پنجشنبه: 1403/02/6
نسخه مناسب چاپSend by email
بیانات مهم مرجع عاليقدر شيعه حضرت آيت الله العظمي صافي گلپايگاني مدظله الوارف، روز پنجشنبه 8/4/91، در جمع صدها نفر از مبلّغان دهه مباركه مهدویت:
فقر و گراني قلب مقدس امام زمان عليه السلام را ناراحت مي‌كند./در جامعه صاحب الزماني نبايد ضعف وجود داشته باشد.

قسمتی از بیانات معظم له به شرح ذیل است:
بسم الله الرحمن الرحیم. الحمدلله رب العالمین و الصلاة و السلام علی سید الاولین و الآخرین و خاتم الانبیاء و المرسلین سیدنا ابی القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین و لاسیما مولانا بقیة الله فی الارضین و اللعن علی اعدائهم اجمعین الی یوم الدین.
قال اللّه تعالى: الّذینَ یُبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللّهِ وَ یَخْشَوْنَهُ وَلایَخْشَونَ أحداً إلا اللّه
بنده عرض سلام و ادب و احترام وافر خودم را خدمت همه شما بزرگوارانی كه در این برنامه بسیار گرامی شركت كردید تقدیم می‌كنم، و امیدوارم كه عنایات خاصه آقا حضرت بقیة الله ارواح العالمین له الفداء شامل حال شما باشد، و در این رسالتی كه دارید، انشاءالله كمال توفیق نصیب شما بشود.

حركتی كه شما آغاز كرده‌اید، حركتی بسیار عظیم و اسباب افتخار حوزه علمیه است، و امیدوارم این حركت، انشاء الله مقدمه حركت‌های بیشتر برای معرفی وجود مبارك حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف، و آشناكردن مردم با معارف اهل بیت علیهم السلام، مخصوصاً ابعاد وجود مبارك حضرت بقیة الله الاعظم ارواح العالمین له الفداء باشد.
مسأله معرفی ابعاد وجود مبارك آن حضرت مسأله‌ای بسیار با اهمیت است. با اینكه مكرر عرض كرده‌ام ولی چون «عند ذكر الصالحین تنزل الرحمة» می‌گویم كه مرحوم استاد بزرگوار ما حضرت آیة الله العظمی آقای بروجردی رحمة الله علیه در نصیحتی به طلابی كه برای تبلیغ مسافرت می‌كردند می‌فرمودند: وجود مبارك آقا را هیچ‌گاه فراموش نكنید، و در همه سخنرانی‌ها به مردم بگویید كه مردم همیشه به یاد آن حضرت باشند و ایشان را فراموش نكنند، كه بیمنه رزق الوری و بوجوده ثبتت الارض و السماء؛ بركات الهی همه به واسطه وجود مبارك ایشان به مردم می‌رسد، مخصوصاً علماء، طلاب و آنانی كه خودشان را وابسته به ایشان معرفی می‌كنند، باید توجه بیشتری به این مطلب داشته باشند كه اسم و یاد ایشان، و مقامات و ابعاد وجود مبارك آن بزرگوار همیشه مطرح باشد. ایشان می‌فرمودند هیچ منبری نباید باشد كه نام مبارك ایشان برده نشود.
ابعاد وجود مبارك امام زمان علیه الصلاة و السلام و رشته‌های مختلفی كه راجع به حضرت ولی‌عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف می‌شود مطرح كرد، همه‌اش درس است، تربیت است، خداشناسی و معرفت است، و اگر این ابعاد معرفی و تبلیغ شود، هم خداشناسی تبلیغ می‌شود، و هم نبوت و امامت ترویج می‌گردد.
الحمدلله به عنایات وجود خود ایشان، وضع طوری است كه مردم از منبرها و سخنرانی‌هایی كه به نام مبارك ایشان مزیّن باشد، استقبال بیشتری دارند. هر منبری كه بیشتر از فضائل آن حضرت گفته شود، و در اطراف شخصیت ایشان مطلب بیان شود، مردم بیشتر استقبال و استماع می‌كنند. البته این خودش یكی از اسرار است.
یكی از نكات مهمّی كه در بیان ابعاد وجودی و فضائل حضرت ولی‌عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف باید بدان توجه كرد این است كه مطالبی كه در سخنرانی‌ها بیان می‌شود باید محكم و مستند باشد كه اگر مطالب ضعیفی مطرح شد، مطالب قوی را هم در معرض ضعف قرار می‌دهد.
هیچ موضوعی نیست یا كم موضوعی است كه مانند موضوع مهدویت، روایات و احادیث صحیح معتبر از كتب عامه و خاصه درباره آن داشته باشیم كه از آن جمله كتاب‌های غیبتی است كه قدمای ما نوشته‌اند، مثل الغیبة نعمانی، الغیبة شیخ طوسی، و الغیبة فضل بن شاذان - كه بسیار با اهمیت بوده و در زمان خود حضرت امام حسن عسكری علیه الصلاة و السلام نوشته شده است، و نیز كتاب‌هایی كه قبل از امام حسن عسكری علیه السلام تألیف شده است.
نكته قابل توجه در مورد روایات این باب این است كه تحمّل حدیث، انحاء مختلفی دارد، مثلاً یكی اینكه شیخ خودش روایت را بخواند، دیگری اینكه نساخ بر شیخ بخواند، و غیره.
یكی از انحاء تحمّل حدیث، وجاده است. بر حسب این طریق، مثلاً بنده می‌توانم بعضی از روایات را به سه واسطه از امام حسن عسكری علیه الصلاة و السلام روایت كنم كه این مطلب را در جای خودش بیان كرده‌ام، و در این صورت، این احادیث در كمال اعتبار و استحكام است.
بخش مهمّی از روایاتی كه راجع به حضرت ولی‌عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف است از این نوع روایات می‌باشد، یعنی یا از مصادری است كه اصل آن مصادر در دست ماست یا به یك یا دو واسطه می‌توانیم بگوییم كه روایت در نهایت اعتبار است و علوّ سند دارد.
غرض اینكه الحمدلله در زمینه مهدویت و تبلیغ معارف مهدوی، از همه جهات غنی هستیم، و روایات و مدارك و مصادری كه راجع به وجود مبارك آن حضرت وجود دارد، مثل بشارت‌هایی كه قرآن مجید در این‌باره بیان نموده است كه در حدود 136 آیه می‌باشد، كه برخی از این آیات، در غیر وجود مبارك امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف تصور ندارد، یا اگر دارد تصویر و مصداق اكملش وجود مبارك آن حضرت است؛ آیاتی از قبیل «هُوَ الذی أرْسَلَ رَسُولَه بِالهُدى وَ دینِ الحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدّینِ كُلِّه» یا «وَلَقَدْ سَبَقَتْ كَلِمَتُنا لِعِبادِنا الْمُرْسَلین انّهُم لَهُمُ المَنْصُورُونَ وَ إنّ جُنْدَنا لَهُمُ الغالِبُونَ» این وعده‌ها هنوز محقق نشده است و یا اگر شده در حد كمال محقق نشده است، و این غلبه مطلق برای اهل ایمان به وجود مبارك حضرت ولی‌عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف محقق خواهد شد.
به هر حال، این جریان و برنامه‌ای كه شما عزیزان می‌خواهید آن را در جامعه شیعی ما پیاده كنید یك برنامه بسیار عالی و شروع افتخارآمیزی است. مسأله بسیار مهمّ است، و همان‌طور كه عرض كردم مطالب دیگر، مانند تبلیغ اسلام، تبلیغ قرآن، تبلیغ احكام، امر به معروف و نهی از منكر و ... هم در ضمن این مسأله، تأمین می‌شود.
اینكه ما در دعای عهد می‌خوانیم و از خداوند مسألت داریم كه ما را از آنهایی قرار بدهد كه حوائج حضرت را بر می‌آوریم، منظور از حوائج ایشان، ترویج احكام اسلام، امر به معروف و نهی از منكر، و رواج برنامه‌های اسلامی است كه هر چه اینها بیشتر باشد، اول شخصی كه خوشحال و مسرور می‌شود، وجود مبارك امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است.
و در مقابل، اول كسی كه از گناهان، و تظاهر به معاصی نگران و ناراحت می‌شود، وجود مبارك ایشان است، همان‌طور كه در بعض روایات است كه می فرماید شما چرا پیغمبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم را اذیت می‌كنید؟ وقتی از علت سؤال می‌شود، می‌فرماید: اعمال شما را به حضرت عرضه می‌كنند و حضرت رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم ناراحت می‌شوند.
در این زمان هم، معاصی، بدحجابی، تورم، گرانی و فشارهای اقتصادی وجود مبارك امام زمان علیه الصلاة و السلام را ناراحت و متأثر می‌كند. همه رعیت ایشان هستند، و هر چه در جامعه اسلامی فقر و بی‌رحمی و بی‌انصافی بیشتر باشد، ایشان بیشتر نگران و ناراحت می‌شوند.
فقر و گرانی، قلب مقدس امام زمان علیه السلام را ناراحت می‌كند. در جامعه‌ای كه مسئولان آن از امام زمان علیه السلام سخن می‌گویند، نباید نقاط ضعف و بداخلاقی و بی‌دینی باشد.
اگر می‌خواهیم جامعه ما جامعه صاحب الزمانی و امام زمانی باشد، باید این نقاط ضعف نباشد؛ باید حجاب همان حجاب اول و مسلمانان متعهد باشد؛ ولایت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف باید در همه جا ظهور داشته باشد. هر كجا كه رفتید، و در هر برنامه‌ای كه داشتید، باید طوری باشد كه رضایت ایشان مورد نظر قرار گیرد. درسی كه می‌خوانیم، درسی باشد كه آقا قبول داشته باشند.
باید در همه حال اعلام وجود كنیم كه ما می‌خواهیم جامعه اسلامی این‌طور باشد. وقتی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ظهور كنند، عالم پر از عدل و داد می‌شود، و همه مظاهر معاصی از بین می‌رود. اكنون هم ما دنبال این هستیم، و اگر تمام دنیا از راه منحرف شوند، ما در خط خودمان استقامت می‌ورزیم.
یكی دیگر از وظایف مؤمنین در این عصر، دعا كردن برای حضرت ولی‌عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف، مخصوصاً در این ایام شریفه، و مخصوصاً در شب نیمه شعبان كه از شب‌های بسیار جلیل القدر و هم‌طراز با شب‌های قدر یا یكی از آن شب‌ها است. و عمده فضیلت این شب به واسطه همین است كه ولادت حضرت ولی‌عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف در آن است.
در روایتی كه فضل بن شاذان در كتاب الغیبة از محمد بن علی بن حمزة بن حسین بن عبیدالله بن علی بن عبیدالله بن عباس بن علی بن ابیطالب علیه الصلاة و السلام نقل می‌كند كه «ولد ولی اللّه و حجة اللّه على خلقه و خلیفتی من بعدی فی لیلة النصف من شعبان سنة خمس و خمسین و مائتین عند طلوع الفجر و اول من غسله رضوان خازن الجنة بماء الكوثر و السلسبیل ثم غسلته عمتی الحكیمة بنت امام محمد بن علی بن موسى الرضا علیه الصلاة و السلام»
به هر حال خداوند بر توفیقات شما بیفزاید. این نهضت كه جمعی از فضلای حوزه اظهار وجود كرده و آماده شدند تا در اطراف و اكناف، مردم را با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف آشنا كنند و معارف و هدایت‌ها و فضائل آن حضرت را برای مردم بازگو كنند، كار بسیار با اهمیت و بزرگی است كه انشاء الله شروع خوبی باشد برای كارهای بزرگ‌تر.
وظائف ما در این عصر خیلی سنگین است. فِرَق باطله‌ای كه الان فعالیت دارند را باید بشناسیم. تفاوتشان را بدانیم. اگر بپرسند شما چند كتاب در ردّ بهاییت خوانده‌اید جواب داشته باشید. كشف الحیل را خوانده‌اید؟ ایقاظ یا خاطرات صبحی مهتدی، و یا ساخته‌های بهاییت در صحنه دین و سیاست را خوانده‌اید؟ در مورد این فِرَق، هر چه آدم بیشتر مطالعه كند، اولاً بر علم و ایمان خودش افزوده می‌شود، و ثانیاً مجهزتر می‌شود برای اینكه وارد صحنه تبلیغ شود.
بنده باز هم تبریك عرض می‌كنم، و خالصانه می‌گویم كه «یا لیتنی كنت معكم فافوز فوزاً عظیماً؛ ای كاش بنده هم در خدمت شما بودم و می‌توانستم بیایم و با شما باشم.»
قدر این توفیقی كه نصیب شما شده است را بدانید، و متوجه باشید اینكه چنین اجتماعی فراهم شود كه این كار خیلی بزرگ را انجام دهند، عنایتی از طرف خود آن حضرت است.
امیدوارم كه خدمات شما مشمول عنایات و قبول حضرت ولی‌عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار بگیرد، و السلام علیكم و رحمة الله و بركاته
 

جمعه / 9 تير / 1391