پنجشنبه: 1403/01/9
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آیت الله العظمی صافی در دیدار تولیت آستانه مقدسه حضرت معصومه علیها السلام:
پيام اسلام و شيعه را بايد از اين آستانه مقدسه به گوش جهانيان برسانيم.

مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله العالی عصر چهارشنبه 24/12/90 تولیت محترم آستانه مقدسه حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها و معاونان ایشان را به حضور پذیرفتند.
معظم له در این دیدار با اشاره به عظمت شهر مقدس قم و روضه منوره كریمه اهل بیت علیها السلام فرمودند: از قم و این آستانه مقدسه باید پیام اسلام و شیعه و معارف اهل بیت علیهم السلام را به گوش جهانیان برسانیم.
در ابتدای این دیدار، حضرت حجة الاسلام و المسلمین آقای سعیدی تولیت محترم آستانه مقدسه حضرت معصومه علیها السلام به بیان گزارشی درباره فعالیت‌های این آستانه پرداختند.

قسمتی از بیانات معظم له به شرح ذیل است:
اعوذبالله من الشیطان الرجیم. بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و الصلوة و السلام علی سید الاولین و الآخرین سیدنا ابی القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین و لاسیما مولانا بقیة الله فی الارضین و اللعن علی اعدائهم اجمعین الی یوم الدین.
قال الله تعالی: قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى/شوری؛23.‏
بنده هم از تشریف‌فرمایی شما عزیزان تشكر می‌كنم و امیدوارم كه همه در این خدماتی كه به عهده گرفته‌اید - كه خدمت به اسلام و تشیع و خدمت به حفظ سنت‌های دینی و هویت‌های اسلامی است- موفق باشید، و بتوانید آن‌طور كه رضای خاطر وجود مبارك امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است انجام وظیفه نمایید.

خدمت به آستان مقدس كریمه اهل‌بیت سلام الله علیها خدمت بزرگ و فرصت بسیار ذی قیمتی است كه باید این موقعیت را غنیمت بشمارید، و تا می‌توانید در مسیر مقاصد اسلامی و تحقق اهداف دین و مكتب اهل بیت علیهم السلام زحمت بكشید.
مطالبی كه تذكر دادید همه رشته‌های مهمی است كه هر كدام باید توسعه پیدا كند و هر چه شما سعی و تلاش نمایید راه‌ پیشرفت باز می‌شود؛ وَ الَّذینَ جاهَدُوا فینا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنا وَ إِنَّ اللهَ لَمَعَ الْمُحْسِنین‏.
مخصوصاً بخش فرهنگی كه تذكر دادید بسیار مهم است. البته همه بخش‌ها مهم‌اند. آنچه باید مراقب باشید این‌كه همه برنامه‌ها را طابق النعل بالنعل طبق نظراتی كه واقفین داشتند انجام دهید.
اینجا آستانه‌ای است كه همیشه مورد تجلیل و احترام بوده و بزرگان نسبت به اینجا علاقه خاص و ارادت مخصوصی داشتند.
قبور بسیاری از صحابه و محدثین بزرگ در اینجا بوده كه از بین رفته است. قم، مركز حدیث و معارف اهل بیت علیهم السلام بوده است و اگر قم نبود شاید بگوییم كه خیلی از احادیث آل محمد علیهم السلام ناگفته می‌ماند.
همه این مسائل هم در این مركز و آستانه تمركز دارد. حرم حضرت معصومه علیها السلام و این مضجع شریف، مركز علم و معرفت است و هرچه هست تحت الشعاع و تحت توجهات و معنویات آن حضرت می‌باشد.
برخی سلاطین صفویه كه در اصفهان از دنیا می‌رفتند ملازم بودند كه اجسادشان برای دفن به آنجا آورده شود، و افتخار داشتند كه بگویند قبر آن‌ها در جوار حضرت معصومه علیها السلام است.
از این جهت هر چه در اینجا بیشتر آثار دین و مكتب تشیع و ولایت اهل بیت علیهم السلام ظهور داشته باشد، باعث افتخار بیشتر است.
در این مركز بزرگ باید شعائر دین مورد احترام باشد، مثلاً همین مسئله حجاب و تفكیك زن و مرد خیلی باید مراعات شود. در قدیم آستانه مقدسه حضرت معصومه علیها السلام دو صحن داشته است؛ یكی همین صحن عتیق و دیگری مقابل آن كه فقط صحن زنانه بود و هیچ مردی حق نداشت آنجا برود.
به هر صورت تعظیم شعائر و دفاع از سنت‌های اسلامی یكی از وظایف مهم شما می‌باشد.
شما عزیزان از اینجا باید پیام اهل بیت علیهم السلام را به گوش دنیا برسانید. در تمام برنامه‌هایی كه اجرا می‌شود، هدف شما خدمت به مكتب تشیع باشد.
یكی دیگر از مسائل مهم، مهندسی بناهای آستانه است. همین صحن اتابك در مهندسی نمونه است. و بعضی از مهندسان برخی اوقات می‌آیند و این نقش‌ها و اشعار زیبا را تماشا می‌كنند. از كتیبه‌هایی كه اطراف صحن است یكی قصیده نونیه است كه با حرف نون شروع می شود و یك قصیده هم رائیه می‌باشد. همین شعری كه بالای بقعه مرحوم شهید آقا شیخ فضل الله نوری– كه مرحوم والد ما رحمه الله همیشه به زیارت این قبر می‌آمدند- است از همین اشعار می باشد:
نه جنت است و چو جنت مقام رحمت حق نه كعبه است و كعبه است قبله احرار
و مهم این است كه این شعر قبل از این‌كه جسد مطهر مرحوم شیخ شهید را به قم بیاورند بالای مقبره ایشان نوشته شده بود.
به هر حال امیدوارم كه برنامه‌هایی كه برای این آستانه انجام می‌دهید همه مورد رضای حضرت ولیعصر ارواحنا فداه باشد و خداوند ان‌شاء الله بر توفیقات شما بیفزاید. و شما هم خدمتگزاران آستانه مقدسه قدر و منزلت خود را بدانید و خدا را شكرگزار باشید كه چنین افتخاری نصیبتان شده است كه می‌توانید به بیوت ائمه طاهرین علیهم الصلاة و السلام و حرم اهل بیت خدمت كنید، و سعی و كوشش شما این باشد كه رفاه و آسایش زائران این قبه منوره را جلب نمایید. والسلام علیكم و رحمة الله و بركاته
 

پنجشنبه / 25 اسفند / 1390