پنجشنبه: 1403/02/6
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آیت الله العظمی صافی در دیدار اعضاي ستاد برگزاري كنگره بزرگداشت مرحوم آيت الله العظمي حاج سيد محمد كاظم طباطبايي يزدي قدس سره بايد خط پرورش بزرگان، اساتيد و علماي برجسته‌ي آمر به معروف، ناهي از منكر و مقاوم در مقابل فشارهاي بيگانگان ادامه داشته باشد.

 

اعضای ستاد برگزاری كنگره بزرگداشت مرحوم آیت الله العظمی حاج سید محمد كاظم طباطبایی یزدی قدس سره، صبح پنجشنبه 23/6/91 با مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الشریف دیدار كردند.
در این دیدار كه امام جمعه محترم و نیز استاندار یزد حضور داشتند، گزارشی از فعالیت‌های این ستاد ارائه شد.
معظم له در این دیدار، بیانات ارزشمندی ارائه فرمودند كه قسمتی از آن در ذیل می‌آید:
 

 

 

اعضای ستاد برگزاری كنگره بزرگداشت مرحوم آیت الله العظمی حاج سید محمد كاظم طباطبایی یزدی قدس سره، صبح پنجشنبه 23/6/91 با مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الشریف دیدار كردند.
در این دیدار كه امام جمعه محترم و نیز استاندار یزد حضور داشتند، گزارشی از فعالیت‌های این ستاد ارائه شد.
معظم له در این دیدار، بیانات ارزشمندی ارائه فرمودند كه قسمتی از آن در ذیل می‌آید:
 
بسم الله الرّحمن الرّحیم
قال الله تعالی: إِنَّما یَخْشَى اللهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماء/فاطر، آیه28.
بنده از این تشكل و برنامه‌ای كه برای معرفی بزرگان و مفاخر اسلام و شیعه پیش گرفته‌اید تشكر می‌كنم و امیدوارم كه این مقاصد به احسن وجه تأمین شود.
جهتی كه تذكر دادید كه یك برنامه این كنگره در قم برگزار خواهد شد، بی‌مناسبت نیست چرا كه حوزه علمیه قم، مدیون یزد است. مرحوم آیة الله العظمی آقای حاج شیخ عبد الكریم حائری یزدی مؤسس حوزه با آن سوابق، برای مردم یزد افتخار است.
این كه استان یزد، دار العباد یا دار العبادة معرفی شده است نشان از این دارد كه سوابق درخشانی از علماء، ‌بزرگان و مردم این دیار در دین‌داری و تعهد و التزام به احكام اسلام وجود داشته است.
البته اینها از استان یزد دور از انتظار نیست. اینها لازمه استعدادی است كه در این مردم وجود داشته است. طلاب یزدی هم كه از قدیم الایام در قم بوده‌اند هر كدام را كه بنده می‌شناختم، همه افراد شایسته، با سابقه، صحیح العقیدة، لایق، معروف به اهتمام در تحصیل علم، زهد و خلاصه جهاتی كه باید در روحانیت باشد بودند.
اكنون هم مردم شریف یزد باید این هویت را خیلی عزیز و گرامی بدارند و بیش از سایر بلاد هویت و تعهد خود به احكام و دستورات قرآن و اهل بیت علیهم السلام را نشان دهند و معرّف سوابق درخشان خود باشند.
یكی از بزرگان یزد كه سابقه درخشانی را برای یزد به وجود آورده است مرحوم آیت الله العظمی آقای حاج سید محمد كاظم یزدی ره است.
فقاهت، زعامت، سیاست، مدیریت و جهات متعدد دیگری كه در وجود شخصیت بزرگی، مثل مرحوم آیت الله العظمی آقای سید محمد كاظم یزدی وجود داشته است باید به مردم معرفی شوند تا مردم از آشنایی با زندگانی و سیره این اشخاص درس بگیرند.
یك بُعد مهم وجود ایشان، عظمت در زمینه فقاهت و تألیف و تصنیفاتی است كه دارند. شما همین كتاب عروة الوثقی را ببینید. ملحقات و حواشی بر آن را ملاحظه كنید. وقتی فقها و بزرگان این كتاب را مطالعه می‌كنند، بر قوت علم، استنباط و فقاهت نویسنده آن اعتراف می‌كنند یا حاشیه ایشان بر مكاسب شیخ را ملاحظه كنید ‌كه از بهترین و مفصل‌ترین حواشی است كه همه فروع را در آنجا جمع‌آوری كرده است.
بُعد دیگر وجود مرحوم آیت الله العظمی یزدی رحمه الله مواضع سیاسی وی است. ایشان در مقابل انگلیسی‌ها در عراق یك آگاهی و بیداری خاصی داشتند كه پیام‌های مهم ایشان همه بیانگر آن است؛ یا در قضیه مشروطه، مواضع آگاهانه ایشان بسیار مهم است. ایشان در صحنه‌های مختلفی كه لازم بود، دائم الحضور بودند و هرگز از اجتماع و حوادث آن جدا نبودند.
ایشان به حوزه علمیه نجف هم حق زیادی دارند و بزرگانی مثل مرحوم آیة ‌الله اصفهانی هم كه بعد آمدند، همه فعالیت‌هایشان ثمره بذری بود كه مرحوم سید كاشته بودند.
غرض اینكه امثال ایشان جامع كمالات و فضایل بودند و خدمات زیادی را به مكتب انجام دادند كه همه حاكی از خلوص نیّتی بود كه داشتند.
امیدوارم یزد با همین خصوصیات و هویتی كه داشته و دارد پیش برود و این هویت را نگه دارند. باید این سوابق را مكرر به مردم گوشزد كرد تا فراموش نشود. باید شخصیت بزرگانی همچون شهید آیت الله صدوقی قدس سره كه از دوستان بنده بودند و زهد، تقوی و تلاش ایشان در خدمت به مكتب اهل بیت علیهم السلام بر هیچ كس پوشیده نبود و یا مثل مرحوم آیت الله حاج شیخ غلامرضا یزدی رحمة‌ الله علیه صاحب كتاب «مفتاح علوم القرآن» با آن سوابق درخشان علمی و اخلاقی كه بنده ایشان را در قم دیده بودم. بسیار عالم، متقی، ‌زاهد و حاضر در همه صحنه‌های دفاع از مكتب بود. باید چنین بزرگانی با چنین سوابقی معرفی و تجلیل شوند.
تجلیل علم، تعظیم علماء و بزرگداشت فقاهت برای این است كه مردم قدردان این نعمت عظیم باشند و بدانند كه معارف قرآن و دستورات اهل بیت علیهم السلام همه به واسطه زحمات این علما و بزرگان علم و دانش بوده است.
البته مرحوم آیت الله العظمی حاج سید محمد كاظم یزدی، یزدی تنها نیست؛ قمی هم هست، تهرانی هم هست و بالاخره به همه شیعه تعلق دارد، ولی خوب مردم یزد باید از وجود چنین افرادی قدردانی و تشكر كنند. مردم باید قدردان وجود علمایی كه الان در آنجا خدمت می‌كنند نیز باشند و به آنها احترام كنند.
نكته دیگر اینكه بعضی اوقات انسان می‌شنود كه در آنجا بعضی فِرَق خودنمایی می‌كنند. نباید این طور باشد. باید یزد، یزد اسلام و یزد شیعه باشد. همه بخصوص علماء و بزرگان باید مواظب باشند كه كسی در آنجا غیر از ولایت اهل بیت علیهم السلام نباید اظهار وجود كند. باید خط پرورش بزرگان، اساتید و علمای برجسته آمر به معروف، ناهی از منكر و مقاوم در مقابل فشارهای بیگانگان ادامه داشته باشد.
عمده مطلب هم این است كه از این جلسات و كنگره‌ها پیام دنیای شیعه را به همه جا برسانیم كه سوابق ما این چنین است و راهی كه می‌رویم همان راهی است كه این بزرگان ما در طول قرون و اعصار داشته‌اند.
انشاء الله همه در زیر سایه حضرت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به مكتب و اهل بیت علیهم السلام خدمت كنید. بدانید كه مقام علمی و اخلاقی مثل مرحوم سید، همه به خاطر این بوده است كه اینها وابسته به وجود مبارك ایشان هستند و منصب نوكری آن حضرت را داشته‌اند و افتخارشان هم همین بوده است. خداوند بر توفیقات شما بیفزاید. و السلام علیكم و رحمة الله و بركاته
جمعه / 24 شهريور / 1391