جمعه: 1403/02/7
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آیت الله العظمی صافی در دیدار مبلّغان شرکت کننده در دوره آموزشی غدیر:
غدير، هويّت شيعه است، بايد آن را حفظ كرد./دوستداران اهل بيت عليهم السلام، مراسم سالروز شهادت امام جعفر صادق عليه السلام را با شكوه برگزار كنند

مبلّغان شركت‌كننده در دوره آموزشی غدیریه، شنبه شب 18/6/91 با مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف دیدار كردند.

معظّم له در این دیدار، بیانات ارزشمندی ارائه فرمودند كه قسمتی از آن به شرح ذیل است:
بسم الله الرحمن الرحیم. الحمدلله الذی جعلنا من المتمسكین بولایة مولانا امیرالمؤمنین و الائمة الطیبین الطاهرین و الحمدلله الذی هدانا لهذا و ما كنّا لنهتدی لولا أن هدانا الله و الصلاة و السلام علی سید الاولین و الآخرین و خاتم الانبیاء و المرسلین سیّدنا ابی القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین و لاسیما مولانا بقیة الله فی الأرضین و اللعن علی أعدائهم أجمعین الی یوم الدین.

 مبلّغان شركت‌كننده در دوره آموزشی غدیریه، شنبه شب 18/6/91 با مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف دیدار كردند.

معظّم له در این دیدار، بیانات ارزشمندی ارائه فرمودند كه قسمتی از آن به شرح ذیل است:
بسم الله الرحمن الرحیم. الحمدلله الذی جعلنا من المتمسكین بولایة مولانا امیرالمؤمنین و الائمة الطیبین الطاهرین و الحمدلله الذی هدانا لهذا و ما كنّا لنهتدی لولا أن هدانا الله و الصلاة و السلام علی سید الاولین و الآخرین و خاتم الانبیاء و المرسلین سیّدنا ابی القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین و لاسیما مولانا بقیة الله فی الأرضین و اللعن علی أعدائهم أجمعین الی یوم الدین.
قال الله تعالی: یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ (1)
یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللهَ وَ كُونُوا مَعَ الصَّادِقین(2)
بنده با كمال تشكر و عرض ادب و احترام، از خداوند متعال برای شما مسألت توفیق می‌كنم و امیدوارم كه مشمول عنایات خاصه آقا حضرت ولی‌عصر عجّل الله تعالی فرجه الشریف باشید و در این حركت و نهضتی كه الحمدلله فراهم شده است بتوانید خدمات درخشانی را به ولایت امیرالمؤمنین علیه الصلاة و السلام و آشنا كردن بیشتر مردم به مسائل ولائی را انجام دهید، چرا كه هویت ما، هویت ولائی است و باید تقویت شود و از اینكه ضعفی در این هویت پیدا شود باید به شدت جلوگیری نمود.
 
غدیر، یك ابلاغ و اخطار بزرگ است
مسأله غدیر، مسأله بسیار مهمی است، البته ادله و نصوصی كه بر خلافت بلافصل امیرالمؤمنین علیه السلام به طور متواتر دلالت دارد منحصر به غدیر نیست، لیكن غدیر به مناسبت این‌كه پیغمبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم در این روز، برنامه بسیار با عظمتی را جهت معرفی امیرالمؤمنین علیه السلام به عنوان وصی و امام بعد از خود برگزار كردند، بسیار مهم است. روز غدیر با آن برنامه، فقط یك نص نیست بلكه یك ابلاغ بزرگ است. غدیر، یك اخطار مهم به تمام مسلمان‌ها تا روز قیامت است كه مردم مسأله ولایت را فراموش نكنند.
در سال سوم بعثت وقتی كه آیه «وَ أَنْذِرْ عَشیرَتَكَ الْأَقْرَبین‏»(3) نازل شد، پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله برنامه‌ای تشكیل داده و در روز اول، دوم و سوم به خویشاوندان خویش فرمودند: كدام یك از شما به من كمك می‌كنید و به من ایمان می‌آورید؟ در آن وقت برای كسانی كه ایمان كاملی نداشتند، پیش‌بینی پیشرفت آنچنانی اسلام ممكن نبود و جواب مثبت ندادند. تنها كسی كه به خاطر ایمان كامل جواب داد، امیرالمؤمنین علیه الصلاة و السلام بود كه پیامبر در همان جا به خلافت امیرالمؤمنین علیه السلام تصریح فرمودند.
 
نصوص جلیه قرآنی بر ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام تصریح دارد
ما در قرآن نصوصی داریم كه اینها را نصوص جلیه می‌نامند و یك سری از آیات هم، نصوص خفیه هستند.
نصوص جلیه، نصوصی است كه اگر اهل فهم و اطلاع این آیات را بخوانند، صراحت آن بر ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام را متوجه می‌شوند، مثل آیه شریفه «أَفَمَنْ یَهْدی إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ یُتَّبَعَ أَمَّنْ لا یَهِدِّی إِلّا أَنْ یُهْدى‏ فَما لَكُمْ كَیْفَ تَحْكُمُون‏»(4) یعنی آیا شخصیتی مثل امیرالمؤمنین علیه الصلاة و السلام با این همه علوم و مقامات می‌تواند مردم را هدایت كند یا كسی كه خودش هم باید تازه بیاید و هدایت شود؟
شما آیه «إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هاد»(5) و تفسیر آن را ببینید. روایاتی از شیعه و اهل سنت در تفسیر این آیه نقل شده است كه اصلاً قابل مناقشه نیست. پیغمبر اكرم صلی الله علیه و آله می‌فرماید: «أَنَا الْمُنْذِرُ وَ عَلِیٌّ الْهَادِی مِنْ بَعْدِی. یَا عَلِیُّ بِكَ یَهْتَدِی الْمُهْتَدُونَ»(6)
 
بزرگان اهل سنت به فضائل امیرالمؤمنین اعتراف دارند
ابن بطریق از شخصیت‌های بزرگ علم حدیث است كه مشایخ بزرگی از اهل سنّت دارد. ایشان كتابی دارد به نام «خصائص الوحی المبین فی مناقب امیر المؤمنین». وی در این كتاب، آیاتی را كه راجع به امیرالمؤمنین علیه السلام است از كتب عامه به سندهای معتبر و از مشاهیر خودشان نقل كرده است. كتاب بسیار ارزشمند و مورد استفاده است كه همه شما عزیزان باید این كتاب را بخوانید. ابن بطریق كتاب دیگری دارد به نام «العمدة» كه مشحون از فضائل اهل بیت علیهم السلام است كه آن هم كتاب بسیار نفیس و ارزشمندی است و باید مورد توجه قرار گیرد.
در دیگر روایات هم از طریق شیعه و اهل سنت به مسأله ولایت اشاره شده است از باب نمونه این‌كه فرمودند: «لَوْ أَنَّ عَبْداً عَبَدَ اللهَ عَزَّوَجَلَّ مِثْلَ مَا قَامَ نُوحٌ فِی قَوْمِهِ وَ كَانَ لَهُ مِثْلُ أُحُدٍ ذَهَباً فَأَنْفَقَهُ فِی سَبِیلِ الله وَ مُدَّ فِی عُمُرِهِ حَتَّى حَجَّ أَلْفَ عَامٍ عَلَى قَدَمَیْهِ ثُمَّ قُتِلَ بَیْنَ الصَّفَا وَ الْمَرْوَةِ مَظْلُوماً ثُمَّ لَمْ یُوَالِكَ یَا عَلِیُّ لَمْ یَشَمَّ رَائِحَةَ الْجَنَّةِ وَ لَمْ یَدْخُلْهَا»(7)؛ اگر كسی به قدر عمر رسالت نوح عبادت كند و به اندازه كوه احد طلا انفاق نماید و ... سپس ولایت امیرالمؤمنین را نداشته باشد بوی بهشت را استشمام نمی‌كند و داخل آن نمی‌شود.
 
فضائل علی علیه السلام قابل شمارش نیست
آری! فضائل امیرالمؤمنین علیه السلام بیش از آن است كه تصور شود. پیغمبر اكرم صلی الله علیه و آله می‌فرماید: «إِنَّ اللهَ تَعَالَى جَعَلَ لِأَخِی فَضَائِلَ‏ لَا تُحْصَى‏»(8) كسی غیر از خداوند نمی‌تواند فضائل امیر المؤمنین علیه السلام را احصاء كند.
در جای دیگری هم پیغمبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم خطاب به امیر المؤمنین علیه السلام فرمود: «لَوْ لَا أَنْ تَقُولَ طَوَائِفُ مِنْ أُمَّتِی مَا قَالَتِ‏ النَّصَارَى‏ فِی‏ عِیسَى ابْنِ مَرْیَمَ لَقُلْتُ فِیكَ مَقَالَةً تَتَبَّعُ أُمَّتِی آثَارَ قَدَمَیْكَ فِی التُّرَابِ فَیُقَبِّلُونَه‏»(9)؛ اگر گروهی از امت من آنچه را كه نصاری نسبت به عیسی گفتند درباره تو نمی‌گفتند، چیزهایی درباره تو می‌گفتم كه امت جا پای تو را تبعیت می‌كردند و آن را می‌بوسیدند.
 
ولایت از مهمترین اصول دین است
در مورد آیه «یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ» هم، انسان وقتی خود آیه را به تنهایی ببیند ملاحظه می‌كند كه مطلب از نوع مطالب عادی نبوده، بلكه مطلبی بسیار بسیار بزرگ اتفاق افتاده است. اینكه اگر در حجة الوداع - كه پیغمبر همه مطالب اسلام را ابلاغ كرده بودند- با این حال آیه با این بیان نازل می‌شود، دلیل بر این است كه مسأله ولایت از مهمترین اصول دین و جزء اركان اصلی اسلام است.
 
حفظ هویت ولایی بر همگان واجب است
اینها همه دلالت بر این دارد كه مسأله ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام بسیار با عظمت و مهم است. باید اهمیت این مسأله را برای مردم ابلاغ كرد. باید به مردم گفت كه هویت ما، هویت ولائی است و باید آن را حفظ كنیم. در مقابل جریاناتی كه در این زمان می‌خواهند هویت دینی مذهبی ما را تضعیف كنند و به وسیله كتاب، شعر و دیگر حرف‌ها به هویت ما ضربه بزنند باید به قوت این هویت بیفزایید. باید به مردم یادآوری كنید كه ما چنین هویت درخشانی داریم. باید خطبه مهم غدیریه را ترویج كنید.
 
 
مراسم سالروز شهادت امام صادق علیه السلام باشكوه برگزار شود
هویت ما هویت اهل بیت علیهم السلام است. هویت ما هویت امیرالمؤمنین علیه السلام است. هویت ما هویت امام جعفر صادق علیه السلام است. همین روز بیست و پنجم شوال، روز شهادت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام، روز بسیار بزرگی است كه باید تعظیم شود.
باید شخصیت امام صادق علیه السلام و مكتب علمی ایشان - كه مثل ابن عقده اسم چهار هزار نفر شاگرد عالم (نه مثل بنده) را نام می‌برد و از هر كدام یك روایت نقل می‌كند(10)- را ترویج كرد.
باید خدماتی كه از حضرت صادق علیه السلام نسبت به اسلام صادر شده است را به مردم گفت. باید گفت كسی نمی‌تواند تصور كند كه اگر امام جعفر صادق علیه السلام نبود، ما چقدر كمبود داشتیم.
همه باید در مراسم عزاداری آن حضرت شركت كنند. باید برای مردم بیان كرد كه تنها یكی از شاگردان امام صادق علیه السلام، جابر بن حیان است كه به پدر شیمی معروف است و می‌گویند هزار رساله از او بجا مانده است.(11) باید این روز شهادت را بسیار باشكوه برگزار كرد تا مكتب امام جعفر صادق علیه السلام معرفی شود.
 
ای كاش توفیق تبلیغ غدیر نصیب بنده هم می‌شد
به هر حال بنده از شما تشكر می كنم و آرزو داشتم كه ای كاش بنده در این سفرهای تبلیغی غدیر خدمت شما بودم و توفیقی كه برای شما فراهم شده است نصیب بنده هم می‌شد. امیدوارم خدماتی كه انجام می‌دهید همه مورد قبول درگاه اقدس حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار بگیرد. والسلام علیكم و رحمة الله و بركاته
 
پی‌نوشت‌ها:
1. سوره مائده، آیه 67.
2. سوره توبه، آیه 119.
3. سوره شعراء، آیه 214.
4. سوره یونس، آیه 35.
5. سوره رعد، آیه 7.
6. شواهد التنزیل حسكانی؛ ج1، ص294 و دیگر مصادر معتبر شیعه و اهل سنت.
7. مصادر شیعه و مصادر اهل سنّت از جمله مناقب خوارزمی؛ ص 68 ـ ینابیع المودة قندوزی؛ ج2، ص293.
8. مأة منقبة من مناقب امیرالمؤمنین ابن شاذان، ص177.
9. كتاب سلیمان بن قیس هلالی؛ ج2، حدیث 58.
10. كتاب «اسماء الذین رووا عن الصادق» تألیف ابن عقده.
11. به رساله «جابر بن حیان پدر علم شیمی» تألیف معظم له مراجعه نمایید.
 
دوشنبه / 20 شهريور / 1391