شنبه: 1403/02/1
نسخه مناسب چاپSend by email
در دیدار با رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق و هیئت همراه:
تأكيد حضرت آيت الله العظمي صافي بر اتحاد، همكاري و تفاهم كامل احزاب و گروه‌هاي عراقي

صبح سه شنبه 14/6/91، حجت الاسلام آقای سید عمار حكیم رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق به همراه هیئتی با مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف دیدار كردند.
در ابتدای این دیدار، ریاست مجلس اعلای اسلامی عراق، گزارشی از اوضاع سیاسی، فرهنگی و اقتصادی عراق ارائه داد.
معظم له نیز در ادامه این دیدار، توصیه‌های مهمی ارائه فرمودند كه قسمتی از آن به شرح ذیل است:
بسم الله الرحمن الرحیم.
بنده از توجهات آگاهانه جنابعالی و التفات شما به همه مطالب و جوانبی كه لازم است بسیار خوشحال شدم.
موقعیت عراق و مذاهب مختلف آنجا و منسجم‌كردن و متحد نگهداشتن آنها بسیار مهم است. این موقعیتی كه برای شیعه فراهم شده است را باید حفظ كرد و ارتقا داد. البته هدف اصلی ما اسلام است، ما می‌خواهیم بر عزت اسلام افزوده شود. هدف، عزّت اسلام و سربلندی همه اعم از شیعه و سنی می‌باشد.
یكی از مسائل مهم این است كه بین خود شیعیان عراق باید وحدت نظر كامل باشد و طوری نشود كه تصور كنند اختلاف نظری وجود دارد. دشمنان می‌خواهند مانع این اتحاد شوند ولی باید همه به استقرار این كشور نوپا بیندیشند.

مسأله دیگری كه باید به آن توجه كرد این كه در اوضاعی كه همه دولت‌ها و ملت‌ها منافع خودشان را دنبال می‌كنند، شما هم باید منافع و استقلال مذهبی خود و به قول معروف استقلال ملی خود را دنبال كنید.
كشورهای عربی هیچ‌كدام این عزت و عظمتی كه برای ملت عراق پیش آمده است را ندارند. لذا باید كسانی كه مدیریت این كشور را بر عهده دارند،‌ تفاهم كامل داشته و به مسائل حاشیه‌ای توجه نداشته باشند و همه افكار و مقاصد بر روی هدف اصلی تمركز داشته باشد.
اگر اكثریتی كه در آنجا وجود دارد، با هم باشند و بر روی یك حرف وحدت داشته باشند، اقلیت‌ها هم از اینها تبعیت می‌كنند چرا كه به نفع اقلیت هم است.
مسئولان فعلی و روحانیت عراق همه باید بدانند كه مسئولیتشان خیلی بزرگ و سنگین است. باید با هم خیلی همكاری كنند و انشاءالله طوری سیر كنند كه خطرات پیش آمده برای ملت عراق مثل تروریست را دفع نمایند.
عراق مدت‌هایی بود كه جایگاه بین المللی مهمی نداشت، اما بحمدالله مردم بیدار شدند. همه گفتند كه ما همان حقی كه ملت‌ها دارند ما هم همان را می‌خواهیم و همین‌طور هم شد، این موقعیت را باید حفظ كرد.
مسأله مهم دیگر مسأله تروریست است. القاعده كه هر روز شیعیان و مسلمانان را می‌كشد وضعیت ناامنی را در بعض مناطق، مانند پاكستان، افغانستان و عراق به وجود آورده است. باید با سیاست، تدبیر و اتحاد مردم عراق جلوی قتل و كشتار انسان‌های بی‌گناه را گرفت.
به هر حال وظیفه شما همان‌طور كه عرض كردم بسیار سنگین است. به همه كسانی كه در رأس امور هستید، بگویید كه نباید اختلافات جزئی وجود داشته باشد. مسأله، مسأله استقلال اسلامی و شیعی است. اصلاً طبع شیعه و مسلمان، طبع استقلال‌خواهی است؛ و طبع تحقیرپذیری نیست.
بنده مجدد از شما تشكر می‌كنم و امیدوارم كه عنایات غیبی حضرت ولی‌عصر ارواحنا فداه همراه شما و ملت شیعه و مسلمان عراق باشد.
بنده هم كه مثل همیشه آرزومند آن عتبات مقدسه هستم. و شوق این را دارم كه جاروكش آنجا باشم.
میبدی از علمای بزرگ اهل سنت كتابی دارد كه دیوان منسوب به امیرالمؤمنین علیه السلام را شرح كرده است و در عین حال شعر فارسی هم داشته است. یكی از شعرهای ایشان این است كه:
بس كــه تـابد مهـرِ حیــدر هر دم از سیـمای من
آســـمان را ســرفـــرازی باشــد از بـالای من
چون سخن گویم زمعراجش كه آن دوش نبی است
پــای در دامـــن كشــد فكرِ فلـــك‌پیمای من
تا آنجا كه می‌گوید:
ای صبـــا در گردنـت خـــاكم ببر سـوی نجف
بــعد مـُـردن چــون فرو ریـزد بهم اعضای من
آرزوی حقیر هم همین است كه در خدمت آنجا باشم و خاكم را اگر لایق باشم آنجا ببرند.
معظم له در پایان از خاندان شریف و بزرگ مرحوم آیت الله العظمی حكیم و ده‌ها شهید این خاندان تجلیل نموده و فرمودند: این خاندان، حق بزرگی به عالم اسلام و عراق دارد. امیدوارم كه همیشه با وجود علمای بزرگ از این خاندان، مردم عراق از آنها استفاده برده و راه و هدف آنان را دنبال نمایند.
 

چهارشنبه / 15 شهريور / 1391