پنجشنبه: 1403/01/9
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آیت الله العظمی صافی در دیدار رئیس دیوان‌عالی كشور و هیئت همراه:
مردم را به نظام اسلامي اميدوار كنيد./قاضي نبايد از هيچ مقام و قدرتي دستور بگيرد./استقلال قوه قضائيه، ضامن بقاء نظام است.

 

 
صبح پنج‌شنبه 30/6/91، ریاست دیوان عالی كشور حضرت آیت الله محسنی گركانی و هیئت همراه با مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف دیدار كردند.
در ابتدای این دیدار، ریاست محترم دیوان عالی كشور، گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های این مركز ارائه داد. در ادامه، حضرت آیت الله العظمی صافی، توصیه‌ها و بیاناتی ارائه فرمودند كه قسمتی از آن به شرح ذیل است:
***
قضاوت، مسئولیتی سنگین و خطیر است
بسم الله الرحمن الرحیم. مسأله‌ی قضا و مراتب قضایی یك شغل بسیار سنگین، پر مسئولیت و خطیر است و باید افراد دارای صلاحیت عهده‌دار آن باشند تا بتوانند این وظیفه بزرگ را به بهترین وجه انجام دهند.
تربیت قضات مجتهد و فقیه از وظایف مهم حوزه علمیه است
حوزه‌های علمیه وظیفه دارند كه فقیه و مجتهد تربیت كنند تا مجتهدین در امر قضاء خدمت كنند؛ البته باید دستگاه قضاء هم به صورتی باشد كه برای این افراد جاذبه داشته باشد كه خود آنها بگویند برویم و خدمت كنیم.
 
نباید قانون سبك شمرده شود
قوه قضائیه باید با كمال قوت و شجاعت به كار خود ادامه دهد و هر كس كه بخواهد قانون را سبك كند در مقابل او بایستد.
اشخاصی هم كه در رأس كار هستند، باید اعتبار و شأن خود را حفظ كنند و اگر دیدند جایی خلاف قانون و خلاف آن جهتی كه باید عهده‌دار باشند پیش آمد، بگویند: وظیفه دارم كه قانون را حفظ ‌كنم؛ و اگر نتوانستند و مانع جلوی راه آنها گذاشتند، این مسئولیت را رها ‌كنند. باید وضعیت تعهد به قانون و شرع این طور باشد.
 
استقلال قاضی باید حفظ شود
الحمدلله در قوه قضاییه انسان‌های متعهد و خوب فراوان هستند، اما این‌طور نیست كه مردم بگویند در همه موارد، قانون حاكم است. بعضی اوقات انسان می‌بیند كه هر كجا ضعیفی است حكم را اجرا می‌كنند اما اگر از گروه دیگر و وابسته به مقامی باشد حكم در مورد او اجرا نمی‌شود.
باید قوه قضائیه در بعض موارد اعاده حیثیت كند؛ همان حیثیتی كه در اول انقلاب بود باید برگردد و همه در جای خودشان معتبر باشند. هیچ‌كس نتواند به قاضی دستور بدهد و بگوید كه تو باید این‌طور كنی. قاضی هم هیچ كجا نباید تخلف و عقب‌نشینی كند. استقلال قاضی باید همیشه محفوظ بماند.
 
جلب اعتماد مردم به نظام اسلامی وظیفه همگانی است
باید طوری رفتار كرد كه اعتماد مردم را به نظام اسلامی برگردانیم و این وظیفه‌ی همه است. بنده هم كه البته خارج تشكیلات هستم به حسب خودم خدا می‌داند كه اهتمام دارم تأكید كنم كه مردم اعتمادشان كم نشود.
 
در اجرای قانون نسبت به هیچ‌كس مسامحه نكنید
شما هم در موقعیتی كه دارید باید مواظب باشید در حدّی كه می‌توانید اعتماد مردم كم نشود. مردم ببینند كه شما عزم بر اجرای قانون دارید و می‌خواهید قانون اجرا شود. طوری شود كه همه مردم بگویند كه اینها می‌خواهند دین و احكام اسلامی را اجرا كنند. باید همه مردم ببینند كه مسئولان در اجرای قانون نسبت به هیچ كس مسامحه نمی‌كنند.
به طور مثال آن زمان كه بنده در شورای نگهبان بودم مسأله‌ی دو شغلی را محكم ایستادیم و نگذاشتیم خلاف آن عمل شود. یك كسی بود هم وكیل مجلس شده بود و هم استاندار. گفتیم اگر می‌خواهی باید یكی را قبول نمایی و نمی‌شود كه هر دو شغل را داشته باشی.
 
مبارزه با بی‌حجابی و اختلاط باید فراگیر باشد
یكی از مسائلی كه بسیار موجب نگرانی است طلاق می‌باشد. طلاق در مملكت زیاد شده است. البته شاید یكی از عوامل آن فقر باشد ولی كل علّت این نیست. مسأله این است كه فرهنگ ما خراب ‌شده است؛ ما از فرهنگ اسلامی دور شده‌ایم،‌ مثلاً در مورد بی‌حجابی از طرفی می‌گوییم كه نیروی انتظامی جلوی مفاسد بدحجابی و بی‌حجابی را بگیرد و از طرفی می‌بینیم برخی روزنامه‌ها، مجلات و رسانه‌ها عكس‌های خلاف شرع و بی‌حجاب‌ها را منتشر می‌كنند. باید این‌ها را هم تحت تعقیب قرار داد كه چرا این عكس‌ها را منتشر می‌كنی؟ یا نسبت به اختلاط زن و مرد، برخی می‌گویند هر كجا كه می‌شود باید یك زن باشد و می‌خواهند مسأله اختلاط را یك فرهنگ كنند. آیا این درست است؟
 
هر كجا كه باید باشید، عقب نشینی نكنید
امیدوارم كه بتوانید در قوه قضائیه، قدرت این قوه را حفظ نمایید. هر كجا كه باید باشید، آنجا عقب نمانید و عقب‌نشینی نكنید. بنده هم از خداوند متعال مسألت دارم كه بتوانید در مسئولیت مهمی كه بر عهده دارید به نحو احسن انجام وظیفه كنید. والسلام علیكم و رحمة ‌الله و بركاته

 

جمعه / 31 شهريور / 1391