای شما ثمن و بهایی غیر از بهشت نیست. خودتان را به هیچ چیز نفروشید مگر بهشت.
وقتی برای انسان، چنین مقام و فضیلتی فراهم شود كه مرگ و شهادتش در راه خدا حساب شود و به دست دشمنان خدا به شهادت برسد، افتخار بزرگی است؛ و عظمت آن، در عوالم دیگر معلوم می‌شود.
همه باید به این مقام افتخار كنند كه این توفیق برای هر كسی فراهم نمی‌شود. حضرت امیر در آخر آن مكتوبی كه برای مالك اشتر نوشته است به مالك می‌فرماید: «أَنْ یَخْتِمَ لِی وَ لَكَ بِالسَّعَادَةِ وَ الشَّهَادَة؛ من از خدا می‌خواهم كه ختم كار ما به سعادت و شهادت باشد.»
همه اشخاص با معرفت این را از خدا می‌خواهند كه مرگشان رایگان نباشد. جوانی خدمت حضرت رسول رسیده بود و بعد از این‌كه حضرت احوال ایشان را جویا شده بودند، پیامبر فرموده بود:«هذا عبدٌ نوّر الله قلبه بالایمان». آن جوان در آخر به پیغمبر عرض می‌كند: یا رسول الله ادع الله ان یرزقنی الشهادة؛ دعا كنید كه شهادت، روزی من شود.»، و در اولین غزوه‌ای كه در ركاب پیغمبر بود، نهمین یا دهمین نفری بود كه شهید شد و نمازش را خود پیغمبر خواندند.
مطلب بسیار مهم است. البته مصیبت بزرگی هم است، مع ذلك هر چه انسان معرفتش بیشتر و بالاتر باشد برای انسان اسباب تسكین و آرامش بیشتر است.
شهید رحمة الله علیه كتابی دارند به نام مُسَكّن الفؤاد؛ از جمله مطالبی كه در این كتاب آورده‌اند این‌كه مادری پسرش را به جهاد فرستاده بود و او در آن جنگ به شهادت نایل شده بود.
هنگامی كه یكی از رفقایش آمده بود تا به مادر اطلاع بدهد، مادر كه ملتفت شده بود گفت: می‌خواهی تعزیت بگویی یا تهنیت، چون اگر پسرم شهید شده باشد باید به من تبریك بگویی چرا كه برای من افتخار است و اگر همین‌طور از دنیا رفته، باید تعزیت بگویی.
به هر حال این افتخاری كه نصیب این خانواده شده برای همه سرمایه است، و سرمایه‌ای بالاتر از آن نیست. آن هم یك جوانی با این خصوصیات و با این تعبد و ایمان به خدا و ولایت امیرالمؤمنین. البته صبر بر فقدان چنین عزیزی سخت است ولی باید صبر كرد كه خداوند در قرآن كریم می‌فرماید: «وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِیبَةٌ قَالُواْ إِنَّا للهِ وَإِنَّـا إِلَیْهِ رَاجِعونَ أُولَـئِكَ عَلَیْهِمْ صَلَوَاتٌ مِّن رَّبِّهِمْ وَ رَحْمَةٌ وَأُولَـئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ»
خانواده شهید باید در راه خدا صبر كنند و بگویند كه خدایا ما این شهید را در راه تو و دین تو و تعظیم شعائر و دفاع از اسلام دادیم.
مجدداً از این‌كه خدمت شما رسیدم خدا را شاكرم و این را برای خود اجر حساب می‌كنم. امیدوارم كه به واسطه همین، خداوند متعال بنده را در این مصیبت شریك قرار بدهد كه هر كس از این مصیبت متأثر شود، خداوند به او اجر عطا می‌فرماید.
انشاء الله خداوند به همه شما مخصوصاً مادر و همسر محترمه‌شان توفیق عنایت نماید.والسلام علیكم و رحمة الله و بركاته.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دوشنبه / 10 بهمن / 1390