جمعه: 1403/01/10
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آیت الله العظمی صافی در درس خارج فقه:
چرا با وجود صحيفه‌ي سجاديه، دم از عرفان‌هاي كاذب مي‌زنند؟

   همزمان با ایّام شهادت حضرت سید الساجدین زین العابدین امام سجاد علیه‌السلام، مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله‌الوارف در درس خارج فقه دیروز خود، بیانات ارزشمندی را در وصف ابعاد عظمت‌ شخصیّتی حضرت سجاد علیه‌السلام ایراد فرمودند كه قسمتی از آن به شرح ذیل است:

***

* اهل بیت علیهم‌السلام، حافظان دین مبین اسلام

   ائمه طاهرین علیهم‌السلام هر كدام در زمان خود با موقعیت‌هایی كه برای آن بزرگواران فراهم بود دین اسلام و قرآن و احكام شرع را با مواضع خودشان حفظ كردند. در این میان امام زین‌العابدین علیه‌السلام در مسأله تعبّد و عبادت خدا و در مسأله تأله كه از اشرف صفات انبیاء و اولیاء است امتیاز خاص داشت.

* صحیفه سجادیه، معجزه حضرت امام سجاد علیه‌السلام است

  ادعیه‌ای كه از حضرت رسیده است هر كدام را انسان می‌بیند واقعاً معجزه است. صحیفه كامله از كتاب‌های عادی نیست. باید همیشه آن را بخوانیم و در معانی آن تأمل كنیم.

مطالبی كه امام زین العابدین علیه‌السلام در ضمن ادعیه بیان ‌فرمودند همه‌اش تأله، تنسّك و تعبّد است. بالاترین مقامات یعنی ظهور حال وابستگی به خدا و پرستش و بندگی خداوند متعال در امام زین العابدین علیه‌السلام ظاهر شد.

آن قدر این دعاها والا است كه بعضی گفته‌اند اگر می‌خواهید خدا با شما حرف بزند و تكلّم بكند و مخاطب به خطاب‌های خدا باشید قرآن بخوانید و اگر هم می‌خواهید با خدا حرف بزنید و خداوند را خطاب كنید صحیفه كامله سجادیه را بخوانید، ما كه نمی‌دانیم با خداوند چگونه حرف بزنیم.

به قول خواجه طوسی رحمة الله علیه می‌فرماید: اگر حضرات ائمه معصومین علیهم‌السلام نبودند و نمی‌فرمودند ما هیچ‌یك از اسماء الحسنی را نمی‌دانستیم، چرا كه شاید الفاظی به كار می‌بردیم كه مناسب مقام الوهیت نبود. اینها را باید آن بزرگواران كه با وحی و خداوند متعال ارتباط دارند بفرماید.

برترین شرح‌های صحیفه سجادیه

برای صحیفه سجادیه شرح‌های زیادی نوشته شده از جمله كتاب «ریاض السالكین» كه عالم بزرگ شیعی سید علی خان نوشته است و بنده توصیه كردم كه انتشارات جامعه مدرسین آن را چاپ كردند. این كتاب از افتخارات شیعه است. ریاض السالكین را اگر انسان بخواند به واسطه این‌كه هم خودِ دعا را خوانده و هم شرح دعا را خوانده به عظمت این كتاب پی می‌برد. البته شرح‌های دیگری هم مانند شرح شیخ بهائی رحمة الله علیه بر صحیفه كامله است، ولی ریاض السالكین یك امتیازات خاصی دارد.

متأسفانه ما غافل شده‌ایم و راه را گم كرده‌ایم. برای خودمان دعا درست می‌كنیم و پیش دعانویسان می‌روند و از آنها تقاضای دعا می‌كنند. همان‌طور كه یكی از علمای اهل سنّت می‌گوید وقتی كه این بزرگواران حرف زدند و برای ما بیان كردند همه باید ساكت باشیم و گوش دهیم.

* تبلیغ دین به وسیله دعا

سیاست تبلیغ دین به وسیله دعا، سیاست بسیار بالایی بود كه حضرت پیش گرفتند. آن حضرت با این روش به بهترین وجه ممكن مردم را هدایت و علوم خود را در میان مردم منتشر می‌كردند و همه به آن حضرت توجه پیدا كردند به طوری كه یك نفر نبود كه بتواند منكر فضایل آن حضرت باشد، یعنی همه می‌گفتند امام زین‌العابدین علیه‌السلام افضل بندگان خداوند است و بالاتر از او كسی نیست.

* حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها صحیفه سجادیه را كتاب درسی قرار دهند.

ما باید به وجود ائمه و رهبران و پیشوایان بزرگ دین افتخار كنیم و اهتمام كنیم كه راه و خط آنها محفوظ بماند. سزاوار است حوزه‌های علمیّه ما و دانشگاه‌ها این كتاب را كتاب درسی قرار دهند و از معارف بلند آن بیشتر استفاده نمایند.

وظیفه ما است كه هم خودمان با این معارف والا آشنا باشیم و هم دیگران را آشنا سازیم و در حوزه‌ها صحیفه سجادیه را درس بدهیم كه خیلی بهتر از بعضی از كتاب‌هایی است كه تدریس می‌شود.

* باید دكان‌های عوام‌فریبی و عرفان‌های كاذب بسته شود

رسانه‌ها بخصوص صدا و سیما باید معارف نورانی اهل بیت علیهم‌السلام را به جهانیان برساند. همه باید همّت كنیم و دكان‌های عوام‌فریبی را بسته و درهای علم ائمه علیهم‌السلام را به روی مردمی كه تشنه حقایق هستند باز كنیم. چرا با وجود صحیفه سجادیه دم از عرفان‌های كاذب می‌زنند. امروز حوزه مسئولیت بزرگی دارد و باید با وسایل جدید ارتباطی، مردم را به راه راست و سعادت دنیا و آخرت هدایت شود. انشاء الله خداوند به همه ما توفیق عنایت بفرماید. والسلام علیكم و رحمة الله و بركاته

دوشنبه / 20 آذر / 1391