شنبه: 1403/02/1
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آیت الله العظمی صافی در دیدار مسئولان فرهنگی آستانه مقدسه حضرت معصومه علیها السلام:
آستانه مقدسه حضرت معصومه عليها السلام، مركز فرهنگ آل محمد عليهم السلام است.

همزمان با سالروز ورود حضرت معصومه سلام الله علیها به شهر مقدس قم، حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف،  مسئولان فرهنگی آستانه مقدسه حضرت معصومه‌ علیهاالسلام را به حضور پذیرفتند.
معظم له در این دیدار، با اشاره به شخصیت والای حضرت معصومه علیها السلام، این آستانه مقدسه را مركز ولایت و فرهنگ آل محمد علیهم السلام معرفی، و خدمت به آن را خدمت به مكتب و ترویج هدایت‌های اهل بیت علیهم السلام دانستند.

مشروح بیانات مرجع عالیقدر به شرح ذیل است:
بسم الله الرحمن الرحیم. الحمدلله رب العالمین و الصلاة و السلام علی سید الاولین و الآخرین و خاتم الانبیاء و المرسلین سیدنا ابی القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین و لاسیما بقیة الله فی الارضین و اللعن علی اعدائهم اجمعین الی یوم الدین.
بنده واقعاً از این توفیقاتی كه نصیب شما شده است مسرور و خوشحال شدم، و امیدوارم بتوانید با سرعت بیشتری به سمت اهداف مقدسی كه دارید پیش بروید.

مقام و منزلت حضرت معصومه علیها السلام و عظمت آن بانوی بزرگ اسلام بسیار مهم است، كه ما نمی‌توانیم آن را بیان كنیم مگر این‌كه از لسان خود ائمه معصومین علیهم السلام فرابگیریم و بشنویم. افتخاری كه به واسطه ایشان در طول ادوار مختلف نصیب مردم قم شده است، و نیز بركاتی كه در این مدت، مردم از این بارگاه و روضه مقدسه دیده‌اند بسیار زیاد است.
این حرم، همیشه مورد ارادت علما، بزرگان و اكابر شیعه بوده است، حتی سلاطین هم به حضرت معصومه علیها السلام ارادت خاصی داشتند مخصوصاً سلاطین صفویه، كه جنازه‌هایشان را از اصفهان می‌آوردند و در اینجا دفن می‌كردند.
بنده در دوران نوجوانی چند بقعه را در حرم دیده بودم كه مقبره آن‌ها بود. شاه عباس دوم را وسط مسجد امام خمینی ره فعلی دفن كرده بودند؛ بقعه فتحعلی شاه، كه در میان 50 مَن تربت كربلا است اینجا دفن كردند. الان هم بنده هر وقت از آنجا می‌روم، از روی آن رد نمی‌شوم، چون می‌دانم كه در آنجا تربت امام حسین علیه الصلاة و السلام است.
اصلاً خود شهر مقدس قم و زمین آن، شرافت خاصی دارد. شما اگر زندگی سعید بن جبیر را در تاریخ بخوانید می‌بینید كه ایشان در قرن اول به قم آمد و به جمكران رفت و چند سالی در آنجا سكونت كرد، كه بعد وقتی به كوفه برگشته بود توسط حجاج به شهادت رسید. چطور بوده است كه سعید بن جبیر، قم را به عنوان مأمن و ملجأ خود انتخاب كرده بود؟
به هر حال، این شهر و به خصوص این بارگاه عظیم یك اعتبار و درجه خاصی دارد كه در بین مشاهد مشرفه، بعد از مقامات و مشاهد ائمه طاهرین علیهم السلام، می‌توانیم بگوییم از این بالاتر نداریم. البته مشهد حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام و حضرت زینب علیها السلام هم از همان مشاهد مشرفه است.
غرض این‌كه مسأله وجود حرم نورانی حضرت معصومه سلام الله علیها خیلی با اهمیت است. این بركات و این حوزه و محدثان و بزرگانی كه به بركت ایشان در قم بوده‌اند و هستند، قابل تصور نیست. واقعاً اگر قم نبود، دین ناقص می‌ماند. همان‌طوری كه در روایات فرموده‌اند: اینجا مركز ولایت و فرهنگ آل محمد علیهم السلام است.
حال این رشته‌هایی را كه نام بردید و این تصمیماتی كه گرفته‌اید تا از این وضعیت در جهت حفظ ثغور و حدود مكتب استفاده‌های فرهنگی معنوی و تبلیغی ببرید هر كدام آن از دیگری واجب‌تر و بالاتر است، و انتظار هم همین است كه این‌طور كه بیان كردید باشد.
به طور مثال در رابطه با امر به معروف و نهی از منكر، شما باید از این حرم و این اجتماع، به نفع مكتب و معارف اهل بیت علیهم السلام و ترویج این فریضه الهی استفاده كنید؛ یا در مورد حجاب كه وجود مبارك حضرت معصومه علیها السلام و همه زنان اهل بیت بالاترین درجات حجاب را داشتند، باید به بانوانی كه اینجا می‌آیند یاد بدهید كه همان طور حجاب داشته باشد.
جالب است كه قم در قدیم، یك صحن زنانه داشت كه مختص بانوان بود. این طور بود كه در صحن مردانه حتی یك زن هم رفت‌وآمد نمی‌كرد، و در صحنی كه زن‌ها بودند یك مرد هم نمی‌رفت. قم در حجاب این چنین بوده است و خیلی به مسأله محرم و نامحرم و عدم اختلاط آن‌ها اهمیت می‌دادند.
البته بیشتر كارهای پهلوی باعث شد كه حجاب اسلامی به این سمت رفت. آن‌ها جایی درست كرده بودند در كنار حرم به نام موزه آستانه، و جشن كشف حجاب را درست در همان موزه گرفتند. از آن به بعد بود كه مسأله حجاب سست شد. باید مسأله حجاب و عدم اختلاط بین زنان و مردان، در اولویت كارهای فرهنگی آستانه مقدسه حضرت معصومه علیها السلام قرار بگیرد.
مجدداً عرض كنم كه همه برنامه‌هایی كه گزارش دادید بسیار خوب و عالی بود، مخصوصاً این برنامه‌ای كه تمام جنایات وهابی‌ها را كه تصمیم دارید بنویسید و تصاویر آن را هم چاپ كنید بسیار مهم است، چرا كه باید به دنیا نشان داد كه این وهابی‌ها هستند كه عالم اسلام را ناامن كرده‌اند و مكتب اسلام و شیعه از همه این جنایت‌ها منزه است.
انشاء الله خداوند به همه شما عزیزان توفیق خدمت به این آستانه مقدسه را بدهد كه خدمت به این روضه منوره، خدمت به مكتب و ترویج هدایت‌های اهل بیت علیهم السلام است.والسلام علیكم و رحمة الله و بركاته
 

جمعه / 28 بهمن / 1390