سه شنبه: 1403/02/4
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آیت الله العظمی صافی در دیدار مدیران حوزه‌های علمیه و نمایندگان ولی فقیه در استان‌ها:
جلوي مفاسد اقتصادي، گراني و تورم و مفاسد فرهنگي و اخلاقي را بگيريد./نگذاريد مردم به اسلام و انقلاب بدبين و دلسرد شوند.

عصر چهارشنبه 12/7/91، دبیر شورای عالی حوزه، مدیر حوزه‌های علمیه، نمایندگان محترم ولیّ فقیه در استان‌ها و مدیران استانی شوراهای مركز مدیریت حوزه‌های علمیه، با مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف دیدار كردند.

در این دیدار كه با ارائه گزارش از سوی دبیر محترم شورای عالی حوزه و نیز مدیریت محترم حوزه‌های علمیه همراه بود، معظم له توصیه‌های ارزشمندی بیان فرمودند كه بخشی از آن در ذیل می‌آید:

***

بسم الله الرحمن الرحیم. الحمدلله رب العالمین و الصلاة و السلام علی سید الاولین و الآخرین و خاتم الانبیاء و المرسلین سیدنا ابی القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین و لاسیما مولانا بقیةالله فی الارضین و اللعن علی اعدائهم اجمعین الی یوم الدین.

 

* وظیفه اصلی روحانیت، ترویج دین و امر به معروف و نهی از منكر است

با عرض كمال ادب و احترام، از اینكه شما بزرگواران، حقیر را به زیارت خودتان مشرف كردید تشكر می‌كنم و امیدوارم كه همه در سایه عنایات و توجهات حضرت ولی‌عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف بتوانید در وظیفه اصلی روحانیت كه همان ترویج دین و امر به معروف و نهی از منكر است انشاءالله موفق باشید.

 

* روحانیت باید درصدد رفع نگرانی های مردم باشد

امروز وظیفه روحانیت بسیار سنگین و با اهمیت است. شرایط و اوضاع دنیا و مملكت در جهات مختلف بسیار حساس است. انسان بعضی اوقات كه فكر می‌كند نگران می‌شود كه آیا عمل ما طوری است كه مقبول پیشگاه حضرت ولی‌عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار بگیرد؟

توقعاتی كه مردم از روحانیت دارند كه بسیاری از كمبودها و نواقص مادی و فرهنگی را به عهده روحانیت می‌گذارند، شرایط را طوری كرده است كه باید به صورتی رفتار كنیم كه نگرانی‌های مردم مرتفع شود، البته اكثریت قریب به اتفاق روحانیت، الحمدلله به حسب ظاهر كوتاهی در انجام وظیفه نمی‌كنند ولی خوب مردم انتظاراتشان زیاد است.

در این شرایط باید روحانیت كاملاً در مقام انجام وظیفه برآیند و اشراف بر امور داشته باشند كه از مكتب اهل بیت علیهم السلام و خط اسلام خارج نشویم، و امیدی كه مردم به این انقلاب برای برپایی و اقامه احكام اسلامی در همه جا دارند تقویت شود.

 

* نباید امید مردم به انقلاب، مبدل به یأس شود

امید مردم به انقلاب و حركتی كه از طرف روحانیت شروع شد، نباید مبدل به یأس شود. باید مردم ببینند كه روز به روز بر رونق اسلام و كشور افزوده می‌شود. متأسفانه خیلی از مفاسدی كه در جامعه است، مانند اختلاط زن و مرد و مفاسد اقتصادی و فرهنگی بسیار نگران كننده و انحراف از خط اول انقلاب است. لازم است روحانیون دلسوز به میدان بیایند و در مقام جبران كمبودها باشند و مردم را به نظام اسلامی امیدوار كنند. این گرانی كمرشكن هرچه زودتر باید برطرف شود. اگر معیشت مردم سخت باشد همه مسئول هستند.

 

* همه كمبودها در اثر عمل نكردن به اسلام است

باید بدانیم هر جا كمبودی داریم، برای این است كه به اسلام عمل نكردیم. گرفتاری‌های اقتصادی، گرفتاری اجتماعی و هر نقصی كه در جامعه است، برای این است كه در آن بخش به اسلام عزیز عمل نشده است. اگر به اسلام عمل شود، همه كمبودها برطرف می‌شود. نباید كارهای ما موجب بدبینی مردم به اسلام شود. اگر مدیریت صحیح اسلامی باشد مشكلات برطرف می‌شود.

 

* سكوت علماء و روحانیون در مواضع لازم، مرضیّ خداوند نیست

نقش روحانیت، نقش كنترل و امر به معروف و نهی از منكر است. قرآن كریم می‌فرماید: «لَوْلَا یَنْهَاهُمُ الرَّبَّانِیونَ وَ الْأَحْبَارُ عَنْ قَوْلِهِمُ الْإِثْمَ وَ أَكْلِهِمُ السُّحْتَ لَبِئْسَ مَاكَانُوا یصْنَعُونَ»، از این آیه معلوم می‌شود كه احبار و ربانیون، یعنی عالمان و روحانیون هر امَتی موظفند كه امر به معروف و نهی از منكر كنند. خداوند می‌فرماید چرا اینها به وظیفه‌شان عمل نمی‌كنند؟

باید روحانیت به وظیفه‌اش عمل كند. باید همه جا را زیر نظر داشته باشند و هر كجا نصیحت یا تذكری لازم است بگویند و بدانند كه سكوت علما و روحانیون در هر موضعی كه اظهار حق و نهی از منكر لازم باشد، مرضیّ خداوند نیست.

 

* از نماز جمعه جهت رفع نقایص و نقاط ضعف جامعه استفاده كنید

نقش ائمه جمعه هم در انقلاب نقش بزرگی بود. الان هم برای حفظ انقلاب، نماز جمعه و ائمه آن نقش بسیار مؤثری می‌توانند داشته باشند.

اینكه در هر هفته مردم اجتماع كنند و در برنامه‌های مختلف اظهار وجود نمایند، مسأله بسیار مهمی است كه برای بقاء انقلاب بسیار مفید است.

ائمه جماعات و جمعه عزیز در برنامه‌هایشان مواظب باشند كه كنار نقاط مثبت، نقاط ضعف را هم بگویند. هر نقطه ضعف و تخلّفی كه نسبت به دین و كشور می‌شود باید اینها تذكر بدهند.

امامت جمعه مقام و منصب بزرگ و مهمی است كه در قیامت از آن سؤال می‌شود. و می‌پرسند: شما یك پست و منصبی داشتید كه می‌توانستید حرف بزنید و نهی از منكر كنید، چرا انجام ندادید؟ باید از فرصت امامت جمعه برای رفع نواقص و نقاط ضعف و خلاف شرع‌هایی كه پیش می‌آید استفاده كرد.

 

* حوزه‌های علمیه نباید وابسته باشند

حوزه‌های علمیه باید در كمال استقلال باشند و به هیچ كجا وابسته نشوند. عقیده بنده این است كه روحانیت و حوزه‌ها باید در همه جا مستقل باشند همان‌طور كه سابق اینگونه بود.

همان‌طور كه در سابق، علمای شهرها مسموع الكلام بودند باید الان هم علمای بلاد اینگونه باشند.

 

* علماء ‌و روحانیت پناهگاه مردم هستند

در سابق، همه مردم به سبب خصوصیاتی كه علمای بلاد داشتند از جمله زهد، پارسائی و نداشتن توقع پول و مال از مردم و زندگی در نهایت اقتصاد و قناعت و نیز انجام وظایف مهم از جمله امر به معروف و نهی از منكر به آنها احترام زیادی می كردند و همه علمای بلاد مسموع الكلام بودند.

 

* روحانیون باید با اتحاد و همكاری، در مقابل خلاف شرع بایستند

باید روحانیون همه با هم همكاری داشته باشند و اگر خلاف شرعی پیدا شد و آقایی صدایش بلند شد، همه با هم اعتراض كنند تا نفوذ روحانیت در قلوب باقی بماند و روز به روز بیشتر شود. همه باید با هم باشیم و همه به فكر دین باشیم. تمام فكرمان این باشد كه دین در این مملكت ضعیف نشود. حرف‌هایی كه اول انقلاب زدیم كمرنگ نشود. از بعضی مفاسد، ملاهی و مناهی این‌طور كه جلو می‌رود تا پنج سال دیگر نمی‌شود جلوگیری كرد، مثلاً اینكه زن‌ها را در جایی كه خلاف كرامت و عفّت زن است بیاورند این را اگر جلوگیری نكنیم، دیگر تا چند سال دیگر جلوگیری از آن غیرممكن است.

* روحانیّت در همه مواضع، خدمتگزار مردم و مدافع اجرای احكام الهی بوده است

باید در همه جهات هر چه می‌توانیم برای مردم خدمت‌گزار باشیم تا بیشتر برای مردم معلوم شود كه روحانیت در همه جا پشتیبان دین و مدافع اجرای احكام و دستورات الهی و خدمتگزار مردم است. الان برخی خیال می‌كنند كه ما نمی‌فهمیم یا نمی‌دانیم، نه این‌طور نیست، ما می‌دانیم و با مردم هستیم و درد دل مردم را بیشتر از صاحبان قدرت می‌دانیم.

 

* حفظ خون شهداء، در گرو اقامه احكام و دستورات الهی در جامعه است

باید طوری پیش برویم كه پشیمانی پیش نیاید. طوری نشود كه بعد دیگر نتوانیم كاری كنیم. باید دین را در مملكت نگهداریم. این انقلابی كه در مملكت شد مسأله كمی نبود. این شهدایی كه در راه اقامه دین كشته شدند، مسأله بسیار مهمی بود. نباید زحمات و خون‌های پاك شهدای عزیز پایمال شود. حفظ این خون‌های پاك در گرو اقامه همه احكام دین در جامعه است.

روزی خدمت مرحوم امام رحمة الله علیه عرض كردم كه آقا این شهدایی كه ما در این راه دادیم اگر فقط برای همین حكم قرآن كه حجاب برگردد جا داشت و ارزش داشت. كه ایشان تصدیق فرمودند. كاری كه رضاخان قلدر كرده بود در انقلاب اسلامی محو نابود شد و زن ها دوباره با حجاب شدند، ما نباید به عقب برگردیم و دوباره همان مظاهر بی‌حجابی در جامعه رواج پیدا كند.

 

* حافظ و نگهبان اصلی انقلاب اسلامی روحانیت است

این انقلاب و نهضت را روحانیت شروع كرد و باید حافظ و نگهبان آن هم باشد. حوزه، انقلاب را به وجود آورد، مرحوم امام و مراجع دیگری كه همه متفق الكلمه جلو آمدند و این وضعیت را الحمدلله پیش آوردند، اكنون هم باید روحانیت این نظام اسلامی را تقویت كنند و نگذارند از مسیر دین و اجرای احكام الهی خارج شود و باید دست نامحرمان را كوتاه نمود.

 

* تنها مسیر علمی حوزه، كسب معارف اهل بیت علیهم السلام باشد

مسأله تحصیل و تدریس در حوزه‌ها هم بسیار مهم و وسیع است. درس‌هایی كه در حوزه خوانده می‌شود همه باید طوری باشد كه آقا امام زمان علیه الصلاة و السلام خشنود باشند و طوری نشود كه مسیر و مطالب از اهل بیت علیهم السلام فاصله بگیرد و معارف و علوم اهل بیت كمرنگ شود.

باز هم بنده عرض احترام و تشكر دارم. امیدوارم كه خداوند متعال بر توفیقات همه بیفزاید و این مملكت را از شرّ دشمنان داخل و خارج و بد اندیشان حفظ بكند والسلام علیكم و رحمة الله.

جمعه / 14 مهر / 1391