جمعه: 1403/01/10
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در دیدار رئیس اوقاف کشور:
آثار وقف ‌در از بین‌بردن مشکلات بیکاری، ازدواج و تحصیل جوانان بسیار زیاد است./باید نیّات واقفین بدون کم و کاست اجرایی شود.

 

 

آیت الله العظمی صافی گلپایگانی:

آثار وقف ‌در از بین‌بردن مشکلات بیکاری، ازدواج و تحصیل جوانان بسیار زیاد است./باید نیّات واقفین بدون کم و کاست اجرایی شود.

 

 

 

 

 

پنج‌شنبه 5 آذرماه 1394، حجت‌الاسلام و المسلمین آقای محمّدی رییس سازمان اوقاف کشور و جمعی از مدیران این سازمان، با حضور در بیت مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی دام ظله الوارف با ایشان دیدار کردند.

در ابتدای دیدار، رئیس سازمان اوقاف کشور، گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های این نهاد ارائه داد.

معظّم له نیز با تقدیر و تشکّر از ایشان و همکارانشان، ضمن برشمردن اهمّیت مسأله وقف در اسلام فرمودند:‌ وقف در اسلام، از مسائل بسیار مهمّ و دارای مسئولیت سنگین است. کسانی که متولّی این مسائل می‌شوند، باید مراقبت و مواظبت زیادی داشته باشند تا به نحو احسن وظایف شرعی خود را انجام دهند. شما عزیزان با نیّت خیری که در خدمت‌گزاری دارید، کاری کنید که مورد رضای امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف باشد و بتوانید رشته‌های مختلفی که در این زمینه است را احیا کنید و نظر واقفین را در مورد موقوفات، تأمین نمایید.

ایشان در ادامه، با اشاره به سابقه وقف و آثار و برکات آن افزودند: وقف از زمان پیامبر اکرم و امیرالمؤمنین علیهماالسّلام آغاز شده و خود آن بزرگواران، موقوفات زیادی از خود بجای ‌گذاشتند و در روایاتی که از اهل‌البیت علیهم‌السلام به ما رسیده است، توصیه‌های بسیاری نسبت به این امر شده است. اگر ما به دستورات پیامبر و اهل‌ بیت آن حضرت علیهم‌السلام در زمینه وقف عمل کنیم، باعث افزایش برکات برای کشور، رفع محرومیت‌ها و توسعه فرهنگ دینی در جامعه اسلامی می‌شود.

مرجع عالیقدر در بخش دیگری از بیانات خود، با اشاره به لزوم اعتمادسازی برای مردم در زمینه وقف فرمودند: مردم در برهه‌ای از زمان به اوقاف اعتماد نداشتند، اما وقتی می‌بینند که متولیان اوقاف، درست به وظایف شرعی‌شان در این زمینه عمل می‌کنند و مثلاً موقوفاتی با حدود هفتصد یا هشتصد سال پیش را طبق نیّت واقف بدون کم و کاست عمل می‌‌کنند، تشویق و ترغیب می‌شوند و بیشتر به این سنّت حسنه روی می‌آورند.

آیت الله العظمی صافی در ادامه، با اشاره به نیّات برخی از واقفین از جمله، خدمت به ازدواج و تحصیل جوانان بیان داشتند: اگر شما وقف‌نامه‌های زمان قدیم را ملاحظه کرده باشید، متوجّه خواهید شد که واقفین محترم، علاوه بر اینکه به سنّت حسنه وقف عمل می‌کردند مراقب بودند در نیّت خود، اهداف والای اسلامی را در نظر داشته باشند و طوری وقف کنند که اثر اصلی وقف آنها، ترویج دین مقدّس اسلام و نشر معارف نورانی اهل‌البیت علیهم‌السلام باشد. آنها طوری وقف می‌کردند که مشکلات جامعه اسلامی از جمله بیکاری و ازدواج و تحصیل جوانان نیازمند و نیز وضع معیشت ضعفا، حلّ شود و این راه خوب، باید الان هم توسط مردم عزیز و خیّر و متمکّنین ادامه پیدا کند.

معظّم له در پایان ضمن تشکّر مجدّد از مسئولان، و دعوت مردم به روی‌آوردن به این سنّت حسنه، از خداوند متعال، توفیقات بیشتر را در خدمت به اسلام و جامعه اسلامی، برای حاضرین در جلسه مسألت نمودند.

جمعه / 6 آذر / 1394