پنجشنبه: 1403/02/6
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آیت الله العظمی صافی در دیدار گروهی از دانشجویان شركت‌كننده در كلاس‌های مهدویت دانشگاه‌های زاهدان:
منتظر واقعي، بدون منت براي مردم كار مي‌كند و خوش‌اخلاق‌ترين مردم است.

حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله العالی صبح روز دو‌شنبه 17/11/1390 جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های زاهدان را به حضور پذیرفتند.
معظم له در این دیدار با اشاره به آیات و روایاتی به بیان ویژگی‌ها و وظایف مؤمنان در عصر غیبت اشاره كردند.
مشروح بیانات مرجع عالیقدر به شرح ذیل است:
بسم الله الرحمن الرحیم. الحمدلله رب العالمین و الصلاة و السلام علی سید الاولین و الآخرین و خاتم الانبیاء و المرسلین سیدنا ابی القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین و لاسیما بقیة الله فی الارضین و اللعن علی اعدائهم اجمعین الی یوم الدین.
قال اللّه تعالی: ذٰلِكَ الْكِتَابُ لاَ رَیْبَ فِیهِ هُدًى لِلْمُتَّقِینَ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ /بقره؛2و3.
وَ لَقَدْ كَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ إِنَّ فِی هٰذَا لَبَلاَغاً لِقَوْمٍ عَابِدِینَ /انبیا؛105.

بنده هم از شما تشكر می‌كنم، و برای خودم حضور در جمع شما عزیزانی كه در مسیر تعلیم و تعلّم معرفت مهدویت هستید را افتخار و توفیق می‌دانم؛ و امیدوارم كه خداوند متعال بر توفیقات شما بیفزاید و عنایات خاصه حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف را شامل حال همه شما قرار دهد.

بسیار اسباب امیدواری است كه نسل جوان دانشجوی ما نسلی باشد كه با حضرت بقیة الله الاعظم اروحنا فداه آشنا باشند؛ و مسیر آن‌ها، مسیر تحقق اهداف ایشان باشد.
همان‌طوری كه در روایات آمده است چنین افرادی مشمول فضایل و ثواب‌ها و درجات عالیه‌ای هستند. حضرت امام سجاد علیه الصلاة و السلام می‌فرمایند:«إنَّ‏ أَهْلَ‏ زَمَانِ‏ غَیْبَتِهِ‏ وَ الْقَائِلِینَ بِإِمَامَتِهِ وَ الْمُنْتَظِرِینَ لِظُهُورِهِ أَفْضَلُ مِنْ أَهْلِ كُلِّ زَمَانٍ» كسانی كه در غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف دین خودشان را نگه می‌دارند و قائل به وجود مبارك ایشانند و در ایمانشان ثابت قدم هستند، این‌ها از اشخاص هر دوره و زمانی افضل و برترند؛ «لِأَنَّ اللَّهَ تَعَالَى ذِكْرُهُ أَعْطَاهُمْ مِنَ الْعُقُولِ وَ الْأَفْهَامِ وَ الْمَعْرِفَةِ مَا صَارَتْ بِهِ الْغَیْبَةُ عَنْهُمْ بِمَنْزِلَةِ الْمُشَاهَدَةِ وَ جَعَلَهُمْ فِی ذَلِكَ الزَّمَانِ بِمَنْزِلَةِ الْمُجَاهِدِینَ بَیْنَ یَدَیْ رَسُولِ اللَّهِ بِالسَّیْفِ» به این خاطر كه خداوند متعال به این‌ها عقل‌ و بینشی عطا فرموده است كه غیبت، نزد آن‌ها مانند حضور است؛ و آن‌ها را در مقام و منزلت كسانی قرار داده است كه پیش روی پیغمبر و در جبهه اسلام با شمشیر جهاد می‌كردند.
«أُولَئِكَ الْمُخْلَصُونَ حَقّاً وَ شِیعَتُنَا صِدْقاً»؛ كسانی كه در زمان غیبت حضرت حجت علیه الصلاة و السلام بر ایمان خودشان ثابت قدم هستند، و هویت اسلامی و شخصیت دینی خودشان را حفظ می‌كنند، اهل اخلاص واقعی و شیعیان راستین و اهل عمل هستند.
«وَ الدُّعَاةُ إِلَى دِینِ اللّه سِرّاً وَ جَهْراً» این‌ها كسانی‌اند كه مردم را به دین خدا دعوت می‌كنند؛ احكام خدا را برای مردم بیان می‌دارند، و خودشان و دیگران را به تمسك به معارف اهل بیت خصوص حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف دعوت می‌نمایند؛ و می‌دانند كه امروز هر كسی آن حضرت را نشناسد و از دنیا برود، بر حسب روایت مسلّم بین الفریقین به مرگ جاهلیت مرده است.
در روایتی دیگر پیامبر اكرم صلوات الله علیه و آله می‌فرمایند: «طُوبَى‏ لِلصَّابِرِینَ‏ فِی غَیْبَتِهِ طُوبَى لِلْمُتَّقِینَ عَلَى مَحَبّتِه». این چه سرّی بوده است كه حضرت رسول صلوات الله علیه و آله این‌طور شیعیان آخر زمان و مسلمان‌های پایدار و با استقامت در دین را تشویق می‌كنند و مقامات و درجات والایی را برای این‌ها بیان می‌كنند.
می‌فرمایند: خوشا به حال آن‌هایی كه در غیبت امام زمان ارواحنا لتراب مقدمه الفدا صبر می‌كنند، یعنی در امتحاناتی كه برای آن‌ها پیش می‌آید پایدار و با استقامت هستند.
همه مردم در عصر غیبت مورد امتحان واقع می‌شوند مخصوصاً مسأله حجاب كه برای بانوان یكی از امتحان‌های عصر غیبت است. الان شرایط طوری شده است و برنامه‌هایی وجود دارد كه اسباب نگرانی حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف است. باید كاری كنیم كه ایشان از ما ناراحت نباشند كه اگر كاری انجام دهیم كه مقبول نباشد، اول كسی كه نگران می‌شوند خود حضرت است، چرا كه همه اولاد و فرزندان امام زمان محسوب می‌شوند، و به ایشان تعلق دارند.
منتظر واقعی بدون منت به مردم خدمت می‌كند و بر آن‌ها تكبر و فخر نمی‌ورزد. منتظر واقعی خوش‌اخلاق‌ترین مردم است و با بی‌ادبی و بداخلاقی مخالف است.
از طرفی هر چه اخلاق، اسلامی‌تر و معرفت‌ دینی و التزام به احكام بیشتر باشد، امام زمان علیه السلام هم آن را دوست می‌دارند و برای ایشان افتخار است كه چنین شیعیان و فرزندانی دارند.
و در ادامه می‌فرمایند: «طُوبَى لِلْمُتَّقِینَ عَلَى مَحَبّتِه»؛ خوشا به حال آن‌هایی كه در دوستی امام زمان عجل الله تعالی فرجه تقوا و پرهیزكاری را هم پیشه می‌كنند؛ آن وقت می‌فرماید: «أُولَئِكَ وَصَفَهُمْ اللَّهُ فِی كِتَابِهِ وَ قَالَ‏ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ‏ وَ قَالَ‏ أُولئِكَ حِزْبُ اللَّهِ أَلا إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ‏» این‌ها كسانی هستند كه خداوند در قرآن توصیفشان كرده و فرموده است كه این‌ها ایمان به غیب دارند، یعنی به وجود مبارك امام زمان علیه الصلاة و السلام اعتقاد دارند، و هم این‌ها حزب خدا هستند. بدانید كه حزب خداوند متعال رستگارانند.
امیدوارم كه خداوند متعال بر توفیقات شما عزیزان بیفزاید، خصوصاً این‌كه منطقه شما دارای سوابق درخشانی در تشیع و التزام به آن است. همان‌طور كه در تاریخ آمده است در زمان بنی امیه و معاویه كه این‌ها همه بلاد اسلام را مجبور كرده بودند روی منبرها و در نمازجمعه‌ها به امیرالمؤمنین علیه السلام جسارت كنند - كه البته قصدشان، جسارت به شخص خود پیغمبر صلوات الله علیه و آله بود-، مردم زاهدان و سیستان قبول نكردند؛ گفتند كه ما مالیات می‌دهیم ولی سب علی علیه السلام نمی‌كنیم. آنجا یك چنین سابقه‌ای دارد.
به هر حال امیدوارم كه تشیع در آنجا الی الابد باقی و زنده باشد و همه متوسل به ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام باشیم. والسلام علیكم و رحمة الله و بركاته
 

سه شنبه / 18 بهمن / 1390