سه شنبه: 1403/01/28
نسخه مناسب چاپSend by email
در دیدار اعضای هیئت رئیسه مجمع اساتید سطوح عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مطرح شد:
دعوت آيت الله العظمي صافي از حوزه علميه قم براي بسيج بزرگ عقيدتي در حوزه

* اگر كوتاهی كنیم و بگذاریم هر كس هر چه دلش می خواهد علیه دین و احكام اسلام بگوید و بنویسد، نزد امام زمان علیه السلام مسئولیم.
* باید یك بسیج بزرگ دینی و عقیدتی در حوزه انجام شود كه همه آقایان طلاب برای دفاع از دین و مكتب بسیج شوند.
* در بعضی روزنامه ها، فكرها و حرف هایی زده می شود كه خطرناك است و در صورتی كه اینها ادامه پیدا كند و ما آن طوری كه باید موضع نگیریم، ارزش ها رو به اضمحلال می رود.
* در بلاد و شهرستان ها، عالم جامع الاطراف و مجتهد كم است و اساتید حوزه قم باید به شهرستان ها هجرت نمایند تا مردم و حوزه های آنجا از وجود آنها استفاده نمایند.


چهارشنبه 4 تیرماه 1393، هیئت رئسیه مجمع اساتید سطوح عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی دیدار كردند.
در ابتدای این دیدار، حجة الاسلام والمسلمین آقای فرّخ فال رئیس مجمع اساتید جامعه مدرسین و تعدادی از اساتید محترم مطالبی را بیان نمودند.

در این دیدار كه در آستانه ماه مبارك رمضان و ایام تبلیغی طلاب حوزه علمیه قم برگزار شد، معظم له ضمن تشكر و قدردانی از حاضران در جلسه فرمودند: امّیدوارم عنایات خاصه حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف شامل حال شما عزیزان باشد و انشاءالله بتوانید مقاصد آن حضرت را در هر حدی كه ممكن باشد تأمین كنید. از مطالبی كه بیان داشتید استفاده كردم و از همه آقایان اساتید تشكر می كنم.
ایشان با اشاره به وظایف بسیار سنگین حوزه های علمیه قم در جامعه امروزی فرمودند: وظایف امروز حوزه های علمیه بسیار متعدد و سنگین است. باید همه آقایان طلاب و فضلا مجاهدت كنند تا از عهده این وظایف بر آیند.
انسان وقتی روزنامه ها و مجله ها را بخواند و حرف هایی كه زده می شود بشنود و خط هایی را كه برخی دارند مشاهده می كند، متوجه می شود كه چه اندازه وظیفه حوزه علمیه سنگین است كه باید در مقام دفاع از دین و حدود و ثغور احكام اسلام به ادای وظیفه بپردازد. من نمی خواهم اسم شخصی را بگویم ولی در بعضی روزنامه ها، فكرها و حرف هایی زده می شود كه خطرناك است و در صورتی كه اینها ادامه پیدا كند و ما آن طوری كه باید موضع نگیریم، ارزش ها رو به اضمحلال می رود.
حضرت آیت الله العظمی صافی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینكه متصدی اصلی دفاع از دین، حوزه های علمیه هستند افزودند: باید در مقام دفاع از دین حوزه علمیه سعی و تلاش نماید و اساتید و طلاب محترم بدانند هر خطایی كه در جامعه در برابر دین رخ دهد، ما مسئول هستیم. باید روحانیت روی این مطالب اهتمام داشته باشد و جلوی مفاسد را با قدرت بگیرد.
مرجع عالیقدر ضمن اشاره به آیات و روایات در باب امر به معروف و نهی از منكر بیان كردند: قبل از انقلاب بسیاری از گناهانی كه انجام می شد با زور زورمداران بود ولی علما و مردم متدیّن استنكاف داشتند امّا متأسفانه امروزه از آن گناهان نه تنها اجتناب نمی شود بلكه استقبال هم می شود. انسان می ماند چه بگوید؟! چرا انكار منكر نمی كنیم. همه علما و روحانیت و مردم با ایمان باید در مقابل منكرات و مطالب خلاف واقع عكس العمل نشان دهند.
خداوند متعال ویژگی خاص امّت اسلام را امر به معروف و نهی از منكر می داند و می فرماید: «كُنْتُمْ خَیرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكر»
البته با امر به معروف و نهی از منكر عدّه ای خاص، تكلیف از دیگران برداشته نمی شود. علمای بلاد و حوزه های شهرستان هم كه باید به این وظیفه مهم و دفاع از عقاید صحیح اسلامی مشغول باشند. البته در بلاد و شهرستان ها، عالم جامع الاطراف و مجتهد كم است و اساتید حوزه قم باید به شهرستان ها هجرت نمایند تا مردم و حوزه های آنجا از وجود آنها استفاده نمایند.
ایشان یكی از وظایف مهم روحانیت و اساتید را شناخت شبهه ها و اشكالات دانستند و فرمودند: حوزه باید نسبت به فرقه های باطل و اشكالاتی كه آنها دارند آشنا بوده و جوابگو باشند.
معظم له در قسمت دیگری از بیانات خود فرمودند: اساتید حوزه همه باید با هم همكاری داشته باشند و نقاط ضعف و قوّت را شناخته و به بالندگی و پویایی حوزه كمك كنند با حفظ همان سبك و روش سنّتی و سابق ولی با استفاده از وسایل ارتباطی امروز از دین مقدّس اسلام و معارف نورانی اهل البیت علیهم السلام دفاع نموده و با تبلیغ حسن، مقاصد عالی و اهداف مقدّس اسلامی را به دنیا برسانیم.
ایشان در قسمت پایانی سخنان خود ضمن مسألت توفیق برای حاضران در جلسه فرمودند: اگر كوتاهی كنیم و بگذاریم هر كس هر چه دلش می خواهد علیه دین و احكام اسلام بگوید و بنویسد، نزد امام زمان علیه السلام مسئولیم. باید یك بسیج بزرگ دینی و عقیدتی در حوزه انجام شود كه همه آقایان طلاب برای دفاع از دین و مكتب بسیج شوند و همه با توجّه به اهداف امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف درصدد برآوردن آن اهداف گام برداریم. من هم دعا می كنم كه خداوند متعال روز به روز بر توفیقات شما بیفزاید و بتوانید به دین خدمت كنید.

شنبه / 7 تير / 1393