جمعه: 1403/02/7
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آیت الله العظمی صافی در دیدار اعضای پژوهشکده مهدویت:
اخلاق منتظران امام زمان عليه السلام بايد الگو و نمونه براي ديگران باشد.

 * مردمی كه ادّعای انتظار حضرت را دارند و خود را منتظر ایشان می دانند باید به اخلاق آن حضرت متخلّق بوده و برای دیگران، الگو و نمونه باشند.

* از ویژگی های مهمّ منتظران واقعی حضرت، اهتمام به برپایی احكام مقدّس اسلام و امر به معروف و نهی از منكر است. اگر شخصی نسبت به خلاف شرع هایی كه اتفاق می افتد بی تقاوت باشد نباید ادّعای منتظر بودن داشته باشد.

* باید از ظرفیت بزرگ رسانه ها استفاده كرد و به موضوعات مختلف مهدویت بنا به اهمیت آن پرداخت. متأسفانه مسأله مهدویت و انتظار كه مهمترین مسأله اسلامی است جایش در نوشته ها و رسانه ها كمتر است.

* همه بخصوص جوانان عزیز بدانند كه انتظار به اسم و لفظ نیست بلكه باید به حقیقت منتظر باشند؛ ارتباط با آن حضرت را محكم كنند و هیچ گاه حضرت را فراموش ننمایند.

 

 

سرپرست و اعضای پژوهشكده مهدویت سه شنبه 30/2/93 با مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف دیدار كردند.

در ابتدای این دیدار كه در آستانه فرارسیدن ماه معظم شعبان و برگزاری دهمین همایش دكترین مهدویت انجام شد، حجت الاسلام آقای پور سید آقایی مسئول این همایش، برنامه های این كنگره بین المللی را تشریح كرد.

معظم له نیز با تشكر و قدردانی از كسانی كه در راه اعلای امر حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف خدمت می كنند فرمودند: مسأله امر حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا فداه و اعلای آن و توجه دادن مردم به مقام مقدس و ولایت عظمای آن حضرت بسیار با اهمیت است و كسانی كه در این راه خدمت می كنند، كار بسیار با عظمتی انجام می دهند و انشاء‌الله مقبول درگاه آن حضرت قرار خواهد گرفت.

ایشان با اشاره به موضوع همایش امسال با عنوان مهدویت و اخلاق، بیان داشتند: ابعاد مختلفی در مسأله مهدویت مطرح است كه مهمترین و محور همه آنها، ‌اخلاق مهدوی و ولائی است یعنی مردمی كه ادّعای انتظار حضرت را دارند و خود را منتظر ایشان می دانند باید به اخلاق آن حضرت متخلّق بوده و برای دیگران، الگو و نمونه باشند كه هر چه اخلاق اسلامی در جامعه پر رنگ تر شود، اسباب ظهور بیشتر خواهد شد.

حضرت آیت الله العظمی صافی در ادامه بیانات خود با بر شمردن برخی از ویژگی های مهمّ منتظران حضرت افزودند: از ویژگی های مهمّ منتظران واقعی حضرت، اهتمام به برپایی احكام مقدّس اسلام و امر به معروف و نهی از منكر است. اگر شخصی نسبت به خلاف شرع هایی كه اتفاق می افتد بی تقاوت باشد نباید ادّعای منتظر بودن داشته باشد.

مرجع عالیقدر با اشاره به روایتی از امام صادق علیه السلام در باب انتظار و وظایف منتظران، فرمودند: در مسأله مهدویت و انتظار، حرف، مهم نیست بلكه آنچه كه اهمیت دارد عمل است. انتظار به معنای واقعی، یعنی عمل به دستورات حضرت ولی عصر علیه السلام كه باید در جامعه محقّق شود. كسانی كه بیشتر به امر ترویج دین و امر به معروف و نهی از منكر اهتمام دارند منتظران واقعی آن حضرت هستند.

معظم له با انتقاد از كمرنگ بودن مسأله مهم مهدویت در رسانه ها به ویژه رسانه های مكتوب، ضمن توصیه هایی به نویسندگان محترم فرمودند: باید از این ظرفیت بزرگ استفاده كرد و به موضوعات مختلف مهدویت بنا به اهمیت آن پرداخت. متأسفانه مسأله مهدویت و انتظار كه مهمترین مسأله اسلامی است جایش در نوشته ها و رسانه ها كمتر است.

مردم ما هیچ گاه ذكر و نام آن حضرت را فراموش نكنند كه مرحوم آیت الله العظمی بروجردی اعلی الله مقامه در نصایح خودشان همیشه می فرمودند كه در سخنرانی ها و مواقع مختلف همیشه نام حضرت را ببرید و هیچ گاه ذكر ایشان را فراموش نكنید.

ایشان در پاسخ به اینكه آیا شبهات جدیدی در باب مهدویت وارد شده است كه نیاز به تحقیق داشته باشد بیان داشتند: اهل بیت علیهم السلام و بعد بزرگان ما در مسأله مهدویت، چیزی را فروگذار نكرده اند و اگر شبهه ای هم باشد گر چه به لفظ و بیان جدیدی وارد شده ولی جواب آن را علما و بزرگان قبلاً داده اند. حقیر هم اگر می خواستم الان تحقیق یا كتابی بنویسم باز هم همان مطالب منتخب الأثر را می نوشتم. هر آنچه ما در باب انتظار و مهدویت می خواهیم همه را علماء ما بیان كرده اند.

آیت الله العظمی صافی با اشاره به اشعار مهدوی و قدرت تأثیر گذاری آن بر مردم فرمودند: رشته های مختلف در مسأله مهدویت وارد شده اند كه از آن جمله اشعاری است كه در این باره سروده شده است. حقیر دیروز دو عدد كتاب را مطالعه می كردم كه همه اشعار مهدوی از زمان ناصر الدین شاه بود و بسیار لذّت بردم. بزرگان ما اشعار بسیار زیادی در این باب دارند؛ از جمله مرحوم شیخ بهائی كه قصیده بسیار زیبا و با اهمیتی دارند و بنده آرزو دارم كه خداوند به حقیر توفیق دهد آن قصیده را از حفظ داشته باشم و تكرار كنم.

معظم له در پایان این دیدار ضمن قدردانی مجدد از حاضران جلسه، توصیه ای هم مخصوص جوانان منتظر آن حضرت داشتند: همه بخصوص جوانان عزیز بدانند كه انتظار به اسم و لفظ نیست بلكه باید به حقیقت منتظر باشند؛ ارتباط با آن حضرت را محكم كنند و هیچ گاه حضرت را فراموش ننمایند.

 

چهارشنبه / 31 ارديبهشت / 1393