جمعه: 1403/01/31
نسخه مناسب چاپSend by email
در ديدار رئيس مركز آمار ايران مطرح شد:
هشدار حضرت آيت الله العظمي صافي نسبت به عواقب فرهنگي اجتماعي كنترل جمعيت
 

 حضرت آیت الله العظمی صافی عصر روز شنبه 28/7/86 دكتر محمد مدد، رئیس مركز آمار ایران را به حضور پذیرفتند.

معظم له در این دیدار آمارگیری از جامعه را لازم دانستند و فرمودند: برای جامعه‌ای كه بخواهد ترقی و پیشرفت كند، آمار‌گیری لازم است و بدون اشراف بر نقاط ضعف و كمال یك جامعه،‌ و بدون داشتن اطلاعات لازم، برنامه‌ریزی‌ و هدایت جامعه، ممكن نخواهد بود.

ایشان در ادامه افزودند: زیربنای پیشرفت و تكامل جامعه كسب اطلاعات مفید و لازم و برنامه‌ریزی بر پایه این اطلاعات است و مدیریت در جامعه‌ای كه اطلاعات صحیح وجود ندارد، امكان‌پذیر نیست.

این مرجع تقلید، آمار‌گیری را كار حساس و دقیقی شمرده و فرمودند: كسانی كه به آمار‌گیری مشغول هستند باید سعی كنند با دقت این آمارها را تهیه كنند و آمار و اطلاعات صحیح را به مراكز و مجریانی كه نیازمند این آمار هستند، و یا خود جامعه بدهند، تا همه از سِیر حركت جامعه، آگاه شوند.

این استاد درس خارج فقه حوزه، با اشاره به گزارش ارائه شده از طرف رئیس سازمان آمار، كه نرخ بیسوادی در قم را مطلوب‌تر از نرخ كشور اعلام كرد، فرمودند: نه تنها در قم بلكه در كل جامعه اسلامی ما نیز نباید بیسوادی وجود نداشته باشد.

حضرت آیت الله العظمی صافی در بخش دیگری از سخنان خویش به مسأله رشد جمعیت در كشور اشاره كرده و فرمودند: بعضی‌ها تصور می‌كنند كه افزایش و رشد جمعیت ممكن است مشكلاتی به وجود بیاورد در حالی كه در اسلام ترغیب شده است تناسل و توالد زیاد باشد.

ایشان در ادامه افزودند: ما نباید فكر كنیم كه رشد جمعیت یك مسأله خطرناك است بلكه افزایش جمعیت موجب افزایش كار و فعالیت می‌شود و راههای دیگری برای پیشرفت مردم باز می‌گردد.

معظم له كنترل جمعیت را دارای معایب و مضراتی برای جوامع و بخصوص جوامع اسلامی دانسته و فرمودند: چنین جوامعی بعد از مدتی به مرحله كهنسالی می‌رسند و جامعه پیر می‌شود و كار و فعالیت در این جوامع كم و نیروی كار نایاب می‌گردد؛همچنین در جوامع اسلامی نسبت مسلمانان به دیگر ادیان كاهش می‌یابد، همان‌ طور كه در بعضی از كشورها این بحران‌ها بروز كرده است.

این مرجع تقلید با دعوت از دولتمردان به برنامه‌ریزی‌های دقیق كه همه این ملاحظات را مدنظر قرار دهد، فرمودند: باید خانواده‌ها را به فرزند بیشتر تشویق و ترغیب كنیم و امكاناتی را در اختیار این افراد قرار دهیم، نه اینكه این خانواده‌ها را از بعضی از امكانات محروم كنیم.

در ابتدای این دیدار دكتر محمد مدد، رئیس مركز آمار ایران ، گزارشی از سرشماری سال 1385 كشور و آمارهای كشوری به محضر معظم له ارائه نمود.

شنبه / 28 مهر / 1386