چهارشنبه: 1403/02/5
نسخه مناسب چاپSend by email
آیت الله العظمی صافی در دیدار اعضای ستاد برگزاری همایش حکومت علوی:
شناخت اميرالمؤمنين علي عليه السلام محور شناخت دين و اهل بيت عليهم السلام است.

اعضای ستاد برگزاری همایش حكومت علوی روز شنبه 7/4/1393 با مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف دیدار كردند.
در ابتدای این دیدار كه در آستانه فرارسیدن ماه رحمت و مغفرت الهی رمضان المبارك برگزار شد، مسئول این ستاد، گزارشی از فعالیت ها و برنامه های این همایش سراسری ارائه داد.
معظم له نیز ضمن تشكّر و قدردانی از شركت كنندگان در جلسه فرمودند: حقیر از شما عزیزان كه برای احیاء امر امیرالمؤمنین علی علیه السلام اهتمام دارید، تشكر می كنم. البته باید دانست كه اگر تمام بشریت غیر از وجود مقدس حضرت رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم هم بخواهند با همكاری و همراهی هم حضرت امیر المؤمنین علیه السلام را معرّفی كنند، این امكان و قابلیت نیست:
كتاب فضل تو را آب بحر كافی نیست * كه تر كنند سرانگشت و صفحه بشمارند
ایشان با اشاره به اهمیت معرفت حضرت علی علیه السلام بیان كردند: شناختن امیرالمؤمنین علیه السلام در عقاید اسلامی از اهمیت بسیاری برخوردار است. اگر آن حضرت را شناختیم، همه را شناخته ایم و حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف را شناخته ایم و اگر در شناخت حضرت مهدی علیه السلام مشكل داریم، به خاطر این است كه امیرالمؤمنین علی علیه السلام را نشناخته ایم. معرفت امیرالمؤمنین علیه السلام از این جهت كه محور معرفت دین و ائمه علیهم السلام است بسیار مهم می باشد.

مرجع عالیقدر در ادامه سخنان خود، با بی نظیر خواندن نهج البلاغة در بیان معارف والای اسلامی افزوند: یكی از معجزات و فضائل مهم امیرالمؤمنین علی علیه السلام كلماتی است كه از آن حضرت صادر شده است. شما نهج البلاغة را ببینید؛ پر است از معارف و علوم مختلف اسلامی. همین است كه ابن ابی الحدید اعتراف می كند كه غیر از امیرالمؤمنین علیه السلام كسی اینها را نمی‌دانست و نمی‌توانست بگوید؛ البته مقام حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم جداست، مطالب ایشان، مطالب نبوی بود.
آیت الله العظمی صافی ولایت الهی امیرالمؤمنین علی علیه السلام را به عنوان جانشین پیامبر و از زمان رحلت آن حضرت دانستند و فرمودند: تمام مواضع علی علیه السلام بعد از پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله باید حقایق آن بیان شود. خیال نكنیم كسی دیگر در ولایت و وصایت برای پیامبر شریك امیرالمؤمنین علی علیه السلام بود. نه، این طور نیست. شما هم اگر می خواهید با این عنوان، این همایش را برگزار كنید، متوجه باشید و بگویید كه ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام همیشه بود اگر چه به ظاهر دیگران آمدند و قصد كردند؛ ولی اصل وصایت رسول گرامی اسلام از آن امیرالمؤمنین علی علیه السلام بود و كسی را نمی توان هم ردیف و در كنار او قرار داد و گفت سهمی از آن داشتند. نه، فقط این جانشینی ویژه علی علیه السلام بود و این طور نیست كه بگوییم تا مدتی دیگران بودند و بعد ایشان آمدند؛ بلكه همه امامت علی علیه السلام بود. نمی شود امامت را از خلافت جدا دانست. اصلاً نباید خلافت را منهای امامت دانست. امام مؤمنین از ابتدا تا آخر همان خلیفه به حق بود و خلیفه و جانشین رسول الله صلی الله علیه و آله همان امیرالمؤمنین علی علیه السلام بود.
معظم له در ادامه این دیدار ضمن اشاراتی به اعتراف غیر مسلمانان به مقام والای امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمودند: راجع به مقام امیرالمؤمنین و فضائل آن حضرت، همه گفته اند؛ چه مسلمان و چه كافر. مثلاً جبران خلیل جبران دانشمند مسیحی می گوید «فی عَقیدَتی انَّ عَلی بْنَ ابی طالِبٍ اوَّلُ عَرَبِی جاوَرَ الرّوحَ الْكلِّیةَ وَ سامَرَها؛ به عقیده من علی بن ابیطالب اول شخصی است از عنصر عرب كه همیشه در كنار روح كلی عالم است.»
یا جرج جرداق كه یك مسیحی ولی اهل انصاف است. وقتی نامه ای را با كتاب «الإمام علی صوت العدالة الإنسانیة» خودش برای استاد ما حضرت آیت الله العظمی بروجردی اعلی الله مقامه فرستاد و در آن نوشته بود كه من در زندگی امام علی علیه السلام مطالعات زیادی داشتم كه حتی شیعیان هم به آن مقامات علی علیه السلام نرسیدند و بسیاری از خاورشناسان هم نخواستند اعتراف كنند كه یك چنین شخصیتی در شرق و عالم اسلام وجود دارد اما چون من یك مسیحی هستم آنها را بیان می كنم و مرا نمی توانند رمی به تعصّب كنند.
ایشان در ادامه آن نامه نوشته بود كه «انی انصفت الامام بعض الانصاف». آقا نامه را به بنده دادند تا مطالعه كنم و بعد وقتی كتاب هم به دست ایشان رسید امر به مطالعه آن كردند و حقیر هم برای اینكه ایشان می خواستند اظهار رأی بكنند و جواب بدهند همه را از اول تا آخر دقیق مطالعه كردم و اشكالاتی كه بود را نوشتم و خدمت ایشان دادم. این دانشمند بزرگ در این كتاب در‌باره‌ی عهد‌نامه‌ی مالك اشتر و تفاوت آن با اعلامیه‌ی حقوق بشر مطالب بسیار جالبی دارد كه چقدر از عهدنامه تمجید و تعریف كرده‌اند و لازم است آقایان مطالعه نمایند
معظم له در پایان این دیدار ضمن قدردانی مجدّد از برگزار كنندگان این همایش، برای آنها از خداوند متعال توفیق خدمت به ترویج مقامات و فضایل حضرت علی علیه السلام مسألت نمودند.

يكشنبه / 8 تير / 1393