جمعه: 1403/01/31
نسخه مناسب چاپSend by email
آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی در دیدار جمعی از علما و اندیشمندان اندونزی:
انديشمندان مسلمان، چهره صلح و رحمانيت اسلام را به جهانيان نشان دهند./ ما براي همه مذاهب اسلامي احترام قائليم و وظائفي را كه نسبت به آنها بايد انجام دهيم رعايت مي كنيم.

 

هیئت علما و اندیشمندان كشور اندونزی با مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف دیدار كردند.

معظم له ضمن خوشامدگویی به هیئت علمای اندونزی و ابراز خرسندی از دیدار با ایشان فرمودند: بنده از ابتدا با برادران اندونزیایی آشنا بودم و از زمان استقلال این كشور از استعمار هلند، با آنان در ارتباط بودم.

از آن زمانی كه سوكارنو در مجلسی كه رئیس جمهور وقت آمریكا به افتخار او برگزار كرده بود و به خاطر او شراب را از آن برداشت و برادران اندونزیایی ما، هویت دینی خودشان را به جهانیان نشان دادند.

امروز كشور بزرگ اندونزی در میان ملل اسلامی جایگاه خاصی دارد و باید با یكپارچگی در برابر استعمارگران و تكفیری‌ها ایستادگی كنند.

ایشان، اهتمام به یكپارچگی امّت اسلامی در برابر دشمنان اسلام را از ضروریات عصر فعلی اعلام كرده و افزودند: امّت اسلامی و علمای اسلام، باید وحدت و انسجام خود را همان طور كه از اوّل بوده است، حفظ كنند و از ابراز افكار و رفتاری كه موجب تزلزل موقعیت مسلمان ها و عزّت آنان می شود به شدّت اجتناب كنند.

مرجع عالیقدر در ادامه این دیدارِ بسیار صمیمانه بیان داشتند: گروه‌هایی مانند داعش و تكفیری ها همگی برای از بین بردن هویت اسلامی و خدشه‌دار كردن اسلام حقیقی در برابر افكار عمومی دنیا ظهور كرده اند كه لازم است امّت اسلام بخصوص علما و اندیشمندان اسلام، در برابر آنان بایستند و از كیان اسلام دفاع كنند.

در این فتنه بزرگ‌ كه دامنگیر اسلام و مسلمانان شده است، همه علمای اسلام باید با همكاری و همدلی این خطر را دفع كنند.

آیت الله العظمی صافی در قسمت دیگری از سخنان خود با اشاره به ابعاد صلح و رحمت دین اسلام فرمودند: همان طور كه قرآن كریم به پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله می فرمایند كه «وَ مَا أرسَلناكَ إلّا رحمَةً للعالَمِین»، اسلام و پیامبر گرامی اسلام، برای همگان رحمت و انسانیت را می خواهد امّا امثال داعش، اسباب بدنامی همه جوامع اسلامی را فراهم آورده اند كه باید با تبلیغ مناسب آموزه های اسلام توسط همه اندیشمندان مسلمان، چهره صلح و رحمانیت اسلام را به جهانیان نشان داد.

معظم له در پایان این دیدار ضمن قدردانی از حضور علمای بزرگ اندونزی در ایران، فرمودند: افتخار ما اسلام و ارتباط و همكاری با همه مسلمانان است. ما می خواهیم وحدت اسلامی به معنای واقعی كلمه برقرار شود. ما برای همه مذاهب اسلامی احترام قائلیم و وظائفی را كه نسبت به آنها باید انجام دهیم رعایت می كنیم. چه پیروان مذهب شافعی كه بسیار به ما نزدیك هستند و چه حنفی ها كه پیشوای آنها ابوحنیفه گفته است: حُبُّ الْیَهُودِ لآلِ مُوسَى ظَاهِرٌ * وَ وِلاَؤُهُمْ لِبَنِی‌ أَخِیهِ بَادِی‌* وَ إمَامُهُمْ مِنْ نَسْلِ هَارُونَ الاُولَی‌* بِهِم‌ اقْتَدَوْا وَلِكُلِّ قَوْمٍ هَادِ* وَكَذَا النَّصَارَی‌ یُكرِمُونَ مَحَبَّةً * لِمَسِیحِهِمْ نَجْراً مِنَ الاَعْوَادِ  .... ؛ همه و همه باید در كنار هم تلاش كنیم با سرلوحه قرار دادن دستورات و هدایت های پیامبر بزرگوار اسلام و آموزه‌های قرآن و اهل البیت علیهم السلام، فتنه داعش و گروه های تكفیری را از بین ببریم.

چهارشنبه / 2 مهر / 1393