جمعه: 1403/01/10
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آیت الله العظمی صافی در دیدار جمعی از امدادگران كمیته امداد امام خمینی ره:
بسيج همگاني براي حل مشكل فقر و گراني و تورم لازم است.

 

مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف، صبح دوشنبه 15/12/1390 جمعی از امدادگران كمیته امداد امام خمینی ره را به حضور پذیرفتند.

معظم له در این دیدار، با اشاره به اهمیت خدمت به محرومان در جامعه اسلامی، و رفع نیازهای اساسی مردم فرمودند: اگر فردی از امت اسلامی ناراحتی داشته باشد، سایر اعضای جامعه باید به او كمك نمایند تا آن كمبود برطرف شود.

در ابتدای این دیدار، یكی از مسئولان محترم كمیته امداد، به ارائه گزارشی در زمینه فعالیت‌های خیرخواهانه این مركز پرداخت.

قسمتی از بیانات مرجع عالیقدر به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم. الحمدلله رب العالمین و الصلاة و السلام علی سید الاولین و الآخرین و خاتم الانبیاء و المرسلین سیدنا ابی القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین و لاسیما بقیة الله فی الارضین و اللعن علی اعدائهم اجمعین الی یوم الدین.

قال رسول الله صلی الله علیه و آله:

«إِنَّ اللهَ‏ فِی‏ عَوْنِ‏ الْعَبْدِ مَادَامَ الْعَبْدُ فِی عَوْنِ أَخِیه‏»(1)

بنده اولاً از اظهار لطفی كه فرمودید و حقیر را با دیدار خودتان، خوشحال و مسرور كردید تشكر می‌كنم، و عرض می‌كنم كه بشارت‌های خوب و پر معنایی كه در گزارش ارائه كردید، همه اسباب سرافرازی و افتخار برای هر مؤمن و مسلمانی است.

در جامعه اسلامی، باید روح اعانت و همكاری و كمك به یكدیگر وجود داشته باشد، و هر كسی در حد توانی كه دارد به دیگران كمك نماید، و خود را در معرض آن ثواب‌های عظیم الهی قرار دهد، حتی در روایات داریم كه

«دَخَلَ‏ عَبْدٌ الْجَنَّةَ بِغُصْنٍ‏ مِنْ شَوْكٍ كَانَ عَلَى طَرِیقِ الْمُسْلِمِینَ فَأَمَاطَهُ عَنْه‏»(2)

گاهی می‌شود یك كمك كوچك و ناچیز به بندگان خداوند متعال، سبب نجات انسان و ورود او به بهشت می‌شود.

آیات شریفه قرآن مجید، روایات و سیره ائمه طاهرین علیهم السلام همه توصیه بر تعاون و همكاری مؤمنین با یكدیگر دارند، به طور مثال اگر سیره امیرالمؤمنین علی علیه السلام را ملاحظه كنید، می‌بینید كه آن بزرگوار چه نظارت و خدمتی به حال محرومان و ضعفا داشتند. در شعری كه از آن حضرت نقل شده است می‌فرماید:

مَا إِنْ تَأَوَّهْتُ مِنْ شَیْ‏ءٍ رُزِیتُ بِهِ

كَـمَا تَأَوَّهْتُ لِـلْأَطْفَالِ فِی‏ الصِّغَرِ

قَدْ مَاتَ وَالِدُهُمْ مَنْ كَانَ یَكْفُلُهُمْ

فِی‌النَّائِبَاتِ وَ فِی‌الْأَسْفَارِ وَ الْحَضَر

ایشان می‌فرماید: من برای هیچ چیزی به اندازه احوال كودكی كه یتیم می‌شود ناراحت نمی‌شوم.

غرض این‌كه سیره اهل بیت علیهم صلوات الله بر پایه تعاون و كمك به مؤمنان است. قم هم كه شهر اهل بیت و عش آل محمد علیهم السلام است، باید بر پایه همین سیره سیر كند، و یك شهر در همه جهات اسلامی و حافظ سنت‌های دینی باشد تا بتواند سرمشق و الگویی برای دیگر شهرها بشود.

همه بیاناتی كه فرمودید دارای اهمیت بسیاری است. همین مسأله فقر زدایی در جامعه خیلی مهم است. هر چه تعداد فقرای جامعه كمتر باشد، و خانواده‌هایی كه در مضیقه هستند در وسعت قرار بگیرند، جامعه به سوی كمال خود پیش خواهد رفت.

باید دانست كه هیچ عبادتی هم بالاتر از مسرور كردن برادران مؤمن نیست:

«مَا عُبِدَ اللهُ بِشَیْ‏ءٍ أَحَبَّ إِلَى اللهِ مِنْ إِدْخَالِ‏ السُّرُورِ عَلَى‏ الْمُؤْمِنِ‏»(3)

امام باقر علیه الصلاة و السلام می‌فرماید: خداوند متعال به كار و عبادتی بهتر و محبوب‌تر از این عبادت نشده است كه انسان، مؤمنی را خوشحال كند.

آن‌قدر اسلام عزیز بر اهتمام به امور دیگر مؤمنین سفارش كرده است كه حتی این‌كه انسان مؤمن با خوشرویی به برادر مؤمن خودش نگاه كند را دارای اجر و ثواب می‌داند؛ تَبَسُّمُ الرَّجُلِ فِی وَجْهِ‏ أَخِیهِ‏ حَسَنَة(4)

باید در جامعه اسلامی همكاری و تعاون در امور وجود داشته باشد چرا كه همه اعضای امت اسلام به مانند یك جسد هستند. حضرت رسول اكرم صلوات الله علیه و آله می‌فرماید:

«مَثَلُ الْمُؤْمِنِ فِی تَوَادِّهِمْ وَ تَرَاحُمِهِمْ كَمَثَلِ‏ الْجَسَدِ إِذَا اشْتَكَى‏ بَعْضُهُ تَدَاعَى سَائِرُهُ بِالسَّهَرِ وَ الْحُمَّى»(5)

مَثَل همه مؤمنین، مثل جسد واحدی هست كه اگر یك نفرشان ضعیف و دارای ناراحتی باشد همه ناراحت می‌شوند، همان‌طور كه اگر یكی از اعضای بدن ناراحت باشد، آرامش و استراحت از اعضای دیگر سلب می‌شود.

در جامعه اسلامی هم اگر یك نفر مستمند و فقیر باشد، همه ناراحت می‌شوند و باید همكاری كنند تا این كمبود برطرف شود.

و یا پیامبر بزرگوار اسلام می‌فرمایند: «الخَلْقُ‏ كُلُّهُمْ‏ عِیَالُ‏ اللهِ فَأَحَبُّهُمْ إِلَى اللهِ عَزَّوَجَلَّ أَنْفَعُهُمْ لِعِیَالِهِ؛ مردم همه عایله خدا هستند، و محبوب‌ترین مردم نزد خدا كسی است كه نفعش به این عایله بیشتر باشد.» (6)

مقصود این‌كه تمدن عزیز اسلام، بر تعاون و همكاری در جامعه تأكید زیادی كرده است، حتی اسلام‌شناسانی كه راجع به تمدن اسلامی كتاب نوشته‌اند، به این نكته اشاره دارند كه اسلام بر این امر توجه زیادی داشته، و مسلمانان آن را بسیار با اهمیت و بزرگ می‌شمارند.

در جامعه ما هم عمده این است كه فقر نباشد. در وضعیت فعلی كه گرانی و تورم قیمت‌ها اوضاع را برای برخی مشكل كرده است، مثلاً چنانچه كسی مریض شود با داروهای گران‌قیمت مواجه می‌شود و در مضیقه قرار می‌گیرد، اگر همكاری و كمك به یكدیگر نباشد، جامعه منقرض می‌شود.

یا همین مسأله ازدواج كه بیان داشتید خیلی مهم است. این‌كه انسان بتواند اسباب ازدواج دو نفر را فراهم نماید ثواب بسیار و آثار اجتماعی فراوانی دارد، و اگر به مسأله ازدواج جوانان اهتمام نداشته باشیم، مفاسد اجتماعی زیادی به وجود خواهد آمد. هر چه بتوانیم بر روی این اهداف سعی و تلاش نماییم، به رضایت خداوند متعال نزدیك‌تریم. اگر انسان وجدان دینی داشته باشد، وقتی وجدانش راحت است كه بداند انسان گرسنه و فقیری در جامعه نیست. اگر كسی كه دارای وجدان دینی است احتمال بدهد افرادی در جامعه هستند كه به حالشان رسیدگی نمی‌شود، بسیار ناراحت می‌شود.

مسأله ازدواج جوانان، گرانی و تورم و فقر از مشكلات مهمی است كه همه مسئولان باید در فكر چاره‌جویی باشند. ما نمی‌توانیم ببینیم در جامعه‌ای كه افتخار دارد شیعه امیرالمؤمنین علیه السلام باشد و این همه امكانات و منابع مادی دارد، مردم به سختی زندگی كنند.

به هر حال شما عزیزانی كه در مقام این برآمده‌اید كه محرومان جامعه را شناسایی كنید و آن‌ها را كمك و یاری نمایید اجر بسیار بزرگی دارید. امیدوارم كه انشاء الله بر توفیقات شما افزوده شود، و حضرت بقیة الله الاعظم امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف كه همه ما وابسته به وجود ایشان هستیم از شما راضی باشند. والسلام علیكم و رحمة الله و بركاته

 

پی نوشت‌ها:

1. مستدرك الوسائل؛ ج12، حدیث14526.

2. وسائل الشیعة؛ ج16، حدیث 21706.

3. كافی؛ ج2، ص188،حدیث2.

4. همان.

5. بحار الانوار؛ ج58، باب43،حدیث29.

6. بحار الانوار؛ ج93، باب14، حدیث15.

 

سه شنبه / 16 اسفند / 1390