پنجشنبه: 1403/02/6
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آیت الله العظمی صافی در دیدار دست اندرکاران تدوین دانشنامه فاطمی علیهاالسلام:
بايد براي معرفي مكتب اهل بيت عليهم السلام، دائرة المعارف هايي در تمام موضوعات مهم اسلامي تدوين گردد.

محققان و پژوهشگران دانشنامه فاطمی سلام الله علیها روز شنبه 30/1/93 با مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف دیدار كردند.
در ابتدای این دیدار، حجة الاسلام و المسلمین آقای رشاد، ضمن عرض تبریك میلاد حضرت زهرا علیهاالسلام، گزارشی از مراحل تدوین این دانشنامه ارائه داد.
معظم له نیز ضمن تبریك متقابل میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و تشكر از دست اندركاران تدوین این دانشنامه، فرمودند: زحماتی كه در راه تدوین این دائرة المعارف مهم متحمّل شده اید همه باعث افتخار و استفاده ماست كه انشاء الله مقبول درگاه حضرت ولی عصر ارواح العالمین له الفدا قرار گیرد. باید قدر این نعمت را بدانید و خداوند را بر آن شكر كنید.
ایشان با تأكید بر لزوم نگارش دائرة المعارف ها و دانشنامه ها در موضوعات اسلامی افزودند: تلاش برای گردآوری چنین مجموعه هایی، تلاش برای اظهار حقایقی است كه متأسفانه مستشرقان یا از روی ناآگاهی و یا از روی غرض‌ورزی آنها را پنهان نموده‌اند مخصوصاً اگر این دائرة المعارف ها در معرفی اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام باشد كه در آنها ابعاد شخصیتی آن بزرگواران خاصه شخصیت علمی آنها به دنیا معرّفی شود، برای ما بسیار اهمیت دارد و موجب می شود كه مكتب، بیشتر معرّفی و شناخته شود.

ایشان فرمودند: همان‌طور كه شما بیان كردید الان دانشنامه‌هایی درباره قرآن و اسلام در بعضی از كشورهای اروپائی مانند هلند جمع‌آوری شده است كه مؤلفین آنها اكثراً غیرمسلمان هستند و عامداً و از روی اهداف خاص خود كه دشمنی با اسلام است نوشته‌اند؛ ما باید آنها را حتماً ببینیم و نقاط ضعف و اشتباه آنها را به مردم بازگو كنیم.
حضرت آیت الله العظمی صافی در بخش دیگری از بیانات خود، با اشاره به لزوم دقّت در گردآوری اینگونه مجموعه ها فرمودند: عزیزانی كه در این راه زحمت می كشند باید با دقت فراوان به گردآوری این دائرة المعارف ها بپردازند و حتی در ادای معانی با الفاظ دقت كنند كه مبادا كوتاهی رخ دهد چرا كه یك اشتباه كوچك در این كار بزرگ، موجب اشكالات بیشتری می شود.
این مرجع عالیقدر با اشاره به وجود دائرة المعارف های عظیم در كشورها و مكاتب دیگر بیان كردند: در مكاتب دیگر، دائرة المعارف های بسیاری جهت معرفی تعالیم و بزرگان آن مكاتب تدوین شده است و اگر ما كه از نظر مكتب، غنی ترین و والاترین معارف را داریم، چنین معرّف هایی نداشته باشیم، برای ما كمبود و مصیبت است. همین كاری كه شروع كردید، باید با جدّیت و دقت بیش از پیش ادامه دهید كه انشاء الله بتوانید گامی مهم در جهت ترویج شعائر و مكتب اهل بیت علیهم السلام بردارید.
معظم له در پایان این دیدار ضمن تشكر مجدد از دست اندركاران و محققان دانشنامه فاطمی علیهاالسلام، از خداوند متعال برای ایشان توفیق خدمت به مكتب مسألت نمودند.
 

يكشنبه / 31 فروردين / 1393