جمعه: 1403/01/31
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آیت الله العظمی صافی در دیدار گروهی از طلاب حوزه علمیه مشهد و جهرم:
امروز جامعه ما احتياج به اخلاق دارد، و تمامي مشكلات جامعه از بي‌اخلاقي است.

در آستانه میلاد با سعادت حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی صلوات الله علیه و آله و امام جعفر صادق علیه السلام، مرجع گرانقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف صبح روز چهار‌شنبه 19/11/1390 جمعی از طلاب حوزه‌های علمیه مشهد و جهرم را به حضور پذیرفتند.
معظم له در این دیدار با اشاره به ویژگی‌های اخلاقی پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله، یكی از مهم‌ترین موجباب پیشرفت مكتب اسلام را اخلاق كریمه آن حضرت برشمردند.
بیانات معظم له به شرح ذیل است:
بسم الله الرحمن الرحیم. الحمدلله رب العالمین و الصلاة و السلام علی سید الاولین و الآخرین و خاتم الانبیاء و المرسلین سیدنا ابی القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین و لاسیما بقیة الله فی الارضین و اللعن علی اعدائهم اجمعین الی یوم الدین.
بنده از حضور شما عزیزان تشكر و قدردانی می‌كنم، و میلاد مبارك حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و فرزند گرامی‌اش امام جعفر صادق علیه الصلاة و السلام را تبریك می‌گویم؛ امیدوارم كه همه موفق باشید و بتوانید در این زمان وظایفی كه دارید را به نحو احسن انجام بدهید.

طلاب عزیز باید فرصت را غنیمت بشمارند، و هر چه بیشتر در تحصیلات و كسب علوم و معارف اهل بیت علیهم السلام مخصوصاً نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، صحیفه ثانیه، صحیفه ثالثه، صحیفه رابعه و این همه كتاب‌ها و ذخایر علمی - كه الحمدلله در دسترس ما است- اهتمام كنند، كه هیچ امت و مذهبی به قدر شیعه ذخایر علمی ندارد.
باید در دوره غیبت بیشتر متوجه باشیم كه ارتباط ما با آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف محفوظ باشد، و یادمان باشد كه همه مخصوصاً طلاب، خودشان را به ایشان فروخته‌اند؛ و آمده‌اند كه نوكر آن بزرگوار باشند و به دین خدمت نمایند.
باید كاری كنیم كه هر چه بیشتر بتوانیم اسباب خوشحالی و سرور حضرت را فراهم نماییم بلكه از نگرانی‌های ایشان كم گردد.
یكی از مهم‌ترین نگرانی‌های حضرت این است كه مردم و شیعیان خدای ناخواسته در جهل باشند. جهل و نادانی از بدترین بیماری‌ها است كه برای هر جامعه‌ای - در هر حدی كه آن را داشته باشد- ضرر و زیان دارد.
امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف می‌خواهند كه جامعه وابسته به ایشان، جامعه علم باشد، جامعه معرفت باشد. جامعه حُسن اخلاق و كمالات باشد. ایشان یك چنین جامعه‌ای را می‌خواهند.
همه این برنامه‌ها در هدایت‌ها و معارف اهل بیت علیهم السلام آمده است، حتی همین دعاهایی كه در اختیار ماست اگر در مضامین آن تأمل كنیم می‌بینیم كه همه انسان‌ساز است.
كمال انسان و جامعه به دو صفت است كه این‌ها از صفات خداوند متعال هستند و سایر صفات هم برگشت به این دو صفت دارد: یكی صفت علم و دیگری صفت قدرت؛ یعنی خداوند عالم است، شما هم باید علم بیاموزید البته علم ما غیر از علم خداوند است. قدرت هم همین‌طور است كه باید همه مردم و جامعه توانمند و دارای قدرت باشند.
اخلاق ائمه علیهم السلام هم بایستی در جامعه رواج پیدا كند. سیره حضرت رسول اكرم صلوات الله علیه و آله باید الگو شود. اخلاق پیامبر – كه بالاترین اخلاق است- باید ترویج شود و همه متخلق به آن باشند. اصلاً آن چیزی كه باعث پیشرفت سریع ترویج دین مقدس اسلام شد، اخلاق كریمه آن حضرت بود.
حتی قبل از بعثت اخلاق ایشان طوری بود كه حضرت را ملقب به امین كرده بودند، یا آن سالی كه خانه كعبه بر اثر سیل خراب شده بود، وقتی می‌خواستند حجر الاسود را نصب كنند، بین قبایل آن وقت اختلاف شد كه به دست رئیس كدام قبیله نصب شود. كار به جایی رسید كه نزدیك بود با هم بجنگند.
در این اثنا حضرت رسول اكرم صلوات الله علیه و آله وارد شدند. وقتی كه محمد امین وارد شد، همه گفتند كه هر چه این آقا بفرماید همه ما قبول داریم.
این بود كه كار را به حضرت واگذار كردند. حضرت هم پارچه‌ای آوردند و حجر الاسود را در آن قرار دادند، و به آن‌ها فرمودند كه هر كدام گوشه‌ای را بگیرد. آن وقت خود حضرت، آن را در جای خودش نصب كردند. این نشان از این دارد كه همه، ایشان را به واسطه اخلاق نیكو و الهی حتی قبل از بعثت هم قبول داشتند.
امروز بیشتر از هر زمانی جامعه ما به اخلاق احتیاج دارد. متأسفانه بداخلاقی در اجتماع زیاد شده است و مشكل اصلی همین است. اگر همه مسئولان و مردم فقط در خط اخلاق اسلامی قدم بردارند مشكلات مملكت حل می‌شود. با صداقت و راستی می‌توان جامعه را از گرفتاری نجات داد.
در ایام میلاد با بركت پیغمبر و حضرت صادق علیهم السلام و الصلاة باید ببینیم رابطه ما با آن بزرگواران در چه حدی است، و در عمل به دستورات ایشان چقدر اهتمام داریم؟ باید ببینیم كه تظاهر به معاصی در جامعه ما چقدر است؟ و آیا ما امر به معروف و نهی از منكر می‌كنیم یا نه؟ آیا در برابر مسئولیت‌های بزرگی كه در اجتماع به واسطه جهات مختلف بر عهده ما هست احساس مسئولیت می‌كنیم یا نه؟ این‌ها همه مسائلی است كه باید ببینیم رابطه ما در عمل به تكالیف، با آن بزرگواران تا چه اندازه‌ای است.
در پایان مجدداً از شما تشكر می‌كنم، و امیدوارم كه حوزه علمیه‌ای كه در آن هستید از حوزه‌های موفق باشد، و اشخاصی كه در آنجا تحصیل می‌كنند باعث افتخار و خوشحالی حضرت بقیة الله الاعظم اروحنا لتراب مقدمه الفداء باشند.والسلام علیكم و رحمة الله و بركاته
 

پنجشنبه / 20 بهمن / 1390