پنجشنبه: 1403/02/6
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آیت‌الله العظمي صافی گلپایگانی در مراسم تجليل و تکریم از علّامه آقابزرگ تهراني:
وظيفه حوزه و روحانيت، شناسايي آثار و خدمات بزرگان، و معرفي شخصيت‌ آنان به جامعه اسلامي و سراسر دنيا است./تجليل از بزرگان و علماء، موجب ترويج و تعظيم مكتب اهل بيت عليهم السلام است.

بسمه تعالی
مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت‌ الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف، صبح چهارشنبه 31/3/91، در مراسم تكریم علّامه شیخ آقا بزرگ تهرانی، و رونمایی از كتاب «شیخ آقا بزرگ تهرانی» - كه در دفتر معظم له برگزار شد- حضور یافتند.
در ابتدای این مراسم، حضرت آیت الله آقای استادی، نكاتی از زندگی و آثار علامه آیت الله آقاتهرانی را بیان نمودند.
قسمتی از بیانات مرجع عالیقدر به شرح ذیل است:
بسم الله الرحمن الرحیم. الحمدلله رب العالمین، و الصلاة و السلام علی سید الاولین و الآخرین سیدنا ابی القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین، و لاسیما مولانا بقیة الله فی الارضین و اللعن علی اعدائهم اجمعین الی یوم الدین. قال الله تعالی:
یَرْفَعِ اللهُ الَّذینَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ الَّذینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجاتٍ‏

أَخُـــــو العِلْمِ حَـــیٌّ خَالِدٌ بَعْــدَ مَوْتِه و أَوصــــــــالهُ تَحْتَ التُّرابِ رَمِیمُ‏
وَ ذُو الجَهْل مَیتٌ و هُوَ یَمْشیِ علَى الثَّرَى یُـــــعدٌّ مِــــنَ الأَحْیاءِ وَ هْوَ عَدیم‏
بنده با عرض احترام و خیر مقدم خدمت شما عزیزان و بزرگواران، از خداوند متعال می‌خواهم كه زحمات و خدمات برگزاركنندگان این مراسم را مقبول درگاه حضرت ولی‌عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار بدهد.
اینگونه برنامه‌ها هر چه بیشتر انجام شود، و در آن از خدمات بزرگان تجلیل و تعظیم گردد، هویت و سوابق دین و مذهب، بیشتر بر دنیا روشن خواهد شد.
ما هر چه بیشتر به دنبال این باشیم كه خدمات بزرگان ما با آن شرائط سخت و عدم وجود امكانات را متذكر شویم و به جامعه و همه دنیا معرفی نماییم، اسباب تعظیم و تكریم مذهب است.
مرحوم علامه آقابزرگ تهرانی اعلی الله مقامه هم از همین شخصیت‌هایی است كه باید تجلیل و تكریم شود، و آثار و خدمات ایشان نسبت به دین و مذهب، به جامعه و دنیا معرفی گردد.
البته همه این خدمات و آثاری كه از بزرگانی همچون آیت الله آقابزرگ تهرانی رحمه الله بجا مانده است، اثر همین معنویاتی است كه داشته‌اند.
این همه خدمات با عدم وجود امكانات، معنویت و ارتباط با عالم غیب، و خلوص نیّت را می‌خواهد. علماء، بزرگان و شخصیت‌هایی كه در عالم تشیع پیدا شده‌اند، مثل شیخ مفید، شیخ طوسی، شیخ صدوق و دیگران، همه آثار و خدماتشان بر اساس خلوص نیت و معنویتی كه داشتند بوده است.
و هیچ كرامتی برای آنها بالاتر از این نیست كه كسی بتواند این همه آثار را از خودش باقی بگذارد. به طور مثال نسبت به علامه بزرگوار آقابزرگ تهرانی اعلی الله مقامه كسی كه 55 هزار كتاب را دیده باشد و بررسی اجمالی كرده باشد واقعاً كرامت بزرگی است. برای هر كسی هم این توفیقات فراهم نمی‌شود. اینها علامت معنویّت و خلوص نیت است.
همین كتاب بزرگ «الذریعة» را ملاحظه كنید. این، كتابی نیست كه فقط شیعه از آن استفاده كند بلكه همه و هر محققی به این كتاب احتیاج دارد. در آن زمان كه جریان‌هایی علیه روحانیت و مذهب پیش آمده بود، چند نفر از علما و بزرگان نجف هم‌فكر شده بودند كه هر كدام در رشته‌ای از رشته ها اگر ضعفی است فعالیت كنند، مرحوم آیة الله آقابزرگ تهرانی رحمه الله مسأله این‌كه شیعه دارای ذخایر بزرگ علمی است و باید آنها را در رشته‌های مختلف معرفی كرد به عهده گرفتند. خداوند متعال بر علوّ درجات ایشان بیفزاید، و همه را از بركات علمی معنوی ایشان بهره‌مند و منتفع فرماید.
به هر حال در بیان عظمت‌های شخصیت مرحوم علامه آقابزرگ تهرانی قدّس سره زبان بنده قاصر است از این كه بتوانم از خدمات ایشان تجلیل كنم.
امّا مثل همین برنامه‌ای كه الان برگزار شده است در شناسایی و معرفی بزرگان بسیار مفید و سودمند است.
ما باید به این بزرگان اقتدا كنیم و عمر خود را وقف خدمت به معارف دین، و نشر تعالیم اسلام و قرآن، و تحصیل معارف اهل بیت علیهم السلام نماییم، مخصوصاً در این زمان كه خدمت به اسلام و ترویج دین آسان شده است. غرض اینكه وظیفه ما شناسایی آثار و خدمات این بزرگان، و معرفی شخصیت‌های آنان به جامعه اسلامی و سراسر دنیا است.
الحمدلله اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام چیزی را فروگذار نكردند، و ذخایر و معارفی برای ما گذاشتند كه با آن، هیچ كمبودی نداریم. همه معارف اهل بیت علیهم السلام علم و بینش است. ادعیه‌ای كه از آن بزرگواران به دست ما رسیده است همه علاوه بر اینكه «الدعاء مخ العبادة» است، علم و معرفت‌اند؛ صحیفه سجادیه، صحیفه ثانیه، ثالثه و رابعه همه علم است. تمام معارف خداشناسی، نبوت و معاد در این هدایت‌ها و كلام اهل بیت علیهم السلام آمده است، و ما به جای دیگری احتیاج نداریم.
به هر حال بنده مجدداً از عزیزانی كه این برنامه را برگزار كردند تشكر و تقدیر می‌كنم، و امیدوارم كه خداوند متعال بر توفیقات همگان بیفزاید، و به واسطه چنین برنامه‌هایی قلب مقدس آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف مسرور شوند كه هر چه این برنامه‌ها - كه تجلیل و تعظیم مكتب است- باشكوه‌تر و با عظمت‌ بیشتر برگزار شود، وجود مبارك ایشان بیشتر از همه خوشحال می‌شوند. والسلام علیكم و رحمةالله و بركاته
 

پنجشنبه / 1 تير / 1391