شنبه: 1403/02/1
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آیت الله العظمی صافی در دیدار اعضای كنگره مرحوم عبدالجلیل قزوینی رازی از علماء قرن ششم هجری:
خيانت بزرگ آل سعود و وهابيت به اسلام، تخريب آثار اسلامي مي‌باشد كه پشتوانه بزرگ تاريخ را از بين بردند.

مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی‌مدظله الوارف، صبح جمعه 15/02/1391 اعضای كنگره مرحوم عبدالجلیل قزوینی رازی را به حضور پذیرفتند.
در ابتدای این دیدار، حجة الاسلام مهریزی دبیر این كنگره، گزارشی از برنامه‌ها و فعالیت‌های كنگره ارائه داد.

قسمتی از بیانات معظم له به شرح ذیل است:
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم. بسم الله الرّحمن الرّحیم. الحمدلله رب العالمین و الصلاة و السلام علی سید الاولین و الآخرین سیدنا ابی القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین لاسیما مولانا بقیة الله فی الارضین و اللعن علی اعدائهم اجمعین الی یوم الدین.
قال الله تعالی:
«فَجَعَلْنَاهُمْ سَلَفًا وَمَثَلًا لِلْآخِرِین»(1)

بنده از اظهار لطف شما تشكر می‌كنم و امیدوارم زحماتی كه در این رشته‌های ولایی، و به جهت بسط و توسعه فرهنگ و مكتب اهل بیت علیهم السلام و معارف آن بزرگواران می‌كشید مورد قبول خداوند قرار گیرد.
كار شما، بسیار با اهمیت است. ما احتیاج زیادی داریم كه كتاب‌های بزرگ روایی تحقیق بیشتری شود، و مؤلفان بزرگوار آن را به مردم معرفی كنیم چرا كه هویت و سابقه دینی و ولایئ ما همین‌هاست.
الحمدلله به واسطه همین بزرگان و آثار آنهاست كه می‌توانیم خودمان را در دنیا به علم و فضل و كمال و ادب در رشته‌های مختلف علمی معرفی نماییم.

باید بزرگان از دانشمندان اسلامی را به دنیای امروز و مردم خودمان معرفی كنیم چرا كه اینها خودشناسی است. در واقع هر كدام از اینها اگر مغفول عنه شوند، می‌شود گفت كه بخش مهمی از هویت شیعه مخفی شده و مجهول مانده است.
یكی از این بزرگان كه مدافع راستین مكتب اهل بیت علیهم السلام بود، مرحوم عبدالجلیل قزوینی رازی می‌باشد كه كتاب نقض(2) از آثار خوب و مهمی است كه در آن شرایط حمله‌ها و تهاجم به مكتب اهل بیت و ولایت ائمه طاهرین صلوات الله علیهم اجمعین توسط ایشان نوشته شده است، كه وظیفه امروز ما ترویج و اشاعه مكتب فكری وی و امثال ایشان است.
البته در طول تاریخ تشیع، نواصب به شیعیان تهمت‌های زیادی زده و می‌زنند كه همه تكرار گذشته‌هاست.
تهمت‌هایی كه نواصب به شیعه می‌زنند تكرار حرف‌های خودشان است. الان هزار سال است كه شیعه می‌گوید قرآن ما همین است كه همه مسلمانان از روی آن تلاوت می‌كنند، می‌گویند نه، شیعه قرآنی دیگر دارد.
تهمت‌هایی كه اینها به شیعه می‌زنند، همه واهی و بی‌اساس است. ملا رحمة الله هندی صاحب كتاب اظهار الحق با اینكه عالم سنی است ولی در این كتاب از شیعه و بزرگان آن دفاع می‌كند كه شیعه قائل به عدم تحریف قرآن هستند.
معظم له در بخشی دیگر از سخنان خود راجع به خیانت‌های آل سعود و وهابیت به اسلام فرمودند:
اصلاً دعوایی كه ما الان با سعودی‌ها داریم در حقیقت دعوای مذهب نیست بلكه دعوای تاریخ است. به آنها اعتراض داریم، و می‌گوییم چرا شما تاریخ اسلام را از بین بردید، نه از جهت این‌كه ما شیعه اهل بیت هستیم – كه البته این مقام والایی است- بلكه می‌گوییم چرا شما پشتوانه تاریخ اسلام را از بین بردید؟ چرا آثار بزرگ اسلامی را تخریب كردید؟ قطعاً این جنایت بزرگ لكه ننگی بر دامان آن‌ها می‌باشد.
ایشان در بخش دیگری از بیانات خویش فرمودند:
به هر صورت برنامه هایی كه شما دنبال می‌كنید واقعاً مورد تقدیر و تجلیل است. باید كاری كنیم كه كل حوزه مثلّ این كتاب نقض را با تعلیقاتش بخوانند. اگر هر طلبه‌ای از اول تا آخر این كتاب را بخواند اطلاعات بسیار خوبی پیدا می‌كند و طلبه فاضلی می‌شود.
باید آثار سلف را به حوزه و مردم معرفی كنیم تا معلوم شود كه چه سوابقی داشته‌ایم. باید در همه رشته‌ها تلاش كرد تا آثار این بزرگان مجهول نماند.
تحلیل شما از بزرگان ری، كار بسیار مهمی است. به خصوص كه مرقد منور حضرت عبد العظیم الحسنی علیه السلام در آن شهر قرار دارد و در كنار این مضجع نورانی باید چنین برنامه‌های علمی و حدیثی و نورانی برگزار شود.
اوضاع شهر ری خیلی تعجب‌آور بود؛ شهری كه در زمان‌های بسیار قدیم هم شیعه در آن بوده‌اند و هم سنی، و سنی‌ها شیعه را تضعیف می‌كردند. پیداست كه تعمد داشتند تا شیعه را متهم كنند كه مردم نزدیك اینها نشوند. به همین خاطر آن عالم سنّی كتاب می‌نویسد به نام فضائح الروافض و قصدش این است كه مردم را بترساند تا نزدیك شیعه نشود چرا كه می دانستند شیعه حق را می‌گوید و بطلان آنها را آشكار می‌سازد.
خوب الحمدلله كه الان امكانات و فرصت برای شما فراهم شده است. باید آثار بزرگانی مثل مرحوم عبد الجلیل را منتشر كنید و به مردم معرفی نمایید تا انشاء الله مورد استفاده بیشتر علماء و دانشمندان و محققان قرار بگیرد.
در ادامه این دیدار، دبیر كنگره اظهار داشت كه چون فهم عبارات كتاب "نقض" برای مردم عادی دشوار است، قرار شده كه آقای موسوی گرمارودی آن را به عبارات امروزی بازنویسی كند و جداگانه چاپ شود، و اگر بازنویسی خوبی بود به انگلیسی هم ترجمه شود.
معظم له نیز بیان داشتند: باید در این كار، اصل كتاب هم محفوظ باشد، یعنی به همان الفاظ، و طوری نشود كه بگویند مال زمان ماست، و نیز باید به همان زبان مخصوص اهل ری باشد. مثلاً نمی‌شود زبان شعر شعرای ری را عوض كرد.
بعضی از شعرای شهر ری، مانند غضائری رازی - كه در زمان سلطان محمود بود و داستان محاجه‌اش معروف است- اشعاری دارد در مدح پنج تن آل عبا علیهم السلام، و یا یكی دیگر از شعرای ری كه این دو بیتی برای اوست:
تا تـاج ولایـت عـلی بر سرمی
هر روز ز روز رفــته نیكوترمی
شكرانه این كه میر دین حیدرمی
از فــضل خدای و پاكی مادرمی
معظم له در پایان فرمودند: بنده از شما تشكر می‌كنم، و امیدوارم كه بتوانید به مكتب اهل بیت علیهم السلام خدمت بیشتری نمایید.

________________________________________
1- . سوره زخرف، آیه56.
2- . كتاب نقض معروف به بعض مثالب النواصب فی نقض بعض فضائح الروافض، نگاشته عبدالجلیل قزوینی رازی در حدود سال 560 ه.ق در ردّ نوشته‌ای مجهول المؤلف با نام «بعض فضائح الروافض» می‌باشد.

 

يكشنبه / 17 ارديبهشت / 1391