جمعه: 1403/01/10
نسخه مناسب چاپSend by email
در دیدار رییس سازمان ثبت احوال کشور با آیت الله العظمی صافی مطرح شد:
توصيه هاي مهم و ارزشمند مرجع عاليقدر درباره كنترل جمعيت، ازدواج و طلاق و نامگذاري

* آمار زیاد طلاق در كشور ما، علامت انحطاط فرهنگی و اخلاقی و نشانه دور شدن ما از فرهنگ ناب اسلامی است.
* وظیفه همگان است كه فرهنگ غلط به وجود آمده درباره كنترل جمعیت را اصلاح كرده و فرهنگ اسلام را در این زمینه ترویج كنند.
* اگر فرهنگ اسلام و تأكیدات دین درباره ازدواج و شرایط آن و سادگی و بدون تشریفات بودن ازدواج حاكم شود، مشكلات مرتفع خواهد شد.
* نام انسان نشانگر سوابق انسان است و باید تداعی كننده انسان های خوش سابقه و نیك باشد.

آقای دكتر محمد ناظمی اردكانی رییس سازمان ثبت احوال كشور و هیئت همراه صبح امروز با مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف دیدار كردند.
در ابتدای این دیدار، دكتر ناظمی اردكانی گزارش مفصّلی از فعالیت ها و آمارهای مهمّ این سازمان ارائه داد.
معظّم له نیز با تشكّر از ایشان و همراهان وی و با اشاره به اهمیت كار سازمان ثبت احوال فرمودند: برنامه های سازمان ثبت احوال آن چنان كه برخی تصوّر می كنند كم اهمیت نیست، بلكه از امور مهمّ و زیربنایی كشور است كه باید قابل توجه و مورد اهتمام قرار گرفته و همگان از آن اطلاع داشته باشند.

ایشان با اشاره به مسأله كنترل موالید فرمودند: بنده از اول وقتی مسأله كنترل جمعیت مطرح شد گفتم نباید این كار انجام شود و غصّه می خوردم كه چرا در این باره خلاف تعالیم و دستورات اسلام رفتار می شود. اسلامی كه می فرماید: «تناكحوا تناسلوا تكثروا فإنی اباهی بكم الأمم یوم القیامة ولو بالسّقط» و تكثیر جمعیت را سفارش كرده است، مفاسد و معایب كنترل جمعیت را پیش بینی كرده بود و به همین خاطر دیدید با دوری از فرهنگ اسلامی، امر جمعیت مختل شد و بسیاری از مشكلات پدید آمد. الان همه وظیفه همگان است كه فرهنگ غلط به وجود آمده را اصلاح كرده و فرهنگ اسلام در این زمینه را ترویج كنند.
آیت الله العظمی صافی با اشاره به لزوم وضع و اجرای قوانین اسلامی در ثبت احوال كشور افزودند: حقیر هنگامی كه در شورای نگهبان بودم وقتی قانون ثبت احوال تنظیم می شد اصرار داشتم تا چند مطلب درست باشد و به لطف خدا درست شد. یكی از آنها، موضوع تاریخ قمری بود كه ثبت آن در شناسنامه ها الزامی شود و دلایل شرعی آن را هم گفتم و مطلب دیگر راجع به ذكر سیادت سادات گرامی در شناسنامه بود كه الحمدلله این مطالب تصویب شد و الان بركات این دو كار معلوم است.
باید شما هم اهتمام داشته باشید مسائل اسلامی و دینی در قوانین و برنامه هایی كه اجرا می كنید پر رنگ باشد تا وظیفه و مأموریتی كه بر عهده شما گذاشته شده به نحو احسن انجام شود.
معظم له در بخشی از بیانات خود با ابراز نگرانی از وضع ازدواج و طلاق در جامعه فرمودند: اگر فرهنگ اسلام كه همان فرهنگ «النّكاح سنّتی فمن رغب عن سنّتی فلیس منّی» حاكم باشد و تأكیدات دینی درباره ازدواج و شرایط آن و سادگی و بدون تشریفات بودن ازدواج حاكم شود، مشكلات مرتفع خواهد شد.
درباره طلاق هم باید این فرهنگ را ترویج كنید كه اسلام عزیز این كار را مبغوض ترین حلال ها می شمارد و همه زن و شوهرهای مسلمان را به گرم نگهداشتن كانون خانواده و صبر بر مشكلات سفارش می كند.
آمار زیاد طلاق در كشور ما، علامت انحطاط فرهنگی و اخلاقی و نشانه دور شدن ما از فرهنگ ناب اسلامی است كه باید مسئولان محترم با همكاری یكدیگر این مشكل را رفع نمایند.
در ادامه این دیدار، آیت الله العظمی صافی با اشاره به اهمیت نامگذاری اسلامی خطاب به حاضران در جلسه فرمودند: انتخاب نام بسیار مهمّ است، حتی ما در روایات داریم كه نام نیك، یكی از شفیعان انسان در روز قیامت برای تقرّب به خداوند محسوب می شود و كسانی كه نام آنها اسلامی و به نام پیامبر و اهل البیت علیهم السلام باشد افتخار می كنند؛ و اصلاً نام، نشانگر سوابق انسان است و باید تداعی كننده انسان های خوش سابقه و نیك باشد. شما و همكارانتان هم به كسانی كه می خواهند از اسامی غیر دینی استفاده كنند، این توصیه ها را كنید كه ثواب زیادی هم در پرونده اعمال شما ثبت خواهد شد.
معظّم له در پایان، توفیق بیش از پیش برای مسئولان سازمان ثبت احوال كشور و آقای دكتر ناظمی اردكانی را از خداوند متعال مسألت نمودند.

 

 

 

دوشنبه / 8 دى / 1393