جمعه: 1403/01/10
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آیت الله العظمی صافی در دیدار اعضای ستاد ‏بزرگداشت مرحوم آیت ‌الله کمالوند:
بايد مقامات علمايي مانند آيت الله كمالوند را به مردم معرفي كرد./قدرداني از علمايي كه سبب حفظ دين و شريعت مي شوند از وظايف مهمّ همگان است.

حجت الاسلام والمسلمین سید احمد میرعمادی امام جمعه محترم خرم آباد و مسئول ستاد بزرگداشت آیت الله كمالوند به همراه اعضای این ستاد، صبح پنجشنبه 4/2/1393 با آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف دیدار كردند.
در ابتدای این دیدار، مسئول محترم ستاد بزرگداشت آن دانشمند مجاهد، گزارشی از برنامه های انجام شده ارائه داد.
معظم له نیز ضمن تشكر و قدردانی از اعضای این ستاد، فرمودند: كاری كه شما انجام می دهید خدمت به دین و مكتب است و باید خداوند را بر این توفیق بزرگ شاكر باشید.
ایشان در قسمتی از بیانات خود با اشاره به مقام علم در اسلام فرمودند: خداوند متعال مقام عالمان را در قرآن كریم این گونه معرفی كرده اند كه: یرْفَعِ اللهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ؛ خداوند متعال مقام صاحبان ایمان و علم را رفیع می كند و بالا می برد. صاحبان علم و علم پژوهان نزد خداوند متعال ارزش والایی دارند.
حضرت آیت الله العظمی صافی ضمن تأكید بر لزوم برگزاری بزرگداشت علما و فقها در عصر حاضر فرمودند: ارزش علم و عمل و فقاهت، بالاتر از آن است كه مثل بنده ای بتواند آن را توصیف كند و توصیف كسانی كه به این مقامات نائل شده اند هم ممكن نیست اما باید در حدّ امكان، برای معرّفی جایگاه علم و اخلاق علمای بزرگ تلاش كرد كه در نتیجه، مردم قدردان آنها باشند و بدانند اگر خدمات و زحمات آنها نبود، احكام شرع به مردم نمی رسید و در نتیجه، مردم نسبت به اسلام و معارف نورانی قرآن و اهل بیت علیهم السلام بی اطلاع بودند.

این مرجع عالیقدر با توجه به اینكه خرم آباد و استان لرستان جایگاه علمای بزرگ و اندیشمندان گرانقدر بوده، فرمودند: از قدیم الأیام این منطقه دارای عالمان بزرگ دینی بوده از جمله مرحوم آیت الله كمالوند و آیت الله شیخ عبد الرحمن خرم آبادی كه تعهّد دینی بسیاری داشت. حاج شیخ عبد الرحمن خرم آبادی در دوران خفقان رضاشاهی، نماینده مجلس بود و وقتی كه رضاشاه دستور داده بود روحانیون باید عمامه های خود را بردارند و حق آمدن به مجلس با عمامه را ندارند، ایشان از مجلس استعفا داده و عمامه خود را برنداشت.
این مرجع عالیقدر ضمن اشاره به مقام علمی و معنوی آیت الله كمالوند، ایشان را افتخار مردم لرستان بلكه ملّت ایران دانستد و فرمودند: آن مرحوم از تمام جهات ممتاز بودند. وی یكی از شاگردان مورد توجه آیت الله العظمی بروجردی اعلی الله مقامه بودند كه این امتیاز ویژه ای محسوب می شود. تشكیل حوزه علمیه و تربیت طلاب و خدمت به ترویج مكتب اهل بیت علیهم السلام از مقامات ارزشمند آن عالم بزرگوار بود.
معظم له در قسمت دیگری از بیانات خود با اشاره به برخی ویژگی های اخلاقی آیت الله كمالوند فرمودند: ایشان دارای ویژگی های اخلاقی بسیار جالبی بودند كه می تواند مطالعه زندگی ایشان، برای جامعه به خصوص جوانان ما درس بزرگی باشد.
ایشان با توجه به سابقه رفاقت و دوستی با آن عالم بزرگوار فرمودند: یك وقتی كه با هم مشهد مقدّس مشرف بودیم وقتی برای بنده، كسالتی پیش آمد در مدت بیماری، ایشان همه روز عصرها جهت احوالپرسی و عیادت می آمدند و تواضع خاصی داشتند كه جداً باید گفت حالات آن بزرگوار برای آقایان طلاب و مردم با ایمان، الگو و اسوه بود.
آیت الله العظمی صافی در پایان این دیدار ضمن قدردانی از برگزاركنندگان این كنگره، توفیق بزرگداشت مقام علما و خدمت به نشر معارف اهل بیت علیهم السلام را برای همگان مسألت نمودند.

شنبه / 6 ارديبهشت / 1393