جمعه: 1403/01/10
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آيت الله العظمي صافي در ديدار شوراي علمي كنگره علامه بلاغي از ترويج بدعت‌ها و ملاهي و مناهي در قالب كنگره‌ مولوي شناسي انتقاد كردند.

 

حضرت آیت الله العظمی صافی ظهر امروز 7/8/86 در دیدار با اعضای شورای علمی و اجرایی كنگره بین المللی علامه بلاغی، فرمودند: احیای سیره زندگی و آثار بزرگانی چون علامه بلاغی به عنوان یكی از مصادیق احیای علوم و معارف اهل بیت برای جامعه امروز و بخصوص حوزه‌های علمیه یك ضرورت است زیرا وجود چنین علمایی سبب افتخار شیعه و اسلام بوده است.

معظم له با اشاره به آیاتی از قرآن كریم علما را وارثان انبیاء دانستند و ضمن تشكر از برگزاری كنگره بین المللی علامه بلاغی، فرمودند: اگر نگاهی به آثار و كتب بجا مانده از این عالم بزرگ داشته باشیم به صراحت می توانیم بگوییم كه مرحوم بلاغی از نوادر روزگار بود و كمتر كسی در روزگار ما موفق شده است كه چنین آثار بزرگی را به رشته تحریر درآورد.

ایشان در ادامه افزودند: جامعیت مرحوم بلاغی در فنون مختلف اسلامی و حسن سلیقه وی باید الگوی حوزه‌ها و طلاب جوان باشد.

این مرجع تقلید استقامت دینی علامه را ستودند و فرمودند: ظهور و تلاش علامه بلاغی در راستای دفاع از حدود و ثغور دین و مذهب در عصری كه تجدد به تازگی وارد جوامع اسلامی شده بود و عده زیادی به دنبال غرب به راه افتاده و نسبت به دین بی‌تعهد شده بودند قابل ستایش است.

حضرت آیت الله العظمی صافی با اشاره به تفسیر آلاء الرحمن علامه بلاغی آن را در عصر كنونی بی نظیر دانستند و فرمودند: ای كاش عمر علامه ادامه می یافت و می توانست چنین تفسیری را كه تمامی نیازهای یك محقق و پژوهشگر را برطرف می‌نماید به پایان برساند.

ایشان عدم بی‌تفاوتی نسبت به هجمه‌های وارده به دین را از مهمترین ویژگی‌های ایشان دانستند و فرمودند: تلاش های علامه بلاغی در مقابله با استعمار و ایستادگی وی و مواضعش نسبت به مسائل سیاسی پیرامون خود و هجمه هایی كه فرق مختلف نسبت به اسلام داشته‌اند باید برای امروز ما به عنوان یك الگو مورد بهره برداری قرار گیرد.

ایشان الگوگیری از سیره زندگی و مطالعاتی علامه بلاغی را برای جامعه و بخصوص طلاب جواب بسیار مهم ارزیابی كردند و فرمودند: علاقه مرحوم بلاغی به دفاع از دین كه ناشی از خلوص نیت و احساسات پاك مذهبی او بود باید به عنوان راهنمای ما مورد استفاده قرار گیرد. 

معظم له فرمودند: همان اندازه كه برگزاری كنگره هایی مثل علامه بلاغی برای اسلام و جامعه اسلامی مفید است برگزاری كنگره هایی مثل مولوی تاسف بار است.

معظم له ضمن انتقاد از ترویج بدعت‌ها و ملاهی و مناهی در كنگره مولوی شناسی فرمودند:
به همان میزان كه از خدمات ارزشمند دولت، حمایت و تشكر می كنیم، برگزاری كنگره مولوی را نیز محكوم می نمائیم. پول‌های زیادی برای ترویج این كنگره خرج كرده‌اند و از مطالب بدعت‌آمیز تا برنامه رقص و سماع در این برنامه بوده است.

این مرجع تقلید، ضمن انتقاد از برخی تجلیل‌های افراطی از مولوی فرمودند: برای مطرح شدن بعضی سخنان در این كنگره، باید از امام عصر، خجالت كشید.

در ابتدای این دیدار حجة‌ الاسلام و المسلمین ربانی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی گزارشی از فعالیت‌های انجام شده و اهداف این دیدار را خدمت معظم له ارائه نمود.

دوشنبه / 7 آبان / 1386