سه شنبه: 1403/02/4
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آیت الله العظمی صافی در دیدار مسئول و اعضای مرکز رسیدگی به امور مساجد كشور:
روحانيت بايد بر تمام امور جامعه نظارت داشته باشد و خود را از مردم جدا نداند، و مشكلات آنها را حتي الامكان برطرف نمايد.

مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف، صبح دوشنبه 28/01/1391 مسئول و اعضای مركز رسیدگی به امور مساجد كشور را به حضور پذیرفتند.

در ابتدای این دیدار، حجت الاسلام والمسلمین آقای علی اكبری، مسئول مركز رسیدگی به امور مساجد، گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های آینده این مركز ارائه دادند.
 
بخشی از بیانات معظم له به شرح ذیل است:
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم. بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و الصلوة ‌و السلام علی سید الانبیاء ‌و المرسلین سیدنا ابی القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین لاسیما مولانا بقیة الله فی الارضین و اللعن علی اعدائهم اجمعین الی یوم الدین.
قال الله تعالی:
«إِنَّما یَعْمُرُ مَساجِدَ اللهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِر»[1]
بنده هم از شما عزیزان تشكر می‌كنم و شنیدن صحبت‌های شما و حضور در این جمع را برای خودم غنیمت و عبادت می‌دانم، و امیدوارم كه الطاف و عنایات حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف شامل حال همه شود.

همه مطالبی كه فرمودید بسیار با اهمیت است كه مسأله نظارت روحانیت بر امور جامعه، یكی از مهمترین آن‌ها است.

روحانیت، باید بر همه امور جامعه اسلامی نظارت داشته باشد، و مراقب اوضاع دینی مردم باشد كه هر كجا نقطه ضعفی پیدا شد، در مقام این بر بیاید كه آن را برطرف نماید.
نظارتی كه ائمه جماعات باید داشته باشند، هر چه قوی‌تر باشد و بیشتر مسموع الكلمة باشند، به نفع اسلام و تقویت دعوت اسلام است.
روحانیت شیعه باید امر به معروف و نهی از منكر برای حفظ سنت‌های دین و بقای اسلام و مكتب اهل بیت علیهم السلام را وظیفه اصلی خود بداند.
مساجد و سنگر امامت جماعت از ابتدا تا زمان حاضر همیشه نقش بزرگ و كلیدی در جامعه اسلامی داشته است، یعنی علمای شیعه از همین سنگر، مردم را هدایت می‌كردند، و همه حركاتی كه برای حفظ دین و دفاع از مذهب ایجاد می‌شده است از همین مساجد شروع می‌شده و می‌شود.
هر چه بیشتر ائمه جماعات علاقه‌مند به حفظ این سنگر باشند، و اهتمام داشته باشند كه از این موقعیت استفاده كنند و احكام خدا را بیان نمایند به وظیفه‌شان بهتر عمل كرده‌اند.
امامت جماعت، شغل شریفی است كه یا نظیرش كم است و یا اصلاً یافت نمی‌شود. این‌كه در رساله‌ها داریم «إذا تشاحّ الائمة رغبةً فی ثواب الامامة» یعنی اشخاص با هم در مقام این‌كه من امام باشم یا شما، تشاح معنوی داشته باشند، نشان از ثواب بالای این مقام دارد.
این‌كه امام جماعت در مسجدی نماز جماعت بخواند، مسأله و حدیث هم بگوید یا آیه شریفه‌ای را تفسیر كند و هدفش، رساندن حرف خدا و تبلیغ شرع مقدس باشد كاری بالاتر از این نیست. همین كه فرمودند:
 
«الرَّاوِیَةُ لِحَدِیثِنَا یَشُدُّ بِهِ‏ قُلُوبَ‏ شِیعَتِنَا أَفْضَلُ مِنْ أَلْفِ عَابِد»  [2] یعنی ارزش هزار عابد با آن عبادات – كه البته همه باید انجام شود و مقدمه اینهاست- در برابر این كار كم است.
نكته دیگری كه تذكر دادید و مهم است، مسأله مردمی‌بودن جماعات و مساجد است كه باید حفظ شود، یعنی طوری نشود كه كسی بخواهد آن را با تشكیلاتی، از وضع مردمی‌بودن خارج كند.
مسأله مشورت هم كه فرمودید كه ائمه جماعات به صورت هفتگی جلسه داشته باشند و مشورت كنند، بسیار خوب است كه آقایان بدانند در آن منطقه، چه نقاط مثبت و ضعفی وجود دارد، مثلاً در همین دهه فاطمیه جلساتی باشد و تصمیم بگیرند كه در این دهه می‌خواهیم بدعتی را از بین ببریم و كارهای خلاف را تذكر دهیم، به طور مثال به مردم بگوییم كه احترام و تشویق و جایزه‌دادن و تشییع جنازه كسی كه در تمام عمرش معصیت خدا را می‌كرده است خلاف شرع است و نباید در آن شركت كرد.
یكی دیگر از مطالب مهم، زیاد شدن فرق باطله است كه نامه‌های زیادی از اطراف و اكناف در این رابطه به ما ما می‌رسد. ائمه جماعات در جلساتی كه با هم دارند توجه داشته باشند و بینند در منطقه خودشان چه مكتب و فرقه‌ای تبلیغ می‌شود، و باید فرقه‌ها را شناخت و بدانند كه در مقام جواب اینها چه بگویند.
برای این كار باید سعی كنند روز به روز بر علم خودشان بیفزایند، و مطالعات خود را در این زمینه‌ها زیاد كنند حتی روزنامه‌ها را كه انسان خیلی مطالب و نقاط ضعف را از آن می‌فهمد مطالعه كنند.
الان بعضی برای ما نامه ‌نوشته‌اند كه چند نفر در فلان شهر مسیحی شده و گمراه شده‌اند، این برای ما مسئولیت‌آور است. تكلیف و مسئولیت‌های حالا هم خیلی زیادتر از گذشته است، چرا كه اوضاع و احوال طوری شده است كه هر كسی با این ابزار و وسایل جدید اطلاعاتی كه فراهم شده، حرف خودش را به همه می‌رساند. در چنین شرایطی، كسانی كه عهده‌دار این سنگرها هستند، باید شب و روز كار كنند، مطالعه نمایند و آماده و جوابگوی سؤالات مردم باشند.
در همه این برنامه‌ها باید توجه داشت كه مسأله اساسی - كه نباید مغفول عنه شود- این است كه دین ترویج شود و اسلام جلو برود، و دین مردم حفظ شود.
ائمه محترم جماعات باید هر كجا ملاحظه كردند كه خلاف شرعی مانند همین مسأله بی‌حجابی انجام می‌شود همه با هم تذكر بدهند كه این كار غلط و خلاف شرعی است تا تأثیر داشته باشد، و اگر كسی نگوید، در روز قیامت مسئول است.
همان‌طور كه عرض كردم مقام امامت جماعت، مقام بسیار بزرگی است، و خدا می‌داند كه انسان در این مقام چقدر می‌تواند خدمت كند، و رضای امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را فراهم نماید.
روحانیت باید انتظارات آقا بقیة الله الاعظم ارواحنا فداه را برآورده نماید، و یادمان باشد كه نوكر آن بزرگوار هستیم.
به هر حال، از توجهات شما تشكر می‌كنم و دعا می‌كنم كه انشاء الله خداوند بر توفیقات شما بیفزاید، و امیدوارم كه این برنامه‌ها توسعه پیدا كند، و همه بتوانیم در این سنگر، آن‌طوری كه رضای خداوند و حضرات اهل بیت مخصوصاً‌ حضرت ولی عصر صلوات الله و سلامه علیهم است انشاء الله خدمت كنیم كه همه این امور بر عهده روحانیت معظم و ائمه محترم جماعات می‌باشد. والسلام علیكم و رحمة الله
 
[1]. سوره توبه، آیه18.
[2]. كافی؛ج1،ب2،ح56.

 

سه شنبه / 29 فروردين / 1391